| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 500 |
| تعداد مقالات | 3,896 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,985,966 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,868,787 |
سنجش میزان انطباق کتاب شیمی پایه یازدهم با الگوی یادگیری تجربی کلب | ||
| پژوهش در آموزش شیمی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.20440.1359 | ||
| نویسندگان | ||
| حمیده حقیقت* 1؛ علی اقبالی2؛ مجید داداش زاده3 | ||
| 1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
| 2گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
| 3گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتاب شیمی یازدهم بر اساس نظریه یادگیری تجربی کلب، انجام شد. بر اساس نظریه کلب، یادگیری زمانی موثر واقع میشود که افراد بتوانند بین تجربههای عینی و مفهومسازیهای انتزاعی، همچنین بین مشاهده تأملی و آزمایشگری فعال تعادل برقرار کنند. روشها: پژوهش به روش کمی و با رویکرد تحلیل محتوای قیاسی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه محتوای آموزشی کتاب شیمی یازدهم (سال تحصیلی 1404-1403) در سه فصل بود که به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. ابزار پژوهش، سیاهه محققساختهای بر اساس چهار شاخص نظریه کلب بود که روایی محتوایی آن با شاخص95/0 CVI=و پایایی آن با ضریب توافق اسکات بین 4 کدگذار، 91/0 و بر اساس شاخص مایلز- هابرمن، 90/0 برای کل مضمونها تائید شد. برای تحلیل محتوای کتاب شیمی یازدهم، کل محتوای کتاب با واحد تحلیل "مضمون" بررسی و دادهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA 2020 و روشهای آماری شامل شمارش فراوانی، درصد و آنتروپی شانون، تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که مفهومسازی انتزاعی با 46/49% فراوانی، بیشترین سهم را در محتوای کتاب داشته و از نظر بار اطلاعاتی (476/0) و ضریب اهمیت (623/1) نیز در جایگاه نخست قرار دارد. شاخصهای تجربه عینی (98/26%) و مشاهده تأملی (79/22%) به ترتیب در رتبههای بعدی قرار گرفتند. در مقابل، آزمایشگری فعال با کمترین میزان فراوانی (87/0%)، بار اطلاعاتی (293/0) و ضریب اهمیت (000/1)، دارا است. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد که اگرچه کتاب شیمی یازدهم در انتقال مفاهیم نظری موفق عمل کرده، اما نیاز به بازنگری در جهت ایجاد توازن بین یادگیری نظری و عملی دارد. پیشنهاد میشود در ویرایشهای آینده، به تقویت مؤلفههای آزمایشگاهی و کاربردی برای تحقق یادگیری تجربی جامعتر توجه شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نظریه یادگیری تجربی کلب؛ تحلیل محتوای کتاب درسی؛ شیمی یازدهم؛ شاخصهای یادگیری؛ برنامهریزی درسی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Measuring the Compliance of the 11th Grade Chemistry Textbook with Kolb's Experiential Learning Mode | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Hamideh Haghighat1؛ Ali Eghbali2؛ Majid Dadashzadeh3 | ||
| 1Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
| 2Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
| 3Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: This study aimed to analyze the content of the 11th-grade chemistry textbook based on Kolb's experiential learning theory. According to Kolb's theory, effective learning occurs when individuals can balance concrete experiences with abstract conceptualization, as well as reflective observation with active experimentation. Methods: The research was conducted using a quantitative approach with deductive content analysis. The study population included all educational content of the 11th-grade chemistry textbook (academic year 2023-2024) across three chapters, examined through a census method. The research tool was a researcher-made checklist based on Kolb's four learning indicators, with content validity confirmed by a CVI of 0.95 and reliability by Scott's agreement coefficient between the four coders, 0.91, and based on the Miles-Huberman index, 0.90 for all themes. To analyze the content of the 11th grade chemistry textbook, the entire content of the book was examined with the "topic" analysis unit, and the data were analyzed using MAXQDA 2020 software and statistical methods including frequency counting, percentage, and Shannon entropy. Findings: The results revealed that abstract conceptualization had the highest representation (49.46%) in the textbook content, along with the highest information load (0.476) and importance coefficient (1.623). The indicators of concrete experience (26.98%) and reflective observation (22.79%) ranked next. In contrast, active experimentation had the lowest frequency (0.87%), information load (0.293), and importance coefficient (1.000). Conclusion: The findings suggest that while the 11th-grade chemistry textbook succeeds in delivering theoretical concepts, it requires revisions to balance theoretical and practical learning. Future editions should enhance laboratory and applied components to achieve more comprehensive experiential learning. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Kolb's experiential learning theory, textbook content analysis, 11th grade chemistry, learning indicators, Curriculum planning | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |
||