| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 500 |
| تعداد مقالات | 3,896 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,985,967 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,868,792 |
اثربخشی آموزش ریاضی به شیوه فاوا بر اضطراب ریاضی و درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی | ||
| تجارب معلمی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/istt.2025.20383.1167 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم رضائی* 1؛ فهیمه شیبانیان2 | ||
| 1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
| 2آموزگار | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ریاضی به شیوه فاوا بر اضطراب ریاضی و درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی بود. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهر فسا که تعداد آنها 563 نفر بود. نمونه آماری پژوهش با روش تصادفی خوشه ای انتخاب شد. نمونه آماری پژوهش یک مدرسه دوره ابتدایی است و از این مدرسه دو کلاس پایه ششم به صورت تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شد که حجم نمونه 60 نفر (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) بود. در گروه آزمایش با استفاده از فیلم و نرمافزارهای آموزشی به بررسی مفاهیم 2 فصل از ریاضی پایه ششم شامل مفاهیم کسر و درصد پرداخته شد و گروه دیگر در همین زمان طبق روال معمول، آموزش دید. قبل از آموزش، پیش آزمون بر روی دو گروه اجرا شد و پس از پایان آموزش ، مجددا پس آزمون بر روی دو گروه اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب ریاضی چیو و هنری (1990) و پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013) بود. روایی این ابزارها با نظر چند نفر از کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت مورد تأیید قرار گرفت و پایایی این ابزارها با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اضطراب ریاضی075/. و پرسشنامه درگیری80/. محاسبه گردید. نتایج پژوهش به طور کلی نشان داد که آموزش ریاضی به شیوه فاوا بر کاهش اضطراب ریاضی و افزایش درگیری تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی تأثیر مثبت داشت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش ریاضی'؛ ' فاوا'؛ ' اضطراب ریاضی'؛ ' درگیری تحصیلی'؛ 'دوره ابتدایی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| investigate the effectiveness of Information and Communication Technologies (ICT) math training on math anxiety and academic engagement in sixth grade students | ||
| نویسندگان [English] | ||
| maryam rezaee1؛ fahimeh shaybaniyan2 | ||
| 1Faculty member of Farhangian University | ||
| 2teacher | ||
| چکیده [English] | ||
| The purpose of this research was to investigate the effectiveness of Information and Communication Technologies (ICT) math training on math anxiety and academic engagement in sixth grade students. The current research design is semi-experimental in the form of pre-test-post-test with a control group. The statistical population of the research included all the students of the sixth grade of the elementary school in Fasa, who were selected by random method available in a school, and from this school, two classes were randomly selected as the sample group, with a sample size of 60 people (30 people in the experimental group and 30 people were the control group). In the experimental group, the concepts of 2 chapters of 6th grade mathematics, including the concepts of fractions and percentages, were examined using videos and educational software, and the other group was trained at the same time according to the usual routine. A pre-test was conducted before the training, and after the training, a post-test was conducted again on two groups. It included Chiu and Henry's Math Anxiety Questionnaire (1990) and Reeve 's Academic Engagement Questionnaire (2013). Descriptive (frequency, mean, etc.) and inferential (univariate analysis of covariance) statistics were used to analyze the data. At the inferential level, univariate covariance analysis was used. . Based on this, it can be said that the Fava method can be used to reduce math anxiety and increase academic engagement. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Information and Communication Technologies (ICT) ', 'math training ', 'math anxiety ', 'academic conflict | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||