| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 503 |
| تعداد مقالات | 3,911 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,073,913 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,940,554 |
ارزیابی تأثیر روش تدریس لایه به لایه بر یادگیری ریاضی: مقایسه با سایر روشهای تدریس فعال | ||
| پژوهش در آموزش ریاضی | ||
| مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 29 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2025.20033.1114 | ||
| نویسندگان | ||
| آزاد الله کرمی1؛ فرهاد سعیدی* 2 | ||
| 1. استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| 2. دانشجوی دکتری آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول، www.farhad.saidi67@gmail.com) | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف ارزیابی تاثیر روش تدریس لایه به لایه در مقایسه با روشهای تدریس بارش فکری و حل مسئله، بر یادگیری ریاضی دانشآموزان انجام شد. روشها: این پژوهش بر اساس هدف، از نوع کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع نیمهآزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل پایه هفتم در شهر سنندج در سال تحصیلی 1404-1403 بود. نمونه آماری پژوهش شامل چهار کلاس بود که از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دانشآموزان در چهار گروه روش تدریس لایه به لایه، بارش فکری، حل مسئله و عادی مورد آزمایش قرار گرفتند. انتخاب هر کدام از کلاسها برای روشهای تدریس موردنظر به شکل تصادفی صورت گرفت. ابزار مورداستفاده جهت گردآوری دادهها آزمون محقق ساخته بود. جهت بررسی فرضیات پژوهش از نرمافزار آماری SPSS و آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش در مرحله پیشآزمون نشان میدهد که میانگین در گروه آزمایش و گروه کنترل نزدیک به هم است، اما در مرحله پسآزمون، علیرغم افزایش نمرات همه گروهها، میانگین نمرات حاصل از روش تدریس لایه به لایه از سایر گروهها بیشتر است، به عبارتی در مقایسه با سایر روشها، روش تدریس لایه به لایه در پیشرفت تحصیلی ریاضی از اثربخشی بیشتری برخوردار است. نتیجهگیری: برتری روش تدریس لایه به لایه در مقایسه با سایر روشهای تدریس فعال نشان میدهد که ارائه مطالب بهصورت مرحلهای و ساختارمند میتواند یادگیری ریاضی را بهبود بخشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| روش تدریس لایه به لایه؛ حل مسئله؛ بارش فکری؛ آموزش ریاضی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Evaluating the Effectiveness of the Layer-by-Layer Teaching Method on Mathematics Learning: A Comparison with Other Active Teaching Methods | ||
| نویسندگان [English] | ||
| AZAD ALLAHKARAMI1؛ Farhad saidi2 | ||
| 11. Assistant Professor, Department of educational sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
| 22. PhD Student in Higher Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran (Corresponding Author, www.farhad.saidi67@gmail.com) | ||
| چکیده [English] | ||
| Mathematics learning is one of the most challenging areas in education and requires effective, engaging, and structured instructional approaches to facilitate students’ conceptual understanding and problem-solving skills. This study aimed to evaluate the impact of the Layer-by-Layer Teaching Method compared to brainstorming, problem-solving, and traditional teaching methods on students’ mathematics learning. The research was applied in purpose and employed a quasi-experimental design with a pretest–posttest and a control group. The statistical population consisted of male seventh-grade students in Sanandaj during the 2024–2025 academic year. Four classes were selected through convenience sampling and randomly assigned to the four teaching methods. A researcher-made mathematics achievement test was used to collect data. The data were analyzed using SPSS software and Analysis of Covariance (ANCOVA). The pretest results indicated no significant difference between the groups, while the posttest results showed that, although all groups improved, the Layer-by-Layer Teaching group achieved the highest mean score. This finding suggests that the Layer-by-Layer approach is more effective in enhancing mathematical performance than brainstorming, problem-solving, and traditional methods. The results highlight that presenting learning materials in a structured, step-by-step manner can promote better understanding and deeper learning of mathematical concepts. Therefore, it is recommended that teachers incorporate the Layer-by-Layer Teaching Method alongside other active strategies to improve the quality and effectiveness of mathematics instruction | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Layer-by-Layer Teaching Method, problem solving, brainstorming, mathematics | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||