| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 503 |
| تعداد مقالات | 3,912 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,099,243 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,956,900 |
شناسایی رویکردهای تدریس در آموزش معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان(دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی ؛یک مطالعه کیفی) | ||
| پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.20525.1513 | ||
| نویسندگان | ||
| اعظم سادات پیش بین1؛ معصومه محمدآبادی* 2 | ||
| 1استادیار گروه آموزش فلسفه و منطق دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| 2شهرک امام خمینی خ عدل 8 پ 27 | ||
| چکیده | ||
| عرصه تعلیم و تربیت از مهمترین زیر ساختهای تعالی همه جانبه کشور و ابزار جدیی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته در عرصههای مختلف است. دروس معارف اسلامی در ارائه آموزههای دینی و ایجاد تحولی عمیق در بینش دانشجویان و تقویت یا تغییر سبک زندگی به سمت تعالی و معنویت نقش موثری دارند، هدف این پژوهش ارائه مدل رویکرد تدریس اثربخش در آموزش دروس معارف اسلامی میباشد. روش این پژوهش از نوع پیمایش کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید هیأت علمی و مدرسان حق التدریس گروه معارف در دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی بوده که بر اساس روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. پس از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر، اشباع داده حاصل و مصاحبه متوقف شد. به منظور اطمینان از قابلیت اعتماد(پایایی) مصاحبهها در این پژوهش از روش کدگذاری توسط کدگذار دیگر و باز کدگذاری پژوهشگر استفاده شد. مقدار پایایی بین کدگذاران در کدگذاری مجدد توسط کدگذار دیگر 95% به دست آمد که نشان از پایایی مطلوب و دقیق می باشد؛ برای اعتبار پذیری(روایی) مصاحبهها از روش هم سوسازی استفاده شد و بر این اساس روایی و پایایی تایید شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه، از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. یافته های این پژوهش در قالب سه مقوله اصلی رویکرد منضبطانه، رویکرد تسهیل گر و رویکرد آزاد منشانه در تدریس ارائه شد. بر اساس یافته های پژوهش پیشنهاد میشود به منظور ارتقا سطح تدریس اساتید ودستیابی به تدریس اثربخش از مدل ارائه شده در این پژوهش استفاده شود | ||
| کلیدواژهها | ||
| تدریس اثربخش؛ دروس معارف اسلامی؛ اساتید؛ رویکرد تدریس؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Identifying Teaching Approaches in Islamic Studies Education at Farhangian University (Farhangian University of North Khorasan; A Qualitative Study) | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Azam sadat pishbin1؛ MASOMEH mohammadabadi2 | ||
| 1Assistant Professor Of Philosophy and Logic, Farhangian University. Tehran, Iran | ||
| 2- Department of Educational Management, Farhangian University, P.O. Box 889-14665, Tehran, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| . Given the significant role of Islamic studies courses in conveying religious teachings, fostering profound transformations in students' worldviews, and promoting a lifestyle oriented toward spiritual growth and excellence, this study aims to propose an effective teaching approach model for Islamic studies instruction. This research adopts a qualitative survey method. The study population consisted of full-time faculty members and adjunct instructors of the Islamic Studies Department at Farhangian University in North Khorasan Province, selected through purposive sampling. Data saturation was achieved after conducting semi-structured interviews with 15 participants. To ensure the reliability of the interviews, inter-coder reliability and re-coding by the researcher were applied, yielding a 95% agreement rate between coders, indicating high and acceptable reliability. For validating the data, the method of triangulation was employed, confirming both validity and reliability. Data analysis was conducted using open, axial, and selective coding. The findings were categorized into three main teaching approaches: disciplined, facilitative, and liberal. Based on the results, it is recommended that the proposed model be utilized to enhance the quality of instruction and achieve more effective teaching in Islamic studies courses. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Effective teaching, Islamic studies courses, faculty members, teaching approach, Farhangian University | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |
||