| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 504 |
| تعداد مقالات | 3,916 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,114,573 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,965,791 |
ارزیابی انطباق محتوای شیمی کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی با استانداردهای آموزش محیط زیست و اهداف سند برنامه درسی ملی با رویکرد آنتروپی شانون | ||
| پژوهش در آموزش شیمی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2025.20199.1353 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد عظیمی* 1؛ امین گلشن2؛ نیما صادق زاده بلیل3 | ||
| 1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
| 2گروه مطالعات برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| 3دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: در این پژوهش، میزان انطباق محتوای شیمی کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی با استانداردهای آموزش محیط زیست و اهداف سند برنامه درسی ملی بررسی شد. مؤلفههای کلیدی آموزش محیط زیست از طریق مرور منابع علمی مرتبط بهویژه سند برنامه درسی ملی استخراج و مبنای تحلیل قرار گرفت. روشها: پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی و رویکرد کمی انجام شد. برای تحلیل دادهها از الگوی آنتروپی شانون بهعنوان ابزاری علمی جهت سنجش توزیع و اهمیت مفاهیم و نیز از نرمافزار R نسخه 4.5.0)) استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی بود؛ از میان این کتابها، بخش شیمی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد تا محتوای آن از نظر انطباق با استانداردهای آموزش محیط زیست و اهداف سند برنامه درسی ملی مورد تحلیل قرار گیرد. ابزار گردآوری دادهها، چکلیست اختصاصی طراحیشده توسط پژوهشگران بود. همچنین بهمنظور افزایش اعتبار یافتهها، از روش خودبازبینی(self-review) و قضاوت متخصصان علوم تربیتی بهره گرفته شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، در محتوای شیمی کتابهای علوم تجربی ابتدایی، مؤلفه «آب» دارای بیشترین ضریب اهمیت (386/0) و مؤلفه «هوا» دارای کمترین ضریب اهمیت (257/0) است. نتیجهگیری: نتایج بیانگر آن است که بازنگری و اصلاح محتوای بخش شیمی کتابهای درسی علوم تجربی با تأکید بر توازن در توزیع مؤلفههای محیط زیستی، میتواند به پرورش نگرش و رفتار مسئولانهتر دانشآموزان در زمینه حفاظت از محیط زیست منجر شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش محیطزیست؛ محتوای شیمی؛ علوم تجربی ابتدایی؛ تحلیل محتوا؛ آنتروپی شانون | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Evaluation of the Alignment of Chemistry Content in Elementary Science Textbooks with Environmental Education Standards and National Curriculum Objectives: A Shannon Entropy Approach | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mohammad Azimi1؛ Amin Golshan2؛ Nima Sadeghzadeh belil3 | ||
| 1Department of Educational Sciences, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran | ||
| 2Curriculum Studies Department, Educational Research Major, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
| 3PhD student in Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Objectives: In this study, the alignment of chemistry content in elementary science textbooks with environmental education standards and the objectives of the national curriculum was examined. Key components of environmental education were identified through a systematic review of relevant scholarly sources particularly the national curriculum document which also served as the basis for the analysis. Methods: The present study was conducted using qualitative content analysis with a quantitative approach. Shannon entropy was employed as a scientific tool to assess the distribution and significance of concepts, and data analysis was performed using R software (version 4.5.0). The statistical population of this study encompassed all elementary science textbooks, from which the chemistry sections were selected as the research sample to analyze their alignment with environmental education standards and the objectives of the national curriculum. Data were collected using a researcher-designed checklist. To enhance the reliability of the findings, self-review and expert judgment from educational sciences specialists were also employed. Findings: The findings of the study indicated that within the chemistry content of elementary science textbooks, the ‘water’ component had the highest importance coefficient (0.386), while the ‘air’ component had the lowest importance coefficient (0.257). Conclusion: The results suggest that revising and improving the chemistry content of elementary science textbooks, with an emphasis on balancing the distribution of environmental components, can contribute to fostering more responsible attitudes and behavior among students regarding environmental conservation. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Environmental Education, Chemistry Content, Elementary Science, Content Analysis, Shannon Entropy | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |
||