| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 504 |
| تعداد مقالات | 3,917 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,118,268 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,967,246 |
واکاوی مولفه های شخصیتی الگوهای دینی در ادبیات کودکان گروه سنی الف و ب | ||
| پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/riet.2025.20124.1484 | ||
| نویسندگان | ||
| زهره موسی زاده* 1؛ مونا فریدی خورشیدی1؛ فاطمه ازدو2 | ||
| 1گروه علوم تربیتی دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران | ||
| 2گروه علوم تربیتی دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران تهران | ||
| چکیده | ||
| «تربیت الگویی» بهعنوان یکی از کارآمدترین روشهای تربیتی بهسبب نقشآفرینی عینی و ملموس الگوها در فرایند یادگیری، بهویژه در دوران کودکی که عمدتا یادگیری از مسیر مشاهده و همانندسازی رخ میدهد، همواره مورد توجه پژوهشگران تربیتی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی مولفههای شخصیتی الگوهای دینی در ادبیات کودک گروه الف و ب انجام شد. روش انجام پژوهش توصیفی- تحلیلی بود و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده گردید. جامعه پژوهش شامل کتابهای داستانی حوزه کودک در سه دسته پیامبران الهی، معصومین علیهمالسلام و فرزندان ایشان در گروههای سنی الف و ب از سال 1390 تا 1402 بود. طبقهبندی یافتهها در سه مرحله پایه، سازماندهنده و فراگیر انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد مولفههای شخصیتی الگوهای دینی در جامعه پژوهش شامل ده مضمون اصلی «راهنمایی و هدایتگری»، «خداپرستی و نفی طاغوت»، «مشروعیت دینی»، «قدرتهای ماوراءبشری»، «حسن خلق»، «مقبولیت اجتماعی»، «صبر در برابر سختیها»، «خیرخواهی»، «عدالتجویی» و «خردورزی» بوده است. در مجموع آثار، بازنمایی اسوههای دینی از انسجام شخصیتی کافی برخوردار نبوده و تمرکز بیش از حد بر برخی ابعاد، چهرهای یکسویه و کاریکاتوری از الگوها پدید آورده است. همچنین برخی روایتها بدون در نظر گرفتن سطح درک عاطفی و شناختی کودک ارائه شده و از پیوند معناداری با دنیای واقعی او برخوردار نیستند. نتایج پژوهش بیانگر این است که بازنمایی فعال و الهامبخش از الگوها، ایجاد ارتباط معنادار میان روایتها و زندگی کودک و بهرهگیری از نمونههای معاصر میتواند به تعادل محتوایی و اثرگذاری بیشتر تربیت الگویی در ادبیات کودک منجر شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تربیت الگویی؛ همانندسازی؛ الگوهای دینی؛ تحلیل مضمون؛ ادبیات کودک؛ گروه الف و ب | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| An Analysis of the Personality Components of Religious Role Models in Children’s Literature for Age Groups A and B | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Zohre Mousazade1؛ Mona Faridi Khorshidi1؛ Fateme Azdo2 | ||
| 1Department of Educational Sciences, Imam Sadiq University, Tehran | ||
| 2Department of Educational Sciences, Imam Sadiq University, Tehran | ||
| چکیده [English] | ||
| “Model-based education” is recognized as one of the most effective pedagogical approaches due to the concrete and tangible role of models in the learning process—particularly during childhood, when learning primarily occurs through observation and imitation. The present study aimed to examine the personality components of religious role models in children’s literature for age groups A and B. Using a descriptive-analytical method and thematic analysis, the study analyzed children’s storybooks about Divine Prophets, the Infallibles (peace be upon them), and their children, published between 2011 and 2023. Thematic coding was conducted in three stages: basic, organizing, and overarching. Findings revealed ten major themes characterizing religious role models: guidance and leadership, monotheism and rejection of tyranny, religious legitimacy, supernatural powers, good moral character, social acceptance, patience in adversity, benevolence, justice-seeking, and wisdom. Overall, the representation of religious exemplars lacked coherence, with excessive focus on certain traits leading to one-dimensional portrayals. Moreover, some narratives overlooked children’s emotional and cognitive levels, resulting in weak connections to their lived experiences. The study concludes that dynamic, inspiring portrayals of models, meaningful links between stories and children’s real-life contexts, and inclusion of contemporary exemplars can enhance the balance and pedagogical impact of model-based education in children’s literature. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Model-based education, imitation, religious role models, thematic analysis, children’s literature, age groups A and B | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||