تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,451 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,164 |
کارورزی با رویکرد پژوهش روایی: الگویی نو در توسعه حرفه ای معلمان | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
مقاله 2، دوره 1395، شماره 4، آذر 1395، صفحه 11-32 اصل مقاله (2.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل جوکار* 1؛ سیده نجمه مولایی2؛ زهره عمادی2 | ||
1عضو پرسنلی اداره آموزش و پرورش شهرستان فراشبند | ||
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی/ دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 27 بهمن 1394، تاریخ بازنگری: 26 خرداد 1395، تاریخ پذیرش: 25 تیر 1395 | ||
چکیده | ||
در میان مراحل آموزش معلم، دورهی کارورزی یکی از مهمترین مراحل است که دانشجو معلمان را از مرحله نظری وارد مرحلهی عملی کرده و آنان را به نقش معلمی آینده نزدیک میکند؛ تا جایی که هدف اصلی این مطالعه، توصیف تجارب و درک اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس دربارهی ویژگیهای کارورزی با رویکرد پژوهش روایی است.مطالعه حاضر در قالب روش کیفی انجام پذیرفت. جامعه آماری شامل دانشجویان و اساتید دانشگاه فرهنگیان فارس بوده است. برای نمونهگیری از روش هدفمند و با رعایت قاعده اشباع نظری استفاده شد. به این صورت که تعداد30 دانشجو و 15 استاد در مدت یک ماه مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختار یافته بود که روایی آن با استفاده از روایی سازه، درونی و بیرونی و پایایی آن با استفاده از روش بررسی اعضا، بررسی همکار و ناظر بیرونی مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از راهبرد تجزیه و تحلیل محتوای کیفی مرسوم استفاده گردید.یافتههای بدستآمده نشان داد که مقولههای اساسیِ کارورزی با رویکرد پژوهش روایی از نظر اساتید و دانشجویان شامل: 1)ماهیت پژوهش روایی،2)مزایای پژوهش روایی،3)مشکلات اجرای پژوهش روایی و4) تمهیدات و ملزومات پژوهش روایی میباشد که هر کدام دارای زیر مقولههایی میباشند.بر اساس دیدگاه اکثر اساتید و دانشجویان، دانشگاه باید با مدرسه تعامل داشته باشد و بخشی از بودجهی دانشگاه را به مدارسی که با دانشگاه همکاری میکنند، اختصاص دهند. در پایان نیز پیشنهاداتی از جمله برگزاری جلساتی بین دانشجویان برای انتقال تجارب، چاپ گزارشهای برتر دانشجویان در مجلات کارورزی و... مطرح شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کارورزی؛ رویکرد پژوهش روایی؛ معلم فکور؛ دانشگاه فرهنگیان؛ مصاحبه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Internship with narrative research approach: a new model of professional development of teachers | ||
چکیده [English] | ||
In the process of teacher training, internship is one of the most critical times for theory and practice integration and development of a future teacher. This study sought to uncover Farhangian University teachers’ and students’ understanding and attitudes toward student teaching using narrative research approach. The study population consisted of students and faculty members of Farhangian University, Fars campus. The research method was qualitative and based on purposive sampling and theoretical saturation criterion. This means that the number of 15 professors and 30 students were interviewed during one month. The data gathering tool was a semi-structured interview. Its validity was confirmed by using structural, internal and external construct validity, and its reliability was verified using a member check, external peer review and external observer. The conventional qualitative content analysis was used to analyze the data. Based on the results, the key categories which emerged from the data were: 1) the nature of narrative research 2) advantages of narrative research 3) challenges of conducting narrative research 4) measures and requirements of narrative research, each of which contains subcategories. According to the majority of teachers and students participating in this study, there should be university and school partnerships and budget allocation for schools collaborating with Farhangian University. Finally, there were some suggestions such as organizing meetings as a venue to exchange experiences among students and publishing top internship reports. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
interns, narrative research approach, thinking teachers, Farhangian University, interview | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,627 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,665 |