تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,682 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,803 |
شناسایی نیازهای یادگیری اعضای هیئت علمی در آموزش عالی الکترونیکی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 10، مهر 1393، صفحه 29-53 اصل مقاله (10.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نارنجی ثانی* 1؛ زینب السادات مصطفوی1؛ رحیم عبادی2؛ علیرضا یوزباشی3 | ||
1دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران | ||
2مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان | ||
3مدیریت آموزشی،دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 08 مهر 1394، تاریخ بازنگری: 14 اسفند 1396، تاریخ پذیرش: 11 مهر 1395 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر شناسایی نیازهای یادگیری اعضای هیئت علمی فعال در محیط یادگیری الکترونیکی (برخط) است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمام اعضای هیئت علمی همکار مؤسسه آموزش عالی مهر البرز (اولین مؤسسه آموزش عالی الکترونیکی در ایران) در سال تحصیلی 1393-1394 است که با استفاده از روش سرشماری کامل انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بوده است. برای تحلیل دادهها از روش آماری t تکمتغیره استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نیازهای یادگیری مدرسان شامل سه دسته، نیازهای قبل از تدریس (ایجاد انگیزه برای یادگیری الکترونیکی، تعهد حرفهای و اخلاق، مهارتهای فنی، بهروزرسانی منابع و روش تدریس، پرورش خلاقیت در محیط یادگیری الکترونیکی)، حین تدریس (مدیریت زمان، ارزیابی در طول ترم، ارائه بازخورد، تعامل و برقراری ارتباط در محیط یادگیری الکترونیکی، هدایت دانشجویان در انجام پژوهش) و بعد از تدریس (ارزیابی نهایی، ارتباط با دانشجو پس از اتمام دوره) است که از بین آنها نیازهای قبل از تدریس اهمیت ویژهای دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نیازهای یادگیری؛ اعضای هیئت علمی؛ یادگیری الکترونیکی؛ آموزش عالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying of learning needs of faculty members in online higher education | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh narenji1؛ zynabalsadat mostafavi1؛ rahim ebadi2؛ alireza uzbashe3 | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is identification of faculty learning needs in online learning context. The purpose of the research is applied and from the perspective of data collection, descriptive-survey. The research population is Mehr Alborz Institute of Higher Education faculties (the first institute of higher education in Iran) who have been selected by using the full census method. The research instrument was a researcher-made questionnaire. For analyzing the data, a single-variable t-test was used. The Findings show that the faculty learning needs consist three categories: pre-teaching needs (motivation for e-learning, professional commitment and ethics, technical skills, updating resources and teaching methods, developing creativity in the e-learning context); During teaching (time management, evaluation over the course of time, providing feedback, interacting and communicating in an e-learning context, directing students to research) and after teaching (final evaluation, communication with the student upon completion of the course), from among which Pre-teaching needs are very important. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
learning needs, Faculty Members, online learning, Higher education | ||
مراجع | ||
پورجمشیدی، مریم؛ فردانش، هاشم (1393) «بررسی عوامل مؤثر بر تعامل دانشجو و استاد در محیط آموزشی مبتنی بر وب». دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 7، شماره 1. دانشور، میترا (1392). «پشتیبانی از مدرسان در آموزش و یادگیری الکترونیکی». مجله الکترونیکی مدیا شماره 4 دوره4. ص 41-25. ----------- (2014). «پشتیبانی از مدرسان در آموزش و یادگیری الکترونیکی». مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی (مدیا)، 4 (4)، 25-41. دانشور، میترا؛ مهرمحمدی، مهدی (1392). «صلاحیتهای موردنیاز مدرسان آموزش و یادگیری الکترونیکی». مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی (مدیا)، 4(3)، 10-19. سراجی، فرهاد؛ عطاران، محمد (1390). یادگیری الکترونیکی (مبانی، طراحی، اجرا و ارزشیابی). نشر دانشگاه بوعلی سینا صالح صدقپور، بهرام؛ میرزایی، شراره (1387). «چالشهای نگرشی اعضای هیئت علمی در آموزش الکترونیکی». مجله فناوری و آموزش، سال سوم، جلد3، شماره 1، پاییز.ص 87-77. فتحی واجارگاه، کوروش؛ پرداختچی، محمدحسن؛ ربیعی، مهدی (1390). «ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران (مطالعۀ موردی: دانشگاه فردوسی مشهد)». فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. سال اول، شماره چهارم. ص 21-5. شاهسونی، خدیجه؛ فرج اللهی، مهران؛ ظریفصنایعی، ناهید (1393). «ویژگیهای استاد موفق از دید دانشجویان دانشگاههای ارائهدهنده آموزش مجازی در شهر شیراز». مجله الکترونیکی مدیا، تابستان. دوره 5، شماره 2. ص 60-52. فرج اللهی، مهران و ظریف صنایعی، ناهید (1388). «آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی». راهبردهای آموزش در علوم پزشکی(راهبردهای آموزشی) زمستان، دوره دوم، شماره 4. ص 167-171 گریسون، دی. آر. اندرسون، تری (1384). یادگیری الکترونیکی در قرن 21 (مبانی نظری و عملی). ترجمه اسماعیل زارعی؛ زوارکی و سعید صفایی موحد. تهران: علوم و فنون. یعقوبی، جعفر؛ملک محمدی، ایرج؛ ایروانی، هوشنگ و محمد عطاران (1387). «طراحی الگویی برای یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی ترویج و آموزش کشاورزی ایران». مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. دوره 39، شماره 1، ص 11-20. Abdollahi, M.; Zamani, B. E.; Ibrahim Zadeh, I.; Zaree, H. & Zandi, B. (2011). Barriers to participation in electronic technology courses encountered by university teachers. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 16(2), 19-40. Amundsen, C. & Wilson, M. (2012). Are we asking the right questions? A conceptual review of the educational development literature in higher education. Review of Educational Research, 82(1), 90-126. Baker, J.; Botts, N. & Owen, K. (2004). Faculty technology training: learning objects. Academic Exchange Quarterly, 8(1), 170-175. Barker, A. (2003). Faculty development for teaching online: Educational and technological issues. The Journal of Continuing Education in Nursing, 34(6), 273-278. Betts K. S., “Why do faculty participate in distance education”, Available in The Technology Source Archives at the University of North Carolina [Internet], 1998 [Cited 2010 Jan 4]. Bourne, J. & Moore, J. C. (eds.) (2003). Elements of quality online education: Practice and direction (Vol. 4). Olin College-Sloan-C. Daneshvar, M. & Mehrmohammadi, M. (2013). The competencies needed for e-learning instructors. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS), 4(3), 10-19. Doherty, W. (2006). An analysis of multiple factors affecting retention in Web-based community college courses. The Internet and Higher Education, 9(4), 245-255. Festervand, T. A. & Tillery, K. R. (2001). Short-term study-abroad programs–A professional development tool for international business faculty. Journal of Education for Business, 77(2), 106-111. Frayer, D. A. (2009). Faculty development, selection, and training [Internet]. Encyclopedia of Distributed Learning. Gilzene-Cheese, F.; Fleming-Banks, P.; Drakes, C. & Gilzene, S. (2015). Rules of engagement: Improving teaching through online faculty development training, The University of the West Indies, Jamaica. UWI Regional Conference on Institutionalising Best Practice in Higher Education 2015 Proceedings Jochems, W.; Van Merriënboer, J. & Koper, R. (2004). Integrated e-learning: implications for pedagogy, technology & organization. Capítulo: An Introduction to Integrated E-learning. Khan, A.; Muttakin, M. B. & Siddiqui, J. (2013). Corporate governance and corporate social responsibility disclosures: Evidence from an emerging economy. Journal of Business Ethics, 114(2), 207-223. Kwek, G. Y. V. & Cheung, W. S. (2015). Investigating the e-learning training need analysis of the faculty members in a business department of a Tertiary Institution. International Journal of Information and Education Technology, 5(5), 368. Lee, J. (2002). Faculty and administrator perceptions of instructional support for distance education. International Journal of Instructional Media, 29(1), 27. Levinsen, K. (2006). Collaborative on-line teaching: The inevitable path to deep learning and knowledge sharing. Electronic Journal of E-learning, 4(1), 41-48. Mahmoodi, M.; Pezeshki Rad, G. & Chizari, M. (2011). Identifying training needs of agriculture and natural resources faculty members in using information technology. Journal of Agricultural Science and Technology, 13, 979-987. Martinez-Argiielles, M.; Casta’in, J. & Juan, A. (2009). How do students measure service quality in e-learning? A case study regarding an internet-based university. In ECEL2009-8th European Conference on E-Learning: ECEL2009 (p. 366). Academic Conferences Limited. Moore, M. G. & Thompson, M. M. (1997). The effects of distance learning (rev., ed.) (ACSDE Research Monograph No. 15). University Park, PA: The Pennsylvania State University. American Center for the Study of Distance Education. O’Quinn, L. & Corry, M. (2002). Factors that deter faculty from participation in distance education. Online Journal of Distance Learning Administration, 5(4), n4. Patton, H. M. (2010). A case study of university processors’ participations of their experiences with faculty development (Doctoral dissertation, University of Nebraska). Salih, U. S. U. N. (2003). The applications and problems on the distance teacher training in Turkey. Turkish Online Journal of Distance Education, 4(4). Shopova, T. (2012). E-learning in higher educational environment. Italy: International Conference the Future of Education. Siddiqui, Z. S. (2009). Faculty development: A step towards quality and excellence. Journal of Quality and Technology Management, 5(2), 17-26. Simone, Christina De., “Preparing our teachers for distance education”, College Teaching, 54.1 (2006): 183-184. Tyrrell, R. (2015). Exploring the Needs and Perceptions of Online Faculty towards Faculty Professional Development: A Qualitative Study. University of California, Los Angeles. Venkataraman, S. & Sivakumar, S. (2015). Engaging students in Group based Learning through e-learning techniques in higher education system. International Journal of Emerging Trends in Science and Technology, 2(01). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,370 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,340 |