تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,469 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,498 |
تأثیر چندرسانهای پروژهمحور (PBL) بر انگیزه پیشرفت هنرجویان رشته کامپیوتر | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 10، مهر 1393، صفحه 81-97 اصل مقاله (10.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا محمدی* 1؛ فتانه حسنی جعفری2؛ محمدرضا سرمدی3 | ||
1برنامه ریزی درسی، آموزش و پرورش3 | ||
2تکنولوژی آموزشی پیام نور | ||
3فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور | ||
تاریخ دریافت: 17 خرداد 1394، تاریخ بازنگری: 14 اسفند 1396، تاریخ پذیرش: 11 مهر 1395 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر چندرسانهای با رویکرد ساختنگرایی پروژهمحور بر انگیزه پیشرفت هنرجویان پایه دوم رشته کامپیوتر انجام گرفته است. روش پژوهش نیمهتجربی است. جامعه پژوهش را دانشآموزان پسر پایه دوم هنرستان در رشته کامپیوتر شاخه فنی و حرفهای و کاردانش شهرستان بیرجند تشکیل میدهند. از بین جامعه تحقیق دو گروه آزمایش و گواه (کلاس) 25 نفره به عنوان گروه نمونه و به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. گروه آزمایش با استفاده از شیوه چندرسانهای و گروه گواه با روش سنتی آموزش دیدهاند. بدین منظور از پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس استفاده شد. انگیزه پیشرفت با استفاده از پرسشنامه قبل از شروع پژوهش به عنوان پیشآزمون و در پایان پژوهش به عنوان پسآزمون سنجش شد. پایایی پرسشنامه پژوهش حاضر نیز با روش آلفای کرونباخ محاسبه شده که ضریب اعتبار آن پس از حذف 3 پرسش، 73% به دست آمده است. دادهها از طریق آمار استنباطی (تحلیل کواریانس یکراهه) تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که تأثیر آموزش با استفاده از چندرسانهای با رویکرد پروژهمحور بر انگیزه پیشرفت هنرجویان بیشتر از روشهای سنتی است. | ||
کلیدواژهها | ||
چندرسانهای؛ پروژهمحور؛ ساختنگرایی؛ انگیزه پیشرفت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of project-based multimedia approach on Learning and motivation of students in computer science, city of Birjand | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammadreza mohammadi1؛ fataneh hasani2؛ mohammadreza sarmadi3 | ||
چکیده [English] | ||
This study has presented the effect of multimedia, using project-based learning (PBL) Structuralism approach, on motivation of the students of second grade of computer science (technical and vocational school) in Birjand (Iran). The methodology of the current research is Quasi-experimental. The statistical population in this research is the male students in the second grade of technical and vocational schools of Birjand. The statistical population has been divided into both experiment and control groups (classes), which 25 participants have been selected as sample group provided by sampling techniques test and control group have been trained with multimedia and traditional methods, respectively. Motivation has been measured using Hermen’s questionnaire as a pretest before starting the research and as a posttest in its end. The Hermen’s reliability coefficient has been reported %84 using Cronbach’s alpha. Data has been analyzed through inferential statistics (Analysis of variance with repeated measures and Covariance). The Obtained results show Effectiveness of multimedia using Project-based learning (PLB) structuralism approach with respect to traditional methods. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Multimedia, project-based, Constructivism, Achievement motivation | ||
مراجع | ||
آقازاده، محرم (1384). راهنمای روشهای نوین تدریس بر پایه پایه پژوهشهای مغز محوری، ساختگرایی، یادگیری از طریق همیاری، فراشناخت و ... تهران: آییژ. آتشک، محمد. (1386). مبانی نظری و کاربردی یادگیری الکترونیکی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. 43 :151 -134. اکبری بورنگ، محمد؛ جعفریثانی، حسین؛ آهنچیان، محمدرضا و کارشکی، حسین (1391). «ارزیابی کیفیت یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای ایران بر اساس جهتگیریهای برنامه برنامه درسی و تجربه تجربه مدرسان». فصلنامه پژوهش برنامهریزی در آموزش عالی، (66)، 75-97. ذوفن ، شهناز (1383) کاربرد فن آوری جدید در آموزش ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). رضایی راد، مجتبی (1391). بررسی میزان آمادگی اساتید دانشگاه پیام نور به منظور استفاده از آموزش الکترونیکی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 9(8)، 110-116. ساعتچی، محمود (1380). روانشناسی کار، تهران: ویرایش. سایمیو، لویزوس و کارگیورگی، یاسمیت (1385). ساخت و سازگرایی در چارچوب طراحی آموزش. (ترجمه امینه حسین بیگلو) رشد تکنولوژی آموزشی 1385(6)، 10-13. سیف، علیاکبر (1380). روانشناسی پرورشی، روانشناسی یادگیری و آموزش. ویرایش دوم. تهران: آگاه. عطاران، محمد، حاج حسینینژاد، غلامرضا، و کرمی، زهره (1383). آموزش علوم دوره ابتدایی مبتنی بر فناوری اطلاعات. تهران مؤسسه فرهنگی و ارشاد اسلامی محراب قلم. فهندژ، محبوبه (1384). یادگیری پژوهشمحور. تهران: سروش هدایت. موسوی، مینا؛ محمدزاده نصرآبادی، مهناز و پزشکی راد، غلامرضا (1390). «شناسایی و تحلیل موانع و عوامل بازدارنده بهکارگیری و توسعه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه پیام نور». فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، (59)، 137-154. فرمهینی فراهانی، محسن (1378). فرهنگ توصیفی علوم تربیتی. تهران: اسرار دانش. هومن، حیدرعلی (1380). تهیه و استانداردکردن آزمون انگیزه پیشرفت، مجله پژوهشهای روانشناختی، 6 (2،1)، 15-30. Kleijer H, Kuiper R, De Wit H, Wouters-Koster L. Project-based education between،Frankaen , R.E.(192:). Human Motivation cali fornia, wards worth Inc.social idealism and educational possibility. Amsterdam, SISWO, 1921. Downing, K.; Kwong, T.; Chan, S.; Lam, T. & Downing, W. (2009). Problem-based learning and the development of metacognition. Higher Education, 57(5), 609-621. Helle L.; Tynjälä P. & Olkinuora E. Project-based learning on post-secondary education –theory, practice and rubbe sling shots. Higher Educ 2006; 51:287-314. Jonassen, D. H. (1998); “Designing constructivist Learning Environment”, In C. M. Reigeluth (ED.), Instructional-design Theories and Models. Karagiorgi, Y., & Symeou (2005). Translating Constructivism into instructional Design: Potential and Limitations. Educational Technology & Society, 8(1), 17-27. Morgan A. Theoretical aspects of project-based learning in higher education. British J. Educ Technol, 1983; 14:66–78. National Research Council (1999). Being fluent with information Sofia Loredana Tudor (2012). The Role of Multimedia Strategies in Educational Process.University of Pite ti, Tg. Din Vale street, no.1, Pite ti, România Nelson, T. (1996). OSMIC http://xanadu.com.au/ted/OSMIC. Norman, D. A. (2004). Learning Objects as Molecular Compounds, http://www.darcynorman.net/2004/10/10/learningobjects-as-molecular-compounds. Almekhlafi,A.(2006).The effect of computer–assisted language learning(CALL)on United Arab Emirated EFL school students, achievement and attitude. Journal of Interactive learning Research,17(2),121- 142. Redecker, C., Ala-Mutka, K., Bacigalupo, M., Ferrari, A., & Punie, Y. (2009). Learning 2.0: The Impact of Web 2.0 Innovations on Education and Training in Europe. Final Report (No. EUR 24103 EN). Ferrari, A., Cachia, R & Punie, Y. (2009b). Innovation and Creativity in Education and Training in the EU Member States: Fostering Creative Learning and Supporting Innovative Teaching - Literature review on Innovation and Creativity in E&T in the EU Member States (ICEAC). Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities. Retrieved 16 July 2012. Conole, G. (2010). Learning design - Making practice explicit Connected 2010: 2nd International conference on Design Education, 28 June - 1 July 2010, Sydney, Australia. Retrieved 16 July 2012. Johnson, L., Smith, R., Willis, H., Levine, A & Haywood, K. (2011). The 2011 Horizon Report. Austin, Texas: The New Media Consortium. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 367 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,516 |