تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 411 |
تعداد مقالات | 3,175 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,515,947 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,873,992 |
رابطه جهتگیری اهداف پیشرفت و باورهای انگیزشی با اهمالکاری و خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 11، دی 1393، صفحه 67-79 اصل مقاله (4.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هادی هاشمی رزینی* 1؛ سید مسلم موسوی پناه2؛ مریم شیری2 | ||
1عضو هیات علمی | ||
2دانشجوی دکتری | ||
تاریخ دریافت: 09 اسفند 1394، تاریخ بازنگری: 31 اردیبهشت 1397، تاریخ پذیرش: 11 مهر 1395 | ||
چکیده | ||
توجه به اهمالکاری و خودناتوانسازی تحصیلی در سالهای اخیر افزایش یافته است. هدف این پژوهش همبستگی، بررسی رابطة جهتگیری اهداف پیشرفت و باورهای انگیزشی با اهمالکاری و خودناتوانسازی تحصیلی است. جامعة آماری دانشآموزان مناطق 19 و 8 در مقطع متوسطة شهر تهران در سال تحصیلی 1394-1393 بوده است که از بین آنها 120 به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شد و با تکمیل مقیاس اهمالکاری تحصیلی، راهبردهای انگیزشی، هدف پیشرفت و خودناتوانسازی تحصیلی در این پژوهش شرکت کردهاند. یافتهها نشان میدهد اهمالکاری با خودکارآمدی رابطة منفی و ارزشگذاری با اضطراب امتحان رابطة مثبتی دارد. میان اهمالکاری با هدف تسلط گرایشی رابطة منفی و با هدف عملکرد گرایشی رابطة مثبت وجود دارد. خودناتوانسازی با هدف تسلط گرایشی رابطة منفی با هدف تسلط اجتنابی رابطة منفی و با عملکرد اجتنابی رابطة مثبت دارد. خودکارآمدی و ارزش تکلیف به صورت منفی اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان به صورت مثبت اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی میکند. دیگر نتایج در مقاله ارائه شده است؛ بنابراین بخش مهمی از اهمالکاری و خودناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان از راه جهتگیری اهداف پیشرفت و باورهای انگیزشی تبیین خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
جهتگیری اهداف پیشرفت؛ باورهای انگیزشی؛ اهمال کاری؛ خودناتوان سازی تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between achievement purposes and beliefs, motivational orientations of students' educational procrastination and self-handicapping | ||
نویسندگان [English] | ||
Hadi Hashemi Razini1؛ Saeed Moslem Moosavi Panah2؛ Maryam Shiri2 | ||
چکیده [English] | ||
Noticing to educational procrastination and self-handicapping has been increased in recent years. The purpose of this correlational study is to investigate the relationship between goal achievement and self-motivation and educational procrastination and self-handicapping. The population was the students of districts 19 and 8 in Tehran’s high schools in the 1394-1393 educational year out of which 120 were selected for sample. These students have taken this test, completing educational procrastination scale, motivational strategies, and self-handicapping aimed at educational development and procrastination in this study. The results showed there is a negative relationship between procrastination and self-efficacy and a positive relationship between valuation and test anxiety. Procrastination has a negative relationship with tendency dominate and avoiding dominance, and positive relationship with the avoiding performance. Self-handicapping and the value of task negatively, and examination stress positively, predicate educational procrastination. The rest of the results presented in the paper. So an important part of students' educational procrastination and self-handicapping can be explained by self-motivation and orientation of development purposes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Orientation of development purposes, motivational beliefs, Procrastination, educational self-handicapping | ||
مراجع | ||
جوکار، بهرام و دلاورپور، محمدآقا (1386). «رابطة تعللورزی آموزشی با اهداف پیشرفت». اندیشههای نوین تربیتی.دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دورة سوم. شمارة 3و4. 61- 80. حسین چاری، مسعود؛ دهقانی، یوسف (1387). «پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری». فصلنامة پژوهش در نظامهای آموزشی، سال دوم، شمارة چهارم. صص73-64. رئیسی، فاطمه؛ هاشمی شیخشبانی، اسماعیل؛ فاتحیزاده، مریم (1383). «رابطة خودناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان با اهداف تسلط عملکردگرا و عملکردگریز دانشآموز، والدین، معلم و کلاس». فصلنامة تازههای علوم شناختی؛ سال ششم ، شمارة 3 و4 . صص 93-101. عالیپور بیرگانی، سیروس؛ مکتبی، غلامحسین؛ شهیینی ییلاق، منیژه و مفردنژاد، ناهید (1390). «رابطة ویژگیهای شخصیتی با خودناتوانسازی تحصیلی و مقایسة شیوههای فرزندپروری از لحاظ متغیر اخیر در دانشآموزان سال سوم دبیرستانی». مجلة دستآوردهای روانشناختی. دانشگاه شهید چمران اهواز. دورة چهارم. سال 3-18. شمارة 2. صص، 135-154. نیکنام، ماندانا؛ حسینیان، سیمین و یزدی، سیدهمنور (1389). «رابطة باورهای کمالگرایانه و رفتارهای خودناتوانساز در دانشجویان». نشریة مرکز علوم رفتاری، دورة 7، شمارة 1388/2. Dweck, C. S (2000). Self-theories: Their role in motivation, personality and development. Philadelphia: Psychology Press.
Elliot, A. J. & McGregor, H. A. (2001). An achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501–519.
Howell, A. J. & Watson, D. C. (2007). Procrastination: Associations with achievement goal orientation and learning strategies. Personality and Individual Differences, 43, 167–178.
Howell, A. J.; Watson, D. C.; Powell, R. A. & Buro, K. (2006). Academic procrastination: the pattern and correlates of behavioral postponement. Personality and Individual Differences, 40, 1519–1530.
Klassen, R. M.; Krawchuk, L. L. & Rajani, S. (2008). Academic procrastination of undergraduates: Low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination.Contemporary Educational Psychology, 33, 915–931.
Klingsieck, K. B. (2013). Procrastination: When Good Things Don’t Come to Those Who Wait. European Psychologist, 18, 24-34. http://dx.doi.org/10.1027/1016-9040/a000138.
Midgley, C. & Urdan, T. (2001). Academic self-handicapping and performance goals: A further examination. Contemporary Educational Psychology, 26, 61– 75.
Pintrich, P. R. & De – Groot E. V. (1990). Motivational & self-regulated learning components of classroom academic performance, Journal of Edu, Psy , Vol 82 , 1, 33 – 40 .
Rozental, A. & Carlbring, P. (2014). Understanding and Treating Procrastination: A Review of a Common Self-Regulatory Failure. Psychology, 5, 1488-1502. http://dx.doi.org/10.4236/psych.2014.513160.
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivation: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.
Shraw, G.; Wadkins, T. & Olafson, L. (2007). Doing the things we do: A grounded theory of academic procrastination. Journal of Educational Psychology, 99(1), 12-25.
Steel, P. (2007). The Nature of Procrastination: A Meta-Analytic and Theatrical Review of Quintessential Self-Regulating failure. Psychological Bulletin, 133, 65-94.
Vohs, K. D. & Baumeister, R. F. (2004). Understanding self-regulation: an introduction. In R. F. Baumeister & K. D. Vohs (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 1–12). New York: Guildford Press.
Wolters, C. A. (2003). Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology, 95, 179–187.
Wolters, C. A. (2004). Advancing Achievement Goal Theory: Using Goal Structures and Goal Orientations to Predict Student Motivation, Cognition, and Achievement. Journal of Educational Psycholog,.96, 236-250. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 891 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,243 |