تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,065 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,104 |
تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزت نفس، اضطراب اجتماعی و قاطعیت دانش آموزان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 11، دی 1393، صفحه 99-114 اصل مقاله (4.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
رضا پاشا* | ||
گروه روان شناسی ،واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی ،اهواز،ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 آبان 1394، تاریخ بازنگری: 31 اردیبهشت 1397، تاریخ پذیرش: 11 شهریور 1395 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزت نفس، اضطراب اجتماعی و قاطعیت دانشآموزان دختر کلاش دهم دبیرستانی شهر اهواز است. نمونه شامل 42 دانشآموز است که به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و در دو گروه آزمایشی (21دانشآموز) و کنترل (21 دانشآموز) قرارگرفتهاند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خودابراز، مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت و مقیاس اضطراب اجتماعی واستون و فرند بوده است. طرح پژوهش از نوع پیشآزمون –پسآزمون با گروه کنترل بوده که ابتدا برای هردو گروه پیشآزمون اجرا شده؛ سپس گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه 90دقیقهای، هرهفته یک جلسه در معرض متغیر مستقل قرارگرفته است. یک هفته پس از آموزش، مجدداً از هردو گروه پسآزمون گرفته شده است. دادهها با استفاده ازآزمون کوواریانس چندمتغیره و یکمتغیره تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که آموزش ابراز وجود بر افزایش عزت نفس، کاهش اضطراب اجتماعی و همچنین افزایش قاطعیت دانشآموزان مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابراز وجود؛ عزت نفس؛ اضطراب اجتماعی؛ قاطعیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of assertiveness training on self-esteem, social anxiety and definitiveness in students | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Pasha | ||
Department of psychology,Ahvaz branch,Islamic Azad University,Ahvaz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the effect of assertiveness training on self-esteem, social anxiety and definitiveness in ten grade high school girl students. The sample consisted of 42 students who were selected by multistage cluster sampling method. And were in two experimental groups (21 students) and control group (21 students). Instruments included self-expression scale (ASA), self-esteem scale and the social anxiety scale. The pre-test was administered to both groups, and then experimental group received 10 sessions of 90 minutes assertiveness training every week. One week after training the test was taken again by both groups. The data are analyzed using a multivariable and one-variable covariance assay. Data analyzed by (MANCOVA) and (ANCOVA). Results showed that assertiveness training causes increasing of self-esteem, reduction of social anxiety and increasing of students’ definitiveness. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
assertiveness, Self-Esteem, social anxiety, definitiveness | ||
مراجع | ||
1- بحرینی، م، محمدی باغملایی؛ م. زارع ، م و شهامت، ش (1384). «تأثیر آموزش ابراز وجود بر میزان اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری». مجلة ارمغان دانش، سال دهم. شمارة 1 (پی در پی37). 89 -96. 2- بیابانگرد، ا (1373 ). روشهای افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان. 3- پاییزی، م؛ شهر آرای، م و صفایی، پ (1386). «بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود بر شادکامی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سال دوم تجربی شهرستان تهران». فصلنامة مطالعات روانشناختی، سال سوم، شمارة 4 (پیاپی12) 25-37. 4- رحیمی، ج؛ حقیقی، ج، مهرابیزاده هنرمند، م و بشلیده، ک (1385). «بررسی تأثیر آموزش جرأتورزی بر مهارت اجتماعی، اضطراب اجتماعی و ابراز وجود در دانشآموزان بر سال اول مقطع متوسطه»، مجلة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز، سال 13، شمارة 1، 111-126. 5- شرقی، ح (1380). بررسی تأثیر آموزش ابراز وجود بر عملکرد تحصیلی ، اضطراب اجتماعی، پرخاشگری، افسردگی و ابراز وجوددانشجویان، ابراز وجود پایین مراکز تربیت معلم استان خوزستان، پایاننامة کارشناسی ارشد رشتة روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهیدچمران اهواز. 6- غفاریان زاده، ا (1379). تأثیر آموزش مشاوره گروهی جرأت ورزی بر پیشرفت تحصیلی ومهارت اجتماعی دانشآموزان دختر مقاطع راهنمایی و دبیرستان. پایاننامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی . دانشگاه تهران. 7- منصوری، ف. (1377). بررسی رابطة ساده و چندگانظ متغیرهای عزت نفس، احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی با ابراز وجود در دانشآموزان دختر نظام جدید آموزشی شهرستان اهواز. پایاننامة کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. 8- موتابی، ف. و کاظمزاده عطوفی، م. (1385). مهارت رفتار جرأتمندانه: کتاب کار دانشجو. تهران: دانژه. 9- مهرابیزاده هنرمند، م.؛ تقوی، ف. و عطاریان، ی. (1388). «تأثیر آموزش جرأتورزی بر مهارتهای اجتماعی، اضطراب اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر». مجلة علوم رفتاری، شمارة 3 (1) 59-64. 10- نیسی، ع. و شهنی ییلاقی، م. (1380). «تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزت نفس، اضطراب اجتماعی و بهداشت روانی دانشآموزان پسر مضطرب اجتماعی شهر اهواز». مجلة علوم تربیتی و روانشناسی، دورة 8 شمارة 1 و 2، 11-30. 11- هرمزینژاد، م .؛ شهنی ییلاقی، م. و نجاریان، ب. (1379). «رابطة ساده و چندگانة متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود دانشجویان دانشگاه شهیدچمران اهواز». مجلة علوم تربیتی و روانشناسی، دورة سوم، شمارههای 3 و 4. 29-50.
Arrindell, W. A.; Sanderman, R.; Hageman, W. J. & Pickers Gill, M. J. (1991). Correlates of assertiveness in normal and clinical samples: A multidimensional social approach. Behavior Research and Therapy, 12(4). 153-252.
Brown. G. T. & Carmichale, K. (1992). Assertiveness training for clients with psychiatric illness: A pilot study. British Journal of Occupational Therapy, 55(4), 137-140.
Dellater, R. & Maknarma, J. R. (1986). The social impact of assertiveness. Journal of Behavior Modification, 13, 139-158.
Deluty, R. H. (1981). Assertiveness in children: Some research consideration. Journal of Clinical Child Psychology, 10, 149-159.
Department of Psychiatry (2005). Assertive Communication skills .Available at http://www.Dartmouthpsychiatry. Org/.
Dong, Y.; Hallberg. E.; Selmon, A & Hass, H. (1985). Effects of assertion training on aggressive behavior of adolescent. Journal of Counseling Psychology 26(5), 459-461.
Karagozoglu, Serife. Kahve, Emine. Koc Oznur & Adamisoglu, Derya (2008). Self-esteem and assertiveness of final year Turkish university students. Nurse education today. (28). P. 641-649.
Lin Y. Y. R.; Shiah, I. S.; Chang, Y. C.; Lai, T. J.; Wany, K. Y. & Chou, R. (2004). Evaluation of an assertiveness training program on nursing and medial. Student’s assertiveness, self- esteem. And interpersonal communication satisfaction. Nurse Education Toda. 24, 656-665.
Masters, J. C.; Burish, I. J.; Hollen, S. D. & Rimm. D. E. (2005). Assertion training methods. Behavior therapy. New York: Haecourthrace Ivanovich. Publishers Inc.
Rosenberg, F. (1997). The teacher’s role in the application of assertive discipline program for students in Venezuela and primary school. School Psvchology- International, 11(2), 143-146.
Tafarodi, R. W. & Sawan, W. B. (2001). Two dimensional self-esteem: Theory and measurement. Personality and Individual Differences. 31, 653-673.
Temple, S., & Robson, P. (1991). The effects of assertiveness training on self estem. British Journal of occupational Therapy, 54(9), 329-332.
Weher, S.; Kaufman, V. & Aelvin, G. (1987). The effects of assertive training on the anxious adolescents. Adolescence, 22, 195-205 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,865 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,706 |