تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 2,988 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,255,530 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,646,220 |
اثربخشی آموزش بایبی (5E) بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 9، خرداد 1396، صفحه 67-86 اصل مقاله (365.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آرزو مهدی زاده1؛ پریوش سادات فیروزآبادی2؛ حیدر محمدی3؛ اطهر شریفی نجف ابادی4؛ فرحان محمدی5؛ نعمت منصوری* 6 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، مدیر مدارس ابتدایی شهرستان قصر شیرین، ایران. | ||
2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ایران. | ||
3کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، اداره آموزش و پرورش شهرستان سرپل ذهاب، ایران. | ||
4کارشناس ارشد مشاوره شغلی، گروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران. | ||
5دانشجوی پزشکی هسته ای، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ایران. | ||
6کارشناس آموزش و برنامه ریزی دانشکده سما واحد سرپل ذهاب | ||
تاریخ دریافت: 03 اردیبهشت 1397، تاریخ بازنگری: 02 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1397 | ||
چکیده | ||
بکارگیری صرف روشهای آموزش سنتی، پاسخگوی نیاز نظام تعلیم وتربیت امروزه نیست؛ در نظامهای آموزش امروزی، شیوه های جدید و فعال تدریس در فرایند یاددهی- یادگیری مورد توجه بسیار قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف روش آموزش بایبی (5E) بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان در درس زبان انگلیسیانجام گرفت. مطالعه به روش شبه تجربی انجام شد. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان پسر سال سوم دوره متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 96- 1395 بود. به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، تعداد66 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون انگیزش پیشرفت هرمنس بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخصهای میانگین و انحراف معیار و آزمون تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات انگیزش پیشرفت دانش آموزان گروه آزمایش که از الگوی طراحی آموزشی بایبی برای آموزش آنها استفاده شده بود به شکل معنی دار آماری از گروه کنترل که به شکل متداول آموزش دیده بودند در پس آزمون، بیشتر بود(p=0.001). همچنین بین میانگین نمرات گروه های آزمایش و کنترل در آزمون انگیزش پیشرفت تفاوت معنی دار آماری یافت شد(p<0/05). | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی آموزشی؛ الگوی پنج مرحله ای بایبی؛ انگیزش پیشرفت؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of the Beybee Teaching Method (5E) on Enhancing Students’ Academic Achievement | ||
نویسندگان [English] | ||
Arezo Mahdizadeh1؛ Parivash Sadat Firouz Abadi2؛ Heydar Mohammadi3؛ Athar Sharifi Najaf Abadi4؛ Farhan Mohammadi5؛ Nemat Mansoori6 | ||
1Graduate Student of Curriculum planning, Education office of Qasr Shirin City, IRAN. | ||
2Master of Science in Educational Management, Kermanshah University of Medical Sciences, IRAN. | ||
3Master of Science in Technology Education, Education Office of Sarpol Zahab City,IRAN. | ||
4Master of Science in Professional Counseling, Consulting Department of Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan University,IRAN. | ||
5Student of Nuclear Medicine, Kermanshah University of Medical Sciences, IRAN> | ||
6Curriculum Planning Expert | ||
چکیده [English] | ||
Using only traditional methods of education does not meet the needs of education today; In today's educational systems, New and active teaching methods in the teaching- learning process has been of interest to many. The purpose of this study was to determine the rate of the effectiveness of Beybee teaching method in enhancing students’ Educational Achievement. The study was experimental. The population includes all the male students in the third grade of secondary school in Sarpole zahab city in academic year 2017. Sixty six students were selected by multi stage random sampling. The tool used in this research was Hermann's motivation enhancement test. The face validity was estimated in the statistical society. The reliability of the questionnaire was 0.81 using the Cronbach's alpha coefficient. Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations and covariance analyses. The findings of the research showed that the average scores in enhancing student achievements in experiment group taught through Beybee’s method were significantly more than control group taught in common way in the after test (p=0/001).There was also significance difference between control and experiment groups in the average scores got in enhancing achievement test(p<0/05) Considering the positive impact of Beybee's educational design model on increasing student achievement, it is recommended to use this template to increase students' motivation for student progress.. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Instructional Design, Beybee’s 5-Step Pattern(5E), Achievement Enhancement, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 606 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 727 |