تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,022 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,536 |
مطالعه نظری پیرامون مؤلفههای ساختاری و محتوایی مدارس بانشاط | ||
پویش در آموزش علوم انسانی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 8، مهر 1396، صفحه 1-18 اصل مقاله (432.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فریبا نیستانی1؛ بهرنگ اسماعیلی شاد* 2؛ محبوبه سلیمانپور عمران2 | ||
1مدرس | ||
2استادیار گروهعلوم تربیتی، واحدبجنورد،دانشگاهآزاداسلامی،بجنورد،ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 اردیبهشت 1396، تاریخ بازنگری: 13 خرداد 1396، تاریخ پذیرش: 16 مرداد 1396 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مطالعه نظری جهت شناخت مؤلفههای ساختاری و محتوایی مؤثر بر ایجاد مدارس بانشاط میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی و روش تحقیق، از نوع توصیفی میباشد. بررسی ادبیات پژوهش نشان می دهد مدارس و نظام آموزشی به ابعاد نشاط و شادی توجه اندکی کرده اند. روش گردآوری اطلاعات، مطالعات نظری در ادبیات و پیشینه پژوهش می باشد که مؤلفه های ساختاری به دو بعد فیزیکی و سازمانی و مؤلفه های محتوایی به ابعاد فردی، شناختی، عاطفی، آموزشی و اجتماعی- فرهنگی تقسیم شدند که هر یک شامل 12گویه در بعد فیزیکی و 5 گویه در بعد سازمانی و 3 گویه در بعد فردی،3 گویه در بعد شناختی، 11 گویه در بعد عاطفی، 16 گویه در بعد آموزشی، 9 گویه در بعد اجتماعی- فرهنگی شناسایی شد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که بین ترتیب مؤلفه های ساختاری از نظر اولویت، تفاوت معناداری وجود ندارد ولی ترتیب مؤلفه های محتوایی از نظر اولویت، تفاوت معناداری وجود دارد و مؤلفه اجتماعی-فرهنگی در رتبه اول و مؤلفه عاطفی در رتبه دوم و مؤلفه شناختی در رتبه سوم و مؤلفه فردی در رتبه چهارم و مؤلفه آموزشی در رتبه پنجم قرار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مؤلفههای ساختاری، مؤلفههای محتوایی، نشاط دانشآموزان؛ مدارس بانشاط | ||
عنوان مقاله [English] | ||
مطالعه نظری پیرامون مؤلفههای ساختاری و محتوایی مدارس بانشاط | ||
نویسندگان [English] | ||
fariba neyestani1؛ behrang esmaeeli2؛ محبوبه سلیمانپور عمران2 | ||
1مدرس | ||
2استادیار گروهعلوم تربیتی، واحدبجنورد،دانشگاهآزاداسلامی،بجنورد،ایران | ||
چکیده [English] | ||
هدف پژوهش حاضر، مطالعه نظری جهت شناخت مؤلفههای ساختاری و محتوایی مؤثر بر ایجاد مدارس بانشاط میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی و روش تحقیق، از نوع توصیفی میباشد. بررسی ادبیات پژوهش نشان می دهد مدارس و نظام آموزشی به ابعاد نشاط و شادی توجه اندکی کرده اند. روش گردآوری اطلاعات، مطالعات نظری در ادبیات و پیشینه پژوهش می باشد که مؤلفه های ساختاری به دو بعد فیزیکی و سازمانی و مؤلفه های محتوایی به ابعاد فردی، شناختی، عاطفی، آموزشی و اجتماعی- فرهنگی تقسیم شدند که هر یک شامل 12گویه در بعد فیزیکی و 5 گویه در بعد سازمانی و 3 گویه در بعد فردی،3 گویه در بعد شناختی، 11 گویه در بعد عاطفی، 16 گویه در بعد آموزشی، 9 گویه در بعد اجتماعی- فرهنگی شناسایی شد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که بین ترتیب مؤلفه های ساختاری از نظر اولویت، تفاوت معناداری وجود ندارد ولی ترتیب مؤلفه های محتوایی از نظر اولویت، تفاوت معناداری وجود دارد و مؤلفه اجتماعی-فرهنگی در رتبه اول و مؤلفه عاطفی در رتبه دوم و مؤلفه شناختی در رتبه سوم و مؤلفه فردی در رتبه چهارم و مؤلفه آموزشی در رتبه پنجم قرار دارد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
مؤلفههای ساختاری، مؤلفههای محتوایی، نشاط دانشآموزان, مدارس بانشاط | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 372 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,154 |