تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,183 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,308 |
میزان رعایت اصول روانشناختی در تدوین کتاب علوم دوم ابتدایی از نظر معلمان زن شهرهای اصفهان و تهران | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
مقاله 2، دوره 1395، شماره 5، اسفند 1395، صفحه 14-28 اصل مقاله (1.89 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه احمدی دهرشید* 1؛ احمدرضا نصر اصفهانی2؛ احمد عابدی1 | ||
1دانشگاه اصفهان | ||
2استاد / دانشگاه اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 30 آبان 1395، تاریخ بازنگری: 25 آذر 1395، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1395 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی میزان رعایت اصول روانشناختی در کتاب علوم دوم ابتدایی از نظر معلمان بود. توجه به جنبه روانشناختی، در شناخت تفاوتهای فردی، تنظیم اهداف آموزشی، یادگیری موضوعات درسی و روشهای تدریس بسیار راهگشاست. این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. کلیه معلمان زن پایه دوم ابتدایی در شهرهای اصفهان و تهران جامعه آماری این پژوهش میباشند. حجم نمونه این پژوهش در شهر اصفهان 86 نفر و در شهر تهران 97 نفر است. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرانباخ استفاد شد. برای تجزیه و تحلیل یافتههای حاصل از پرسشنامه، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است که در آمار توصیفی مشخصههای آماری: فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار محاسبه شد و در آمار استنباطی، از آزمونهایt تک نمونهای، tمستقل و تحلیل واریانس یک راهه با استفاده از نرم افزار Spss20 استفاده شده است. براساس یافتهها، با توجه به پایین بودن میانگینهای نمونه از میانگین فرضی 25/2، میتوان نتیجه گرفت که معیارهای بعد روانشناختی در کتاب علوم دوم ابتدایی کمتر رعایت شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اصول روانشناختی؛ کتاب علوم؛ دوم ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Observance of Psychological Principles in the Compilation of the Second Secondary School Book on Female Teachers in Isfahan and Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Ahmadi Dehrashid1؛ Ahmad reza Nasr Isfahani2؛ Ahmad Abedi1 | ||
1university Esfahan | ||
2Proffessor / Isfahan University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the extent to which psychological principles were observed in the Second Secondary Science Book. Attention to the psychological aspect is very important in recognizing individual differences, setting educational goals, learning topics and teaching methods. This study was conducted using descriptive-survey method. All female teachers of the second elementary school in Isfahan and Tehran are the statistical population of this study. The sample size of this study is 86 in Isfahan and 97 in Tehran. Required data were collected through a researcher-made questionnaire. Content validity was used to determine the validity of the questionnaire and to determine the reliability of the Cronbach alpha coefficient. To analyze the findings of the questionnaire, descriptive and inferential statistics were used. In descriptive statistics, the statistical characteristics: frequency, percentage, mean and standard deviation were calculated and in inferential statistics, one-sample t E, independent t and analysis of one-way variance using Spss20 software. Based on the findings, given the low mean of the sample average of 2.52, it can be concluded that the psychological dimension criteria in the second science of elementary school have been less respected. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Psychological Principles, Science Books, Second Primary | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 285 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 308 |