تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,913 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,469 |
طراحی و اعتباربخشی مدل بومی استانداردهای حرفهای معلمان دوره دوم متوسطه (مطالعهای آمیخته با جنبههای کیفی و کاربرد تکنیک دلفی)* | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 13، مهر 1394، صفحه 27-50 اصل مقاله (391.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کامیار قهرمانی فرد* ؛ میرمحمد سید عباس زاده | ||
مشاورعالی مدیرکل/اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی | ||
تاریخ دریافت: 09 شهریور 1394، تاریخ بازنگری: 22 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 21 خرداد 1397 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بومی استانداردهای حرفهای معلمان مقطع متوسطه در محیط های یاددهی-یادگیری انجام شده است. رویکرد پژوهش حاضر، از نوع کیفی و روش مطالعه استفاده از تکنیک دلفی است. ابزار پژوهش، پرسشنامة دلفی و دربرگیرندة 118سنجه ارزیابی در قالب 12 کلید مولفه استاندردهای حرفهای است که درنتیجه پایش محیطی و شبکهای از منابع ملی و بینالمللی استخراج شده و محقق آن را پالایش و تنظیم کرده است و در دو دور پیوسته دلفی به صورت الکترونیکی میان 32 نفر نمونه منتخب که به صورت هدفمند گزینش شدهاند، توزیع شده و بازخوردها مطابق پیوستار اجماع دلفی به اعضا انعکاس یافته است. تجزیهوتحلیل پاسخهای دلفی تا رسیدن به اجماع نسبی و دستیابی به همرأیی بالا، به روش آمار توصیفی و با استفاده از شاخصهای فراوانی، میانگین، انحراف معیار جداول و نمودارها انجام گرفته است. یافتههای بهدستآمده نشان میدهد متخصصان روی 10 حیطه استاندارد حرفهای با 44 زیرمؤلفه یا سنجه عملکرد حرفهای بومی برای معلمان متوسطه به توافق و اجماع نسبی دست یافتهاند که در قالب الگویی مفهومی–تجربی برای مدل بومی استانداردهای حرفهای معلمان متوسطه اعتباربخشی و ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
استانداردهای حرفهای؛ معلمان متوسطه؛ مطالعه دلفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing and validation of the indigenous model for high school teacher’s professional standards: A qualitative study with using the Delphi technique | ||
نویسندگان [English] | ||
k g؛ m s | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to design an indigenous model of professional standards that measure instructional and professional performance of high school teachers, particularly in the teaching - learning environments. The research population consisted of a group of teachers, faculties and education specialists from Iran’s East Azarbaijan province department of education and universities department of educational Sciences, with sample of 32 "Delphi panel" to make the Delphi study. The methodology is qualitative research using the Delphi technique. The Delphi instrument regulated by the researcher includes 118 measures in 12 key components of professional standards that will extracted by environmental monitoring and scanning the national and international network of resource And sent to members electronically in two Continuous Delphi Rounds and the consensus feedback reflected among them. Analysis of Delphi responses to reaching rough consensus is done through descriptive statistics methods. The results from this study showed that experts panel have achieved relative consensus over 10 standards domain with the 44 sub-components for high school teachers that is validated and presented in a conceptual - empirical professional standards model for local high school teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
professional standards, High School Teachers, Delphi study | ||
مراجع | ||
آندرسون، لورین (1387). افزایش اثربخشی معلمان در فرآیند تدریس. ترجمة محمد امینی، تهران: انتشارات مدرسه. ایزدی یزدانآبادی، احمد و حاج محمدشفیع، فرزانه (1388). «طراحی و تدوین استانداردهای عملکرد معلمان در فرآیند یاددهی-یادگیری»، مجلة علوم انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، سال 9، شمارة 17، 131-154. خنیفر، حسن (1383). «درآمدی بر استانداردسازی منابع انسانی در آموزش و پرورش»، مجلة روانشناسی و علوم تربیتی، سال سی و چهارم، شمارة 2، صص 153-174.
AEEYSOC. (2010). National professional standards for teachers. Melbourne declaration on educational goals for young Australians. Australian council for educational research. Available from: http://www.achper.org.au/files/f/903/2.pdf
Castillo.. Desart & . and Magdalono. (2002). Standardization of Standard-Based Instruction. Available from: www.airs.brown.eduzooz
Danielson, C. (1996). Enhancing professional practice; A framework for teaching, Alexandria, VA, Association for Supervision and Curriculum Development.
Haney, J. E. (2005). The Influence influence of Professionalization professionalization on the Recruitment recruitment of Prospective prospective Teachers teachers as Perceived perceived by Texas Teachers teachers of the Yearyear. phd Dissertation, Texas University.
Huntly, H. (2008) Teachers’ Work: Beginning Teachers’ Conceptions Ofof Competence, The Australian Educational Researcher, Vol. 35, No.1, pp. 235-252.
Keith, AA. (1986). Teacher evaluation policies and practice in four western provinces and four North West State. Report of a study supported by the Canadian Embassy.
Linstone, H. A. Turoff, M. (2002). The Delphi Method; Techniques and Applications Reading, MA: Columbia University Press.
Ololube, N. P. (2008). Evaluation competencies of professional and non-professional teachers in Nigeria, Studies in Educational Evaluation, Vol. 34, pp. 44–51.
Ololube, N. P. (2008). Evaluation competencies of professional and non-professional teachers in Nigeria, Studies in Educational Evaluation, Vol. 34, pp. 44–51.
Queensland department of education. (2005). Professional Standards for Teachers, The State of Queensland, Brisbane 4002.
Sanders, R. J.; Hills, J. R.; Nitko, A. J.; Merwin, J. C. & Trice, C. Dianda, M. (1990). Standards for teachersteacher’s competence in educational assessment of students, American Federation of Teachers, National Council on Measurement in Education and National Education Association.
Sanders, R. J.; Hills, J. R.; Nitko, A. J.; Merwin, J. C.; Trice, C. & Dianda, M. (1990). Standards for Teachers competence in educational assessment of students, American Federation of Teachers, National Council on Measurement in Education and National Education Association.
William, L.; Eyck, R. T.; Doolan, J.; Brady, J. & Aviss, E. (2004). New Jersey Professional Standards for Teachers and School Leaders, New Jersey Department of Education, Trenton, New Jersey, Available from: http://www.state.nj.us/education | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 501 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,681 |