تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,262,833 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,652,607 |
پیشبینی انگیزه پیشرفت نوجوانان بر اساس ادراک ریسک، درآمیختگی افکار و مکانیزمهای مقابلهای | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 13، مهر 1394، صفحه 91-105 اصل مقاله (164.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین زارع1؛ ملیحه فدایی مقدم* 2؛ زیبا برقی ایرانی1 | ||
1دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشگاه پیام نور، تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 دی 1394، تاریخ بازنگری: 23 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 27 دی 1395 | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر، بررسی ارتباط میان ادراک ریسک، درآمیختگی افکار و پاسخهای مقابلهای با انگیزه پیشرفت نوجوانان با هدف ارائه مدل پیشبینی است. نخست،تعداد240 نفر در مطالعۀ همبستگی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند؛ سپس برای سنجش فرضیهها از مقیاس ادراک ریسک بنتین و پرسشنامة درآمیختگی افکار و پرسشنامة پاسخهای مقابلهای و همچنین از پرسشنامة انگیزة پیشرفت هرمنس استفاده شد. برای تحلیل نتایج از همبستگی و رگرسیون گامبهگام استفاده شد. یافتهها نشان میدهد در رگرسیون گامبهگام میان درآمیختگی فکر-رویداد با انگیزة پیشرفت رابطه وجود دارد. پاسخهای مقابلهای رابطة قویتری با انگیزة پیشرفت نشان داده است. نتایج نشان میدهد نوجوانانی که از راهبردهای مقابلهای مسئلهمدار استفاده میکنند و درآمیختگی فکر-رویدادِ بیشتر البته نه در حد اختلال وسواس دارند، از انگیزة پیشرفت بیشتری نیز برخوردارند و دارای پیشرفت تحصیلی برتری هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک ریسک؛ درآمیختگی افکار؛ پاسخهای مقابلهای؛ انگیزه پیشرفت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting the achievement motivation in adolescents based on risk perception, combination of thoughts, and coping responses | ||
نویسندگان [English] | ||
h z1؛ malihe fadaei moghadam2؛ z b1 | ||
2pnu south tehran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study (correlation study) was examination of the relationship between risk perception, blending thoughts and coping responses achievement motivation in adolescents with the aim to see the model was anticipated. That each contribution in explaining their motivation. 240 patients using cluster random sampling method were selected. To assess the hypothesis of this research study the correlation of risk perception scale of Bentin and the intersection of thoughts questionnaire, coping responses questionnaire as well as achievement motivation questionnaire of Hermans were used. For analysis, Pearson correlation and stepwise regression model were used. The results showed, in stepwise regression there is a significant positive correlation between all dimensions of coping response and thought-event fusion. Also coping response was more positively correlated with achievement motivation. The results showed in the adolescents who are problem-focused with high thought-event fusion and use coping strategies, their motivation is higher and get better academic achievements. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
risk perception, the combination of thoughts, coping responses, Achievement motivation | ||
مراجع | ||
بساکنژاد، سودابه؛ زرگر، یدالله و حاتمیسربرزه، معصومه (1391). «اثربخشی گروه درمانی شناختی-رفتاری بر درآمیختگی فکر-عمل، روانشناسی افکار و احساس گناه دانشجویان دختر». مجلة علمی-پژوهشی عصر پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری. 3 (4)، 32-23. حبیبی، م و عاشوری، آ (1392). «رابطة راهبردهای مقابله با تنش و سلامت روان با نگرش به اعتیاد نوجوانان». مجلة تحقیقات علوم رفتاری. 12 (2)، 1-10. خرمدل، ک؛ نشاطدوست، ح؛ مولوی، ح؛ امیری، ش و بهرامی، ف (1389). «اثربخشی درمان فراشناختی ولز بر درآمیختگی افکار بیماران مبتلا به اختلال وسواسی جبری». مجلة علوم رفتاری. 8 (4)، 307-315. زارع، ح و محمدزاده، ر. (1391). «نقش صفات شخصیتی در پیشبینی انگیزة پیشرفت دانشجویان». مجلة دستآوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روانشناسی). دانشگاه شهید چمران اهواز، 4 (1)،117-138. زارع، ح و اعراب شیبانی، خ (1390). «بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه سبک های تصمیمگیری در دانشجویان ایرانی»، پژوهشهای روانشناختی، 2(28)، 112. زارع، ح و عبداللهزاده، ح (1391). مقیاسهای اندازهگیری در روانشناسی شناختی. تهران. انتشارات آییژ. زارع، ح و عبداللهزاده، ح (1393). کاربرد آزمونها در روانشناسی شناختی. تهران. انتشارات دانشگاه پیام نور. زارع، ح و فضیلتی، م (1393). حافظه و هیجان. تهران. انتشارات آییژ. سلطانی مجد، ا؛ تقی زاده، م ا و زارع، ح (1393). «اثربخشی آموزش گروه مهارت های تحصیلی بر خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان». پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری. 4(2)، 7. زارع، ح؛ رستگار، ا(1393). «مدل علّی پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش مجازی: نقش باورهای هوشی، اهداف پیشرفت و هیجانهای تحصیلی». دوفصلنامة شناخت اجتماعی. 3 (2) 6، 19- 32. صفاری نیا، م؛ زارع، ح و حسنی، ل (1391). «بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر منبع کنترل و کاهش ناهماهنگی (برانگیختگی) شناختی دانشآموزان سال دوم دبیرستان شهرستان بانه». دوفصلنامة علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی.1(1)، 66- 76 . علیپور، ا؛ هاشمی، ت و باباپور، جلیلی (1389). «رابطة بین راهبردهای مقابلهای و شادکامی دانشجویان». فصلنامة علمی پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 5 (18). علیزاده، ف؛ فروزان، ف و رضوی، م ح. (1393). «مقایسة ادراک ریسک دانشجویان شرکتکننده در فعالیتهای ورزشی». پژوهش در ورزش دانشگاهی. 6، 51-68. فرهمندمهر، ر؛ علیلو،م م و پورشریفی، ح (1392). «اثربخشی درمان فراشناختی در کاهش باورهای مربوط به درآمیختگی افکار افراد مبتلا به نوع شستشوی اختلال وسواسی-اجباری». مجلة علمیپژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. 22 (2)، 1054-1068. قاسمزاده، س؛ پیوستهگر، م؛ حسینیان، س؛ موتابی، ف و بنی هاشمی، س (1390). «اثربخشی مداخلة شناختی-رفتاری بر پاسخهای مقابلهای و راهبردهای تنظیم شناختی هیجانات زنان». مجلة علوم رفتاری. 4 (1)، 35-43. کریمی ثانی، پ و احیایی، ک (1391). «اثربخشی گروه درمانی رویکرد یکپارچة توحیدی بر تغییر پاسخهای مقابلهای دختران مضطرب دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر». مجلة زن ومطالعات. 4 (15)، 167-182. مرادی پردنجانی، ح؛ جعفری، پ؛ قاسمی، م؛ صادقی، س و حیدری، ح(1393). «تبین رابطه انگیزة پیشرفت، مرکز کنترل و ریسکپذیری با خلاقیت». فصلنامة علمیپژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 3 (4). موسینژاد جدی، ا و علیلو، م م (1392). «رابطة باورهای وسواسی با درآمیختگی فکر-عمل در نوجوانان». فصلنامة روانشناسی بالینی. 3 (11)، 78-90. ناظمی، ف و صفارینیا، م (1394). «بررسی ارتباط سبکهای تصمیمگیری و ادراک ریسک با رفتارهای کارآفرینانه در بین مدیران فرهنگی». فصنامة علمیپژوهشی ابتکار وخلاقیت در علوم انسانی. 4 (4)، 89-117.
Abolghasemi A, Javanmiri L. (2012). [The role of social disability, mental health and self-efficacy in predicting academic achievement of female students]. Journal of School Psychology. 1(2): 6-20. [Persian]. Alsandro, M; Marta, R; Gyang, N., el (2015).measuring the perception of risk and its effect on the health of the environment. Search article survey original. 270- 278. Andreea, S. & Grenguta, O. (2015).Test Anxiety and Achievement Goal Orientations of students at a Romanian University. Procardia-Social and behavioral Sciences, 108, 1673-1679. Benthin, A.; Solvic, P. & Severson, H. (1993). A psychometric study of adolescent risk perception, Journal of adolescence, 16,153168. Benthin, A.; Slovic, P. & Serverson, H. (1993).A psychometric study of adolescent risk perception. Journal of Adolescnce, 16, 153. Jihyun, Lee (2016). Attitude toward school does not predict academic achievement. Learning and Individual Differences, 52; 1-9 Neumark-Sztainer D.; Story M.; Hannan P. J. & Croll J. (2002). Overweight status and eating patterns among adolescents: where do youths stand in comparison with the healthy people 2010 objectives? Am J Public Health; 92(5): 844-51.168. Chinaveh, H. (2014). A comparison of Type- A and Type- B learners in the perception of stress level and use of coping Responses in the campus. Original research Article Procardia- social and behavioral sciences. 143(14), 384- 388. Donovan, J. E. & Jessor, R. (1985). Structure of problem behavior in adolescent and young adulthood. Journal of consulting and clinical psychology, 53,890-904. Original Research Article Dingde Xu, Li Peng, Chunjiang Su, Shaoquan Liu, Xuxi Wang, Tiantian Chen. (2016). Influences of mass monitoring and mass prevention systems on peasant households’ disaster risk perception in the landslide-threatened Three Gorges Reservoir area, China. Habitat International. 58, 23-33Harmans, H. J. M. (1970).A questionnaires Measures of Achievement Motivation.Journal ofApplied Psychologe.Vol:54.N:4,353-363. Herres, J. (2015).Adolescent coping profiles differentiate reports of depression and anxiety symptoms.Journal of Affective Disorders, volume 186(10), 312-319. Lazarus, R. S. & Launier, R. (1978). Stress-related transactions between person and environment. In: L.A. Pervin & M. Lewis (EDs), Internal and External determinations of behavior (pp.287-327). Lerner JS, Li Y, Valdesolo P, Kassam K. (2015). Emotion and decision making. Annu. Rev. Psychol. 66: In press. Loxton, N. J., Dawe, S., & Cahill, A. (2011). Does negative mood drive the urge to eat? The Contribution of negative mood, exposure to food cues and eating style. Appetite, 56, 368- 374. Marteau, T. M.; Ogilvie, D.; Roland, M.; Suhrcke, M. & Kelly, M. P. (2011). Judging nudging: Can nudging improve population health?. BMJ, 342 Narula, T.; Ramprasad, C.; Ruggs, E. N. & Hebl, M. R. (2013). Increasing Colonoscopies? A Psychological Perspective on Opting In Versus Opting Out. Health Psychology. Ostafin, B. D., & Brooks, J. J. (2011). Drinking for relief: Negative affect increases automatic alcohol motivation in coping- motivated drinkers. Motivation and Emotion, 35, 285- 295. Mahmoodi H.; Isazadegan A.; Emani Saribaglo J. & Ktabi A (2013). [The relationship between achievement goals and academic performance through the mediation of thinking styles among gifted and ordinary students]. Researches of cognitive and behavioral sciences. 3(1): 49-68. [Persian] McClelland, D. C. & Koestner, R. (1992). The achievement motive. In Charles P. Smith (ed). Motivation and Personality: Handbook of Thematic Content Analysis: 143-152.New York, NY: Cambridge University press. Melanie, J. & Zimmer. G. (2015). Emotional sensitivity before and after coping with rejection: A longitudinal study. Journal of Applied Developmental Psychology, 41, 28-37. Wells, A. & Matthews, G. (1994). Attention and emotion: A clinical perspective: Hove: Elbum. Wells, A. )2000). Emotional disorders and metacognition: Innovative cognitive therapy. Chichester wiley and sons: 13-8 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 409 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 516 |