تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,133 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,547 |
ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی مقیاس نیازهای بنیادی روانشناختی مرتبط با مدرسه، در دانش آموزانِ نوجوان (ASBPNSS) | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 16، فروردین 1396، صفحه 40-62 اصل مقاله (9.76 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرضیه یعقوبخانی غیاثوند1؛ حسن اسدزاده* 2؛ اسماعیل سعدی پور3؛ علی دلاور1؛ فریبرز درتاج4 | ||
1دانشگاه علامه | ||
2عضو هیات علمی، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3استاد | ||
4هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
تاریخ دریافت: 11 مهر 1396، تاریخ بازنگری: 23 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 23 بهمن 1396 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف بررسی و تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی مقیاس نیازهای بنیادی روانشناختی دانشآموزان نوجوان (ASBPNSS) در مدرسه انجام شد. پس از ترجمۀ مضاعف، رفع ابهامات و مطالعۀ مقدماتی، نسخۀ فارسی این ابزار تدوین شد. دو نمونۀ تصادفی مستقل (458= N1و 36=N2) از میان دانشآموزان دورۀ متوسطۀ دوم منطقۀ 2 آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند و به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. همسانی درونی پرسشنامه با استفاده از کل نمونه و بازآزمایی بر اساس نمونۀ دوم بهدست آمد. برای بررسی روایی مقیاس، از روایی ملاکی و روایی سازه (از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) استفاده شد. ضرایب آلفای 86/0و بازآزمایی 72/0 بهدستآمد. ضرایب همبستگی بین خرده مقیاسهای ASBPNSS و بهزیستی ذهنی تحصیلی بیانگر روایی ملاکی این مقیاس بود. در مجموع، مدل 27/0 نمرة بهزیستی ذهنی تحصیلی را تبیین کرد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، همخوان با الگوی سه عاملی اصلی مقیاس بود. یافتههای پژوهش حاضر بهعنوان گامی اولیه نشان داد که مقیاس ASBPNSS ویژگیهای روانسنجی مطلوبی در نمونۀ نوجوانان ایرانی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نیازهای روانشناختی بنیادی؛ نوجوانان؛ اعتبار؛ روایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Psychometric properties of Persian version of Adolescent’s Students Basic Psychological Needs in School Scale | ||
نویسندگان [English] | ||
Marziyeh Yaghubkhani Gheyasvand1؛ Hassan Asadzadeh2؛ Esmaeil Sadipour3؛ Ali Delavar1؛ Fariborz Dortaj4 | ||
1PhD student in Educational Psychology, University of Allameh Tabataba’i, Tehran, Iran | ||
2Associate professor of Educational Psychology, Allameh Tabataba’i, University, Tehran, Iran. | ||
3Associate professor of Educational Psychology, Allameh Tabataba’i, University. Tehran, Iran. | ||
4Professor of Educational Psychology, Allameh Tabataba’i, University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the psychometric properties of Persian version of Adolescents Students Basic Psychological Needs in School Scale (ASBPNSS). Translation- back translation and pilot study were done to prepare the Persian version of ASBPNSS. Two random independent samples (N1=458, N2=36) of high school students in Tehran were examined. Internal consistency by the total sample and test-retest reliability based on the second sample was verified. To examine the validity of the scale, criterion validity and construct validity (via exploratory and confirmatory factor analysis) were applied. Cronbach’s alpha yielded 0.86 and test-retest reliability coefficient was 0.72. Correlation coefficient among sub-scales of ASBPNSS and Subjective Well-being in School Scale (SWBSS) indicated criterion validity. The overall model accounted for 0.27 of variance in the school well-being scores. Results of exploratory factor analysis of ASBPNSS’s items extracted 3 factors, and confirmatory factor analysis supported this structure. Findings of present study as an initial step revealed that ASBPNSS has appropriate psychological properties in Iranian sample of adolescent students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Basic Psychological Needs, Adolescents, Reliability, Validity | ||
مراجع | ||
خوارزمی، اکرم؛ کارشکی، حسین؛ و مشکی، مهدی. (1392). نقش ارضای نیازهای اساسی روانشناختی و باورهای شناختی در انگیزش درونی دانشجویان دورههای یادگیری الکترونیکی. مدیا دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، ۴(۴) ۹-۱۷. کاوسیان، جواد؛ کدیور، پروین و فرزاد، ولی الله. (۱۳۹۱).رابطه متغیرهای محیطی، تحصیلی با بهزیستی مدرسه: نقش نیازهای روانشناختی، خودتنظیمی انگیزشی و هیجانهای تحصیلی. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی. 6 (۱)،10-25. کریمی، جواد؛ همایونی نجفآبادی، عاطفه و ایزدی، راضیه. (۱۳۹۳). رابطه بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی مرتبط با کار، ویژگیهای شخصیت و اشتیاق تحصیلی. فصلنامه مدیریت پرستاری. 3 (4)،60-70. قاسمی، وحید. (۱۳۹۳). مدلسازی معادله ساختاری در پژوهشهای اجتماعی با کاربرد Amos Graphics. جاپ دوم. تهران: جامعه شناسان. غلامی، محمدتقی؛ قلاوندی، حسن؛اکبری سوره، پروا و امانی ساری بگلو، جواد.(1392). فرهنگ مدرسه و از خودبیگانگی تحصیلی؛ نقش واسطهای نیازهای روانشناختی اساسی. راهبرد فرهنگ. ۶ (۲۳)، 99-116. Barrett, P. (2007). Structural equation modelling: Adjudging model fit. Personality and Individual Differences, 42, 815-824.Doi.org/10.1016/j.paid.2006.09.018
Berk, E.L. (2107). Development through the lifespan. 7th edition. Pearson education.
Bollen,K.A.(1990), Overall fit in covariance structure models: Two types of sample size effects. Psychological Bulletin, 107, 256-259.
Busch, T. (2014). Does Self-Compassion Buffer the Impact of Poor Basic Need Satisfaction on Organismic Well-Being? Master’s thesis. Department of psychology, health snd technology. University of Twente, the Netherlands.
Cabrera-Nguyen, P. (2010). Author Guidelines for Reporting Scale Development and Validation Results in the Journal of the Society for Social Work and Research.1 (2), 99-03. Doi.org/10.5243/jsswr.2010.8
Cangur, S., & Ercan, I. (2015).Comparison of Model Fit Indices Used in Structural Equation Modeling Under Multivariate Normality. Journal of Modern Applied Statistical Methods, l (14): 152-167 DOI: 10.22237/jmasm/1430453580.
Chang, J-H., Huang, C-L., & Lin, Y-C. (2014).Mindfulness, Basic Psychological Needs Fulfillment, and Well-Being. J Happiness stud, DOI 10.1007/s10902-014-9551-2
Chen, B., Vansteenkiste, M., Beyers, W., & et al. (2015). Basic psychological need satisfaction, need frustration, and need strength across four cultures. Motiv Emot, 39: 216-236. DOI 10.1007/s11031-014-9450-1
Cordeiro, P.M., Paixão, M.P., Lens, W., Lacante, M., & Luyckx, K. (2015). Cognitive–motivational antecedents of career decision-making processes in Portuguese high school students: A longitudinal study. Journal of Vocational Behavior, 90, 145–153. Doi: 10. 1016/j.jvb.2015.08.005
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry.11,227–268.Doi.org/10.1207/515327965pli1104_01
Deci, E. L., Olafsen H.A., & Ryan, R. M. (2017). Self-Determination Theory in Work Organizations: The State of a Science.Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior. 4, 19-43. Doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-032516-113108
Di Domenico SI and Ryan RM. (2017) the Emerging Neuroscience of Intrinsic Motivation: A New Frontier in Self-Determination Research.Front. Hum. Neurosci. 11:145. Doi: 10.3389/fnhum.2017.00145
Earl, S. (2017).The role of young adolescents’ psychological needs at secondary school: applying basic psychological needs theory.PhD thesis. University of Kent at Medway. Emery, A.N., Heath, L.N., & Mills, J.D. (2016). Basic Psychological Need Satisfaction, Emotion Dysregulation, and Non-suicidal Self-Injury Engagement in Young Adults: An Application of Self-Determination Theory. Journal of youth and adolescence, 45(3): 612-623. Doi: 10.1007/s10964-015-0405-y.
Feri,R., Soemantri D., & Jusuf A.(2016).The relationship between autonomous motivation and autonomy support in medical students; academic achievement. International J. of Medical ducation. 7: 417-423. Doi: 10.5116/ijme.5843.1097
Field, A. (2000).Discovering Statistics using SPSS for Windows. London – Thousand Oaks –New Delhi: Sage publications
Gonzalez A., & Paoloni, P. (2015). Perceived autonomy-support, expectancy, value, metacognitive strategies and performance in chemistry: a structural equation model in undergraduates.Chem.Educ.Res.Pract.16.640-653.Doi:10.1039/C5RP00058K
Guérin, A., Bales, E., Sweet, S., & Fortier, M. (2012).A Meta-Analysis of the Influence of Gender on Self-Determination Theory’s Motivational Regulations for Physical Activity. Canadian Psychological Association.53 (4): 291–300. DOI: 10.1037/a0030215
Hooper, D., Coughlan, J., Mullen, M. (2008).Structural Equation Modelling: Guidelines for Determining Model Fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1): 53-60.
Hu,P., & Zhang,J. (2017). A pathway to learner autonomy: a self-determination theory perspective.Asia Pascific Educ. Rev, 18,147-157. DOI 10.1007/s12564-016-9468-z
Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55. Doi/abs/10.1080/10705519909540118
Kanat-Maymon, Y., Benjamin, M., Stavsky A., Shshani, A., & Roth G. (2015). The role of basic need fulfillment in academic dishonesty: A self-determinism theory perspective. Contemporary educational psychology, 43, 1-9. doi: 10.1016/j.cedpsych.2015.08.002
Kline, R. B. (2011).Principles and practice of structural equation modeling. New York, NY: Guilford Press.
Kline, R. B. (2013).Exploratory and confirmatory factor analysis. In Y. Petscher & C. Schatsschneider (Eds.), applied quantitative analysis in the social sciences (pp. 171-207). New York: Routledge.
Lauderdale, M., Yli-Piipari, S., Irwin, C., & Layne, T. (2015). Gender Differences Regarding Motivation for Physical Activity among College Students: A Self-Determination Approach. The Physical Educator, 72(5). Doi:org/10.18666/TPE-2015-V72-I5-4682
Liu, W. C.,Wang, C. K., Tan, O. S., Koh, C., & Ee, J. (2009). A self-determination approach to understanding students’ motivation in project work. Learning and Individual Differences, 19, 139–145. doi:10.1016/j.lindif.2008.07.002
Lynch, M. (2010). Basic needs and well-being: A self-determination theory view. Retrieved from http://counselingoutfitters.com/vistas/vistas10/Article_70.pdf
Mason, M.Michelle. (2012). Morivation, satisfaction, and innate psychological needs. International journal of doctoral studies, 7, 259-277.
Nishimura,T., & Suzuki, T. (2016). Basic psychological need satisfaction and frustration in Japan: controlling for the big five personality traits. Japanese psychological research, 58(4): 320-33. Doi: 10.1111/jpr.12131
Oga-Baldvin, W.L., Nakata, Y. Parker,P., & Ryan, R. M.(2017).Motivating young language learners: A longitudinal model of self-determined motivation in elementary school foreign language classes. Contemporary educational psychology, 49,140-150. DOI: 10.1016/j.cedpsych.2017.01.010
Núñez, J.L., & León, J. (2016).The Mediating Effect of Intrinsic Motivation to Learn on the Relationship between Student´s Autonomy Support and Vitality and Deep Learning. Span J Psychol. Doi: 10.1017/sjp.2016.43.
Reeve,M. (2012).A self-determination theory perspective on student engagement. In S.L. Christenson et al. (eds.), Handbook of Research on Student Engagement, Doi: 10.1007/978-1-4614-2018-7_7
Rocchi,M., Pelletier,L., & Philippe ,P. (2016): The Validity of the Interpersonal Behaviors Questionnaire (IBQ) in Sport, Measurement in Physical Education and Exercise Science, Doi.org/10.1080/1091367X.2016.1242488
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000).Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68–78. Doi:10.1037/0003-066X.55.1.68
Ryan, R.M., & Deci, E.L. (2006). Self-Regulation and the problem of human autonomy: Does psychology need choice, self-determination, and will? Journal of personality, 74(6).1557-1586. Doi: 10.1111/j.1467-6494.2006.00420.x
Ryan, R. M., and Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic Psychological Needs in Motivation Development and Wellness. New York, NY: Guilford Press.
Selig, P.J., & Preacher, J.K.(2009). Mediation models for longitudinal data in developmental research. 6(2-3), 144-164. DOI: 10.1080/15427600902911247
Sierens E,Vansteenkiste M, Goossens L, Soenens B, Dochy F.(2009).The synergistic relationship of perceived autonomy support and structure in the prediction of self‐regulated learning. Br J Educ Psychol.; 79:57-68. Doi: 10.1348/000709908X304398
Song, J., Bong, M., Lee, K., & Kim, S. I. (2015) Longitudinal investigation into the role of perceived social support in adolescents’ academic motivation and achievement. Journal of Educational Psychology, 107(3), 821 Doi: 10.1037/edu0000016
Tian, L., Han, M., & Huebner, E.S. (2014).Preliminary development of the adolescent students’ basic psychological needs at school scale. Journal of Adolescent, 37.257-267. Doi: 10.1016/j.adolescence.2014.01.005
Tian, L., Wang,D., & Huebner. (2015). Development and Validation of the Brief Adolescents’ Subjective Well-Being in School Scale (BASWBSS). Social indicators research, 120(2).615-634. Doi: 10.1007/s11205-014-0603-0 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 486 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,045 |