تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,745 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,897 |
بررسی رابطة بین مدیریت دانش و عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطة اول دخترانة شهرستان سیرجان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 15، مهر 1395، صفحه 31-58 اصل مقاله (11.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محدثه قاسمی نژاد* 1؛ همایون اذری2 | ||
1. کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2استادیارگروه علوم تربیتی، عضو هیت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
تاریخ دریافت: 23 تیر 1395، تاریخ بازنگری: 23 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 27 شهریور 1396 | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه بررسی رابطه بین مدیریت دانش با عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطه اول دخترانه شهرستان سیرجان است روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه اماری پژوهش را کلیه معلمان مدارس متوسطه اول دخترانه شهرستان سیرجان تشکیل می دهند. در این مطالعه، تعداد 206 معلم، در مدارس متوسطه اول دخترانه بهوسیله نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. و پرسشنامههای مدیریت دانش بر اساس مدل پایههای ساختمان دانش (2000) و عملکرد شغلی هرسی و گلد اسمیت (1988) را کامل کردند. دادهها بهوسیله همبستگی پیرسون، همبستگی خی دو، واریانس و تحلیل رگرسیون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.نتایج: نتایج نشان داد که بین تمام مؤلفههای مدیریت دانش با عملکرد شغلی رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین عملکرد شغلی معلمان بر اساس سابقه تدریس متفاوت است؛ اما بین میزان مدیریت دانش، بر اساس سابقه تدریس تفاوت معنیداری وجود نداشت. همچنین نتایج نشان داد که بین میزان تحصیلات معلمان با مدیریت دانش و عملکرد شغلی رابطه معنیداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون نشان داد که عملکرد شغلی معلمان بهوسیله مؤلفههای مدیریت دانش پیشبینی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ عملکرد شغلی؛ معلمان؛ مدارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of The Relationship Between Knowledge Management and Teacher`s Job Performance of Girls' Junior High Schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohadesah Ghasemi Nejad raeini1؛ Homayon Azari2 | ||
1(MSc) in Education, Shahid Bahonar University of Kerman | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty Member of Shahid Bahonar University of Kerman, | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to investigate the Relationship Between Knowledge Management and Teacher`s job Performance of Girls’ Junior High Schools in Sirjan City. A description of the research is the correlation. Statistical research principals where all Teachers of Girls’ Junior High School who had been serving in Sirjan City. Method: in this Study, 206 teachers in Girls’ Junior High School selected by random sampling and they completed the knowledge management based on managing knowledge building blocks model (2000), and the Hersey & Gold smith’s job performance (1988), questionnaires. Data were analyzed by Pearson correlation, Chi 2 Correlation, ANOVA and regression analysis methods. Results: Results showed that there was significant relationship between all components of knowledge Management with job performance. Also there were significant differences between teachers job performance based on teaching experience. But there was not significant differences between The Knowledge Management based on teaching experience. Also there was significant relationship between Education teachers with knowledge management and job performance. Regression analysis showed that Teacher`s Job Performance could be predicted by components of knowledge management. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Knowledge Management, Job Performance, Teachers, Schools | ||
مراجع | ||
ابطحی، سیدحسین (1387). آموزش بهسازی منابعانسانی. تهران: مؤسسة مطالعات و برنامهریزی آموزشی. آذرین، یعقوب؛ سید عامری، میرحسین؛ ایمانپور، علی (1391). «تحلیل رگرسیونی رابطة بین اجزای مدیریت دانش و عملکرد منابع انسانی». نشریة مدیریت ورزشی، شمارة 15. صص 35 -5. اسدی، حسن؛ قنپرپور، امین؛ قربانی، محمدحسین؛ دوستی، مرتضی (1388). «رابطه یادگیری و عملکردسازمانی در کارشناسان سازمان تربیتبدنیجمهوری اسلامی ایران»، نشریة مدیریت ورزشی، شمارة 1.صص8-7 افــرازه، عبــاس (1384). مــدیریتدانــش (مفــاهیم، مدلها، اندازهگیری و پیادهسازی). تهران: انتشارات دانشگاه صنعتیامیرکبیر. چاپ اول. صص 61-56. ایرانشاهی، محمد (1372). «مدیریت دانش درسازمانها»، مجلة علوم اطلاعرسانی، شمارة 18. صص 82 . ایمانپور قاضی جهانی، علی (1389). «بررسی رابطة بین مدیریت دانش و عملکرد منابع انسانی در اداره کل تربیت بدنیاستان آذربایجان شرقی»، پایاننامة کارشناسی ارشد در رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی(چاپ نشده). دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی باقی، فرشته (1381). «مدیریت دانش»، نشریة الکترونیک، شمارة 6. صص 57-54. برگرن، برایان (2003). اصول و مبانی مدیریت دانش (ترجمه محمد قهرمانی،1385). تهران: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت. برگرن، برایان (2003). دانش و اصول مدیریت (ترجمه منوچهر انصاری، 1387). تهران: موسسه کتاب مهربان. چاپ اول. صص 8-7. پارکینسون، نورث کوت و رستم جی، ام.کی (1990). اندیشههای بزرگ در مدیریت (ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی، 1376). تهران: مرکزآموزش بانکداری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. پروبست، گیلبرت. روب؛ استفان. رو مهاردت؛ کای (2000). مدیریت دانش (ترجمه علی حسین خواه، 1385). تهران: یسطرون. چاپ اول. حسنزاده، محمد؛ فاطمی، امید؛ عمرانی، ابراهیم (1388). مدیریتدانش و علوم اطلاعات( پیوندها و برهمکنشها). تهران: کتابدار. چاپ اول، صص77-76. خلیلی، حسن و خدامرادی، سعید (1392). «بررسی تأثیر ظرفیت جذب و انتقال دانش بر عملکرد شرکتهای هولدینگ چند کسب و کاره»، پژوهشنامة مدیریت اجرایی، سال 5، شمارة9 ، صص5-4. -خوشنظر، حسین و کبریا، شیرزاد (1388). «تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد پژوهشی دبیران دورة دبیرستان از دیدگاه مدیران شهرستان سقز»، نشریة تحقیقات مدیریت آموزشی، دورة 1، شمارة 2. صص 36-11. دادخواه، سپیده؛ عاصمی، عاصفه؛ عابدی، محمدرضا؛ مشهدی، فرشته (1394). «رابطة عوامل جمعیت شناختی و میزان پیادهسازی مدیریت دانش از دیدگاه کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان»، مقالة 4، دورة 1، شمارة 4. صص 67-67. داونپورت، تامس اچ و پروساک، لارنس (1998). مدیریت دانش (ترجمه حسین رحمان سرشت، 1379). تهران: ساپکو. چاپ اول. صص 125. دیلمقانی، سعید؛ امینی، محمدتقی؛ خدابنده، محرمعلی؛ طلایی، فرزانه (1394). «بررسی رابطة بین مدیریت دانش و عملکرد معلمان زن در مدارس دورة متوسطة شهرستان نقده، مقالة ارائهشده در کنفرانس بینالمللی اقتصاد مدیریت و علوم اجتماعیhttps://www.civilica.com/paper-ICEMSS01-335.html رنیسون، محمدرضا؛ نعمتی، محمدعلی؛ محمدی، یحیی (1394). «رابطه ابعاد مدیریت دانش با عملکرداموزشی اعضای هیأتعلمی)، دوماهنامة علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دورة 8، شمارة 4. صص208-203. رؤوف، علی (1379). جنبش جهانی تربیتمعلم. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش. شوجی، شیبا ؛ گراهام، الن و والدن، دیوید (1993). رویکرد نوین مدیریت کیفیت در آمریکا (ترجمه محمد اقدسی ،1380). چاپ اول. عدلی، فریبا (1384). مدیریت دانش، حرکت به فراسوی دانش. تهران: فراشناختی اندیشه. عسکری، ناصر(1384)، بررسی رابطه عوامل سازمانی وزارت کار وامور اجتماعی با استراتژی مدیریت دانش ، »، پایاننامة کارشناسی ارشد در رشته مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت و حسابداری، صص2
مک دانلد، جان (1995). مدیریت دانش (ترجمه گروه کارشناسان ایران، 1381). تهران: کیفیت و مدیریت. چاپ اول. ص 45. ملایی نژاد، اعظم و ذکاوتی، علی (1387). «بررسی تطبیقی نظام برنامه درسی تربیتمعلم در کشورهای انگلستان، ژاپن، فرانسه، مالزی و ایران»، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، شمارۀ 26، صص 62-36. هریس، آلما (2000). آموزش و یادگیری در مدارس اثربخش (ترجمه اسماعیل ولی زاده و محمد نریمانی، 1383) . تهران: باغ رضوان. جلد اول. چاپ اول.صص83 نیاز آذری، کیومرث (1385). نظریههای سازمان و مدیریت با تأکید بر سازمانهای آموزشی. تهران: فرا شناختی اندیشه. جلد اول. صص 189-187.
Alrubaiee, P. L., Alzubi, H., Hanandeh, R., & Al Ali, R. (2015). Investigating the Relationship between Knowledge Management Processes and Organizational Performance the Mediating Effect of Organizational Innovation. International Review of Management and Business Research, 4 (4), 989-1009.
Arpaci, I. (2017). Antecedents and consequences of cloud computing adoption in education to achieve knowledge management. Computers in Human Behavior, 70, 382-390.
Bhatt, G. D. (2001), Knowledge Management in Organizations: Examining the Interaction between Technologies, Technique and People, Journal of Knowledge Management, 5(1): 68-75.
Bogler, R. (2004). Impudence of teacher empowerment on teachers’ organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools. Teaching and Teacher Education, 20, 277–289.
López-Nicolás, C; Merono-Cerdán, Á. L. (2011). "Strategic knowledge management, innovation and" International Journal of Information Management, 31(1), 502- 509.
Chiang, .C.H. (2007) Subsidiary performance in MNCs: The influences of absorptive capacity and Capital
On knowledge transfer», A Dissertation Doctor of international business administration, Nova southeastern university.
Cobb, V. (1999) ، an International Comparison of Teacher Education، Eric Digest, DC. Eric Clearinghouse
On Teaching and Teacher Education Washington
Chourides, P., Long bottom, D., Murphy, W. (2003). "Excellence in knowledge Management: an Empirical
Study to Identify Critical Factors and Performance Measures", Measuring Business Excellence", 7 (2): 29-45.
Gilbert, M., & Cordey -Hayes, M. (1996). Understanding the process of knowledge transfer to Achieve
Successful technological innovation. Tec novation, 16(2):301-312
Gold, A., Malhotra, A., Segars, A. (2001).Knowledge management: an organizational capabilities Perspective
. Journal of Management Information Systems, 18 (1): 185-214.
Halawi, L.A. (2005), Knowledge management systems success in knowledge -based organizations. Fort
Lauderdale: NOVA South Eastern University; 2005.
Hogel, M., Parboteeah, K.P. and Munson, C.L, (2003), “Team-level antecedents of individual’s knowledge networks, Decision Sciences, 34 (4):741-70.
Hoy, W. K. & Miskel, C. G. (2013). Educational administration: Theory, research, and practice, 9th edition. New York: McGraw-Hill.
Hung, Y.C., Huang, S.M Lin, Q. Tsai, M.L (2005). Critical Factors in Adopting Knowledge Management System for the Pharmaceutical Industry, 105 (2): 164-168.
Kwakman, K. (2004).The knowledge- productive corporate university, University of Twentieth Publishing.
Lamprini, L., & Nasiopoulos, K. (2014). Knowledge Management Strategy within the Higher Education. Social and Behavioral Sciences, pp 488- 495
Lin, H. (2007),”Knowledge sharing and firm innovation capability: an empirical study”, International Journal of Manpower, 28 (3): 315-332.
Perez, E. (1999), Knowledge management in the library, Database. Magazine, 22(2): 75.
Probst, G. J. B., Raub, S. & Romhardt, K. (2000). Managing Knowledge: Building Blocks for Success, Wiley. John Wiley and Sons.
Kasim, R., and Suzana, R. (2008). The Relationship of Knowledge Management Practices, Competencies and the Organizational Performance of Government Departments in Malaysia”, World Academy of Science, Engineering and Technology 48.
Kamasak, R., Bulutlar F. (2010). The influence of knowledge sharing on innovation. Eur Bus Rev. 2010; 22(3):306-17.
Nguyen, T.V., Phan, A.T.T., & Nguyen, M. T. T (2016). Knowledge Creation, Innovation and Financial Performance of Firms: Evidence from Vietnam. International Journal of Business and Management, 11(6), 95-107
Okunoye, a (2003). “Knowledge management and global discovery: A framework to support organizations in developing countries” Ph.D. dissertation, university of Turku, Finland.
Reynolds. E (2005) The Contribution of knowledge Management to learning: An Exploration of its Practice and Potential in Australian and New Zealand schools. University of Pretoria. Dissertation center.
Santoro, G., Vrontis, D., Thrassou, A., & Dezi, L. (2017). The Internet of Things: Building a knowledge management system for open innovation and knowledge management capacity. Technological Forecasting and Social Change.
Svetlik, I. & Stavrou-Costea, E. (2007). Connecting human resources management and knowledge management. International Journal of Manpower, 28 (3, 4): 197-206
Trivellas, P. (2012). Investigating the impact of Research and Development Strategy on firm Performance, Journal of Key Engineering Materials, 482-495.
Vinh Ho, T., Nakamori, Y., Ho., T.B & Nguyen, S. (2015). The Effects of a Knowledge Management-Based Model for Teacher Professional Development in Hands-On Approach. International Journal of Knowledge and Systems Science, 6, 60-78.
Ward, T. E. (2006). Implementing Knowledge management to support executive decision making in a joint, Military environment, Canella University.
Wilson, L. and Asay, D. (1999). Putting quality in Knowledge Management, Quality Progress, 32(1): 25-31.
Yang J. (2010). The Knowledge management strategy and its effect on firm performance: A contingency analysis. International Jou, 125(2):215-223
Nonaka, Ikujior. (1994). "A dynamic theory of organizational knowledge creation". Organization science | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,146 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,555 |