تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,256,996 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,356 |
تأثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات با رویکرد سازنده گرایی بر یادگیری فعال درس علوم تجربی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی استان البرز | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 16، فروردین 1396، صفحه 137-154 اصل مقاله (9.67 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهره زبرجدیان* 1؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی2 | ||
1مدرس پردیس امیرکبیر کرج | ||
2دانشگاه علامه طباطبایی | ||
تاریخ دریافت: 27 آذر 1394، تاریخ بازنگری: 27 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 05 آذر 1396 | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی تأثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان روش مبتنی بر سازنده گرایی بر یادگیری فعال درس علوم تجربی دانش آموزان پایه چهارمدر مقایسه با روش سنتی پرداخته است. آزمودنیها 184 نفر از دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی استان البرز بودند که به تصادف انتخاب شده و در 2 گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. ابتدا هر دو گــروه تحت آموزش اولیه به روش سنتی بوده و پس از آن تحت پیشآزمون قرارگرفتند. ابزار جمعآوری دادهها آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته بود که برای سنجش در پیشآزمون و پسآزمون هر دو گروه مورد استفاده قرار گرفت. سؤالهای آزمون براساس هدفهای آموزشی درس آینهها و الکتریسیته علوم تجربی کلاس چهارم ابتدایی تهیه گردید.آموزش تکمیلی گروه آزمایش از طریق بکارگیری فناوریهای نوین و استفاده از محتوای الکترونیکی تولید شده توسط آموزگار براساس الگوی ام.اس.اس، اتصال به شبکه اینترنت و استفاده از نرم افزار آموزشی صورت گرفت؛ در حالی که درگروه گواه به شیوه سنتی بود. پس از اجرای پس آزمون، برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS-10 استفاده شد. نتایج تحقیق پس از انجام پس آزمون و مقایسهی آن با پیش آزمون، نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه از میانگین بالاتری برخوردار هستند. همچنین نمرات افزایشی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، میانگین بالاتری را برآورد کرد و افزایش میزان یادگیری این دانش آموزان را نشان داد. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ فرایندیاددهی-یادگیری؛ یادگیری فعال؛ سازنده گرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
aThe effect of application of Information and Communication Technology (ICT) with the constructivist approach on active learning of the experimental science teaching in the fourth elementary students of Alborz Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Zohre Zebarjadian1؛ Mohammad Reza Nili Ahmadabadi2 | ||
1Lecturer of Farhangian University | ||
2Associate Professor, Department of Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effect of ICT as a method with the constructivist approach on the active learning of the experimental sciences in the fourth-grade students compared to the traditional one. Subjects were 184 elementary school students from Alborz province who were randomly selected and assigned to two groups of control and test. First, both groups trained in the traditional way and then the pre-test was carried out. The data collection tool was a teacher-made academic achievement test that was used for both pre-test and post-test evaluation in both groups. The test questions are based on the educational objectives of the fourth dimension elementary school of mirrors and electric lesson of experimental science. The supplementary training of the experimental group through the use of new technologies and the of the teacher-based electronic content on the MSS model, connecting to the Internet and using the educational software, while in the control group it was in the traditional way. After performing the post-test, SPSS-10 software was used to analyze the data. The results of the research after the post-test and its comparison with the pre-test showed that the average score of the experimental group was more than the control group. Also, the incremental scores of the experimental group compared the control group to a higher average and showed an increase in the level of learning of these students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Information and communication technology, learning-teaching process, Active Learning, Constructivism | ||
مراجع | ||
آقازاده، محرم.(1389) راهنمای روشهای نوین تدریس. تهران. نشر آییژ آقازاده، محرم(1389)راهنمای معلم در جشنواره طراحی آموزشی. تهران. پژوهشکده تعلیم و تربیت افضل نیا، محمد (1387). طراحی و آشنایی با مراکز مواد و منابع یادگیری. تهران. سمت تافلر، الوین و هایدی (1380). به سوی تمدن جدید، سیاست در موج سوم. ترجمه محمدرضا جعفری. تهران. نشرعلم. خضرلو، حامد(1379). بررسی عوامل مؤثر در گرایش معلمان ابتدایی به استفاده از رسانههای آموزشی در فرایند تدریس و یادگیری معلمان شهرستان ارومیه. مؤسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی. رضوی، سید عباس(1386). مباحث نوین در فناوری آموزشی. اهواز: دانشگاه شهید چمران زارعی زوارکی، اسماعیل (1387). سنجش و ارزشیابی الکترونیکی. فصلنامه آموزش عالی. 1 (3)، 88-73 زمانی، بی بی عشرت و عظیمی، ایمان (1387). چگونگی بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در انجام دادن تکالیف درسی علوم دوره ابتدایی کشور انگلیس. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 7 (22)، 36-7 زمانی، بی بی عشرت. (1386). آموزش فناوری در کتابهای درسی کشورهای پیشرفته «انگلستان». رشد تکنولوژی آموزشی. تهران. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. 1391 شیخ زاده، مصطفی و مهرمحمدی، محمود (1383). نرم افزار آموزش ریاضی ابتدایی بر اساس رویکرد سازنده گرایی و سنجش میزان اثربخشی آن. فصلنامهی نوآوریهای آموزشی، 3 (9)، 48-32 صفاریان، سعید. فلاح، وحید. میرحسینی، حمزه(1389). مقایسه آموزش به کمک نرم افزارهای آموزشی و روش تدریس مبتنی بر یادگیــری درس ریاضی. نشریه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی(2) 1 ، 36-21 فردانش، هاشم (1390). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت). تهران. کیامنش، علیرضا (1381). سنجش عملکرد در سومین مطالعه بین المللی ریاضی و علوم تیمز. پژوهشکده تعلیم و تربیت. تهران. کرمی، زهرا (1388). ICT و آموزش موضوعات درسی. ماهنامه آموزشی رشد مدرسه فردا: 6 کرمی ، زهره. عطاران، محمد(1385). بررسی تأثیر ساخت چند رسانهایتوسط دانش آموزان در میزان یادگیری آنها در درس علوم(پایه پنجم). مجله مطالعات برنامه درسی.(1) 82-55 کفاش، حمیدرضا(1389). نرم افزار آموزشی. مجله رشد تکنولوژی آموزشی(3) منطقی، مرتضی(1380). بررسی پدیده خلاقیت در کتابهای دبستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. تهران نصیری، محمدحمزه (1378). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان آموزش دیده ازطریق تصویر با سایر دانش آموزان در استان آذربایجان شرقی. مؤسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی. نوروزی، داریوش. ضامنی، فرشیده. شرف زاده، سهیلا(1393). تأثیر بکارگیری نرم افزار آموزشی بر یادگیری فعال دانش آموزان در درس ریاضی(با رویکرد ساختن گرایی). فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. (3)4 . 23-5 نیازآذری، کیومرث. (1391) بررسی تأثیر فناوری اطلاعات ارتباطات در یادگیری درس علوم و جغرافی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر ساری. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. شماره 7 یزدچی، صفورا. (1389). بررسی اثر نوارهای ویدئویی در پیشرفت درس ریاضی دانش آموزان. راهنما و خلاصه مقالههای ششمین کنفرانس ریاضی کشور، سازمان آموزش و پرورش استان فارس، معاونت پژوهش، برنامهریزی و منابع انسانی.
Adeyemi, B. A. (2012). Effects of computer assisted instruction (CAI) on students’ achievement in social studies in Osun state, Nigeria. Mediterranea Journal of Social Sciences, 3(2), 269-277.
Cheung, A. C. K., & Slavin, R. E. (2011). The effectiveness of educational
technology applications for enhancing mathematics achievement in K-12
classrooms: A meta – analysis. Best Evidence Encyclopedia (BEE). Retrieved from www.bestevidence.org
Duffy, T. M., & Jonassen, D. H. (1991). Constructivism: New implications for
technology? Educational Technology, 31(5), 7-12.
Duncan, D. (2005). Clickers in the classroom. Pearson Education: Boston.
Garrison,D.R.,(2009) .Will distance disappear I distance studies ? A reaction. Jornal of Distance Education,13(2) , 10-13
Huang, H. M., Rauch, U., & Liaw, Sh. Sh. (2010). Investigating learners’ attitudes
toward virtual reality learning environments: Based on constructivism approach.
Computers and Education, 55, 1171-1182.
Kozma, R. (2005). Connection with the twenty first century: Technology in support of education reform. In C Dede (ed), Technology and learning. Washington, DC: American Society for curriculum Development.
Loveless,A,and Dore,B.(eds)(2002)ICT in the primery school. Bukingham:Open University Press.
Maddus,C.(1994)Editorial: Integration is the only option we have .Journal of information technology for teacher education3(2)
McCormick, R. and scrimshaw,P. (2001)”Information and communications technology , knowledge and pedagogy:Education , communication and information”1(1)
Miker, F. (2011). The roles of information communication technologies in education review article with emphasis to the computer and internet. Ethiopian Journal of Education and Sciences, 6(2), 1-14.
Nielsen, D. L. (2012). Effect of active learning theory on the motivation of school
blindness and low vision in Texas. LID Academy - 2012 Texas Active Learning
Conference, TX, June (19-20). Retrieved from http://www.tsbvi.edu/
Russell, G.D..(2010). Instructional media and technologies for learning . NJ:Pearson Education .
Rotgans, J. I., & Schmidt, H. G. (2011). The role of teachers in facilitating
situational interest in an active-learning classroom. Teaching and Teacher
Education, 27, 37-72.
Tuna, F. (2012a). Student's perspectives on active learning in geography: A case
study of level of interest and usage in Turkey. European Journal of Educational
studies, 4(2), 163-175.
Tuna, F. (2012b). Current situation and analysis of geography teachers’ active
learning knowledge and Usage in Turkey. Educational Research and Reviews,
7(18), 393-400.
Woolf, B. P. (2010). A Roadmap for Education Technology. Retrieved from http://www.coe.uga.edu/itt/files/2010/12/educ-tech-roadmap-nsf.pdf
Yunus, M. (2007). Malaysian ESL teachers’ use of ICT in their classrooms: Expectations and realities. The Journal of EUROCALL, 19(1), 79-95 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,034 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,279 |