
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,809 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,143 |
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه فرهنگ مدرسه | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 16، فروردین 1396، صفحه 63-88 اصل مقاله (9.65 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
قدرت اله کولایی1؛ عادل زاهدبابلان* 2؛ مهدی معینی کیا3؛ علی رضایی شریف4 | ||
1فرهنگی / آموزش و پرورش | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشگاه محقق اردبیلی | ||
4استاد / دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
چکیده: هدف از این پژوهش تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه فرهنگ مدرسه(SCS) گرونرت در مدارس دوره ابتدایی میباشد. این ابزار در صدد است تا میزان فرهنگ همیاری در مدرسه را از دیدگاه معلمان مدارس مورد ارزیابی قرار دهد.پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع توسعهای و به لحاظ روش از نوع توصیفی است و جامعه آماری آن شامل 1736 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهر ارومیه در سال تحصیلی 95-94 میباشد. حجمنمونهدرتحلیلعاملیتاییدیبراساس آنکهبایدحداقل 5 نمونه بهازای هرگویهباشد، 200 نفرتعیین شد که به روش تصادفی طبقهای از جامعه مورد نظر انتخاب شد و دادههای پژوهش بوسیله پرسشنامه SCS گردآوری شد. بمنظور تعیین ویژگیهای روانسنجی این ابزار از روش تحلیلعاملی تاییدی برای پایایی و روایی سازه آن استفاده شده است. نتایج نشان داد ساختار شش عاملی این ابزار شامل: رهبری همیارانه، حمایت همکارانه، شراکت یادگیرانه،توسعه حرفهای، مشارکت معلمان، و وحدت هدف دارای برازندگی مناسبی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ویژگیهای روانسنجی؛ فرهنگ مدرسه؛ تحلیل عاملی تاییدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Psychometric Properties of School Culture Survey | ||
نویسندگان [English] | ||
Qodratollah Koolayi1؛ Adel Zahed Babolan2؛ Mahdi Moeeni Kiya3؛ Ali Rezayi Sharif4 | ||
1Ph.D. Student of Educational Management, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Educational Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. | ||
3Assistant Professor of Educational Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. | ||
4Assistant Professor of Educational Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to determine the psychometric properties of Gruenert’s School Culture Survey in a population of elementary school teachers. This instrument is to assess the extent a school culture is perceived collaborative by teachers. The present study is descriptive in terms of developmental purpose and descriptive method. The statistical population includes 1736 teachers of elementary schools in Urmia in the academic year of 1995-94. Sample size determined 200, based on the fact that in the factor analysis at least 5 subjects per item are needed to be selected through stratified sampling method. Data were collected by SCS questionnaire. In order to determine psychometric properties of the tool, confirmatory factor analysis was employed in testing the reliability and construct validity. The results confirmed that the structure of the six-factor model of school culture including collaborative leadership, collegial support, learning partnership, professional development, teacher collaboration, and unity of purpose fit the data. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Psychometric Properties, School culture, confirmatory factor analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 978 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,356 |