تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,264,974 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,125 |
اثربخشی آموزش الکترونیکی در انگیزه و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 10، شهریور 1396، صفحه 9-30 اصل مقاله (441.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا زارع* 1؛ پرویز انصاری راد2؛ محمد صفاری بروجنی3؛ ماهرخ حسن زادگان رودسری2 | ||
1استادیار گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه تربیت حرفه ای، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 05 فروردین 1397، تاریخ بازنگری: 20 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 20 خرداد 1397 | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق شناخت تاثیر آموزش الکترونیکی با تاکید بر استفاده از تابلوی هوشمند در پیشرفت تحصیلی و انگیزه ی پیشرفت و مقایسه آن با روش سخنرانی در دانش آموزان در درس زیست شناسی است. روش این پژوهش، شبه آزمایشی در طرح دو گروهی مستقل(آزمایش و گواه)و با اجرای آزمون است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر در حال تحصیل در پایه دهم رشته علوم تجربی دوره متوسطه دوم شهر بروجن در سال تحصیلی 96-95می باشد. برای جمعآوری مبانی نظری و ادبیات تحقیق از روش اسنادی و برای ارزیابی فرضیهها، از ابزار پرسشنامه(امتحان کتبی محقق ساخته) برای پیشرفت تحصیلی و از ابزار پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر برای سنجش انگیزش تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی فرضیهها از نرمافزار آماری spss21 و با توجه به نرمال بودن داده ها از آزمون پارامتریک تفاوت میانگین دو جامعه (Tمستقل) استفاده گردید. یافتهها حاکی از تفاوت معنادار بین دانشآموزان گروه گواه و آزمایش از نظر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی با استفاده از تابلوی هوشمند میباشد، این نتایج نقش واهمیت استفاده از فناوری به ویژه تابلوی هوشمند را به عنوان یک ابزار آموزش الکترونیکی در امر تدریس نشان می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش الکترونیکی؛ تابلوی هوشمند؛ انگیزش؛ پیشرفت تحصیلی؛ آموزش زیست شناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of E-learning in Motivation and Academic Achievement of Biology Lesson | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Zahra Zare1؛ Dr. Parviz Ansarirad2؛ Mohammad Saffari Borujeni3؛ Dr. Mahrokh Hassanzadegan Rudsari2 | ||
1Assistant Professor, Department of Biology education, Farhangian university, Tehran, IRAN. | ||
2Assistant Professor, Department of education, Farhangian university, Tehran, IRAN. | ||
3Department of Biology Education,Farhangian university, Tehran,IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to uncover the effect of e- learning education with emphasis on the use of smart boards on motivation and academic achievement of the students in the Biology lesson and to compare it with lecture method. The method of this study is quasi-experimental (two-group design: experiment and control) and the statistical population of this study includes all boys who are studying in the tenth grade of empirical sciences of Secondary School in Borujen in the academic year 1395-1396. The documentary method was used to collect the theoretical foundations and literature, and to evaluate the hypotheses, a questionnaire (made written exam) was used to measure the educational achievement , Hartler's standard educational motivation questionnaire was used to measure academic motivation. To analyze and evaluate the hypotheses, statistical software spss21 was used. Regarding the normality of the data, a parametric test of the difference between two groups (independent T) was used. According to the findings, there is a significant difference between the students of the control and experiment group in educational motivation and achievement of Biology lesson . Th results show the role and importance of e-learning specially using smart boards in teaching. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
E-learning, Smart Board, Biology Education, Educational Motivation, Educational Improvement | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,264 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,019 |