تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,883 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,446 |
مقایسه آموزش مبتنی بر شبیه سازی با رویکرد سازنده گرایی و رویکرد سیستماتیک بر یادگیری و یادداری هنرجویان فنی و حرفه ای | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 17، مهر 1396، صفحه 29-49 اصل مقاله (8.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علیرضا بادله* | ||
دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 20 بهمن 1394، تاریخ بازنگری: 16 مرداد 1397، تاریخ پذیرش: 10 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
شبیهسازیهای آموزشی به مثابة تکنیک یا رسانهای در نظر گرفته میشوند که بعضی جنبههای رفتاری یک سیستم فیزیکی یا انتزاعی را بهوسیلۀ رفتاری به شکل دیگری نمایش میدهند. بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسة آموزش مبتنی بر شبیهسازی با رویکرد سازندهگرایی و رویکرد سیستماتیک بر یادگیری و یادداری هنرجویان سال سوم رشتة کامپیوتر فنی و حرفهای، در گروه تحصیلی کامپیوتر بوده و روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است. نمونة آماری پژوهش شامل تعداد 60 هنرجوی رشتة کامپیوتر هنرستانهای فنیوحرفهای در سال تحصیلی 94-95 شهر کاشان است که با روش نمونهگیری در دسترس و تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (40) و گروه کنترل (20) جایدهی شدند. شرکتکنندگان دو گروه آزمایشی، آموزش به روش شبیهسازی با رویکرد سازندهگرایی، روش شبیهسازی با رویکرد سیستماتیک و روش سنتی درس شبکههای کامپیوتری را طی 7 جلسه دریافت کردهاند. برای جمعآوری دادهها از آزمون محققساخته و برای تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل کوواریانس و برای طراحی محیط شبیهسازیشده از نرمافزار Cisco Packet Tracerاستفاده شده است. با توجه به یافتههای پژوهش، دو گروه آزمایش در یادگیری و یادداری پیشرفت داشتهاند؛ یعنی تفاوت معناداری بین یادگیری آنها قبل و بعد از آموزش وجود داشت؛ اما در گروه اول که با شبیهسازی با رویکرد سازندهگرایی آموزش دیده بودند، میزان یادگیری و یادداری بیش از گروهی بود که با رویکرد سیستماتیک آموزش دیدند؛ یعنی در متغیرهای یادگیری و یادداری، نتایج به نفع گروه اول بود. | ||
کلیدواژهها | ||
شبیهسازی؛ رویکرد سازندهگرا؛ رویکرد سیستماتیک؛ یادگیری؛ یادداری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of education based on simulation focusing on manufacturer-orientation attitude with systematic attitude to learning and retention of students of vocational schools | ||
نویسندگان [English] | ||
a b | ||
چکیده [English] | ||
Educational simulation is a technique or a type of media that tries to show some behavioral aspects of a physical or abstract system in a different way using a specific behavior. Therefore, objective of this survey was to compare education[1] based on simulation with a focus on manufacturer-orientation attitude and systematic attitude of third grade vocational students studying computer on their learning and retention. Research methodology was semi-experimental including pretest, posttest and control group. Sample size is included 60 students studying computer in the vocational schools of the city of Kashan in 2015-2016. They were selected by the use of convenience sampling and simple random sampling and were placed in two groups i.e. treatment (40) and control (20). Participants in the treatment group received computer network lessons through simulation with manufacturer-orientation method, systematic attitude, and traditional method in 7 sessions. Data was collected by the use of standardized researcher-made questionnaire (difficulty, distinguish, and validity indexes); and data was analyzed through statistical methods of covariance. In order to design the simulated environment, Cisco Packet Tracer software was used. According to findings, the two treatment groups had progresses in learning and retention i.e. there was significant difference between their learning before and after education, but in the first group that was educated through simulation focusing on manufacturer-orientation attitude, the level of learning was higher than the group that had experienced systematic attitude. It means that in the variables of learning and retention, the first group had better results. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
simulation, manufacturer-oriented attitude, systematic attitude, learning, retention, students of vocational school | ||
مراجع | ||
بروس جویس، مارشا ویل و امیلی کالهون (1380). الگوهای تدریس 2000، ترجمۀ محمدرضا بهرنگی. تهران: کمال تربیت. خوشرو، آرشین؛ شاهی، محمدعلی و ضیایی، سیدمحمدرضا (1395). شبکههای رایانهای. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران. جویس، بروس؛ کالهون، امیلی و هاپکینز، دیوید (1388). الگوی یادگیری ابزارهایی برای تدریس. ترجمۀ محمود محمودی و لطفعلی عابدی.تهران: سمت. رضوی، محمد (1386). «جرائم سایبری و نقش پلیس در پیشگیری از این جرائم و کشف آنها». فصلنامه دانش انتظامی، شمارۀ 1، 120-140. سیف، ولیالله (1379). روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش. (ویرایش پنجم) تهران: آگاه. صفاریان، سعید؛ فلاح، وحید و میرحسینی، سیدحمزه (1389). «مقایسۀ تأثیر آموزش به کمک نرمافزارهای آموزشی و روش تدریس سنتی بر یادگیری درس ریاضی». فصلنامۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، دورۀ 1، شمارۀ 2، 21-36. عبادی، مهدی؛ تاج شریفیفر، سارا و زارعیان، آنلان (1392). «مقایسه تأثیر آموزش حفاظت فردی در حملات شیمیایی به سه روش اجرای آموزش سنتی و آموزش به روش شبیهسازی بر دانش دانشجویان پرستاری نظامی». فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی ابنسینا، دورۀ 4، شمارۀ 15، صفحات ۱۷-۲۳. فردانش، هاشم (1392). طراحی آموزشی مبانی، رویکردها و کاربردها. تهران: سمت. فردانش، هاشم (1392). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سمت. فردانش، هنگامه (1377). «طراحی آموزشی از منظر رویکردهای رفتارگرایی، شناختگرایی و ساختگرایی». فصلنامه علمی- پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا، شمارۀ 25، صفحات 102 -120. فردانش، هنگامه (1378). «نقد و بررسی دیدگاه سیستمی و دیدگاه سازندهگرایی در طراحی آموزشی». فصلنامه مدرس، دورۀ 12، صفحات 139 -150. کرمی، مهدی؛ کرمی، زهره و عطاران، محمد (1391). «توسعۀ دانش محتوایی و مهارت تدریس دانشجومعلمان ازطریق تلفیق یادگیری مسئلهمحور و فناوری اطلاعات و ارتباطات». فصلنامۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. سال 2، شمارۀ 3، 151-173. گلدنبرگ، ایرنه و گلدنبرگ، هربرت (1385). خانوادهدرمانی. ترجمۀ حمیدرضا حسین شاهی براواتی و سیامک نقشبندی، تهران: نشر روان. لاکدشتی، ابوذر؛ یوسفی، رشید و خطیری، خادم (1390). «تأثیر نرمافزارهای شبیهسازی بر یادگیری و یادسپاری دانشجویان و مقایسه آن با روش سنتی تدریس». فصلنامۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، دورۀ 3، صفحات 5- 21. لطفی، مهدی؛ حسنخانی، مهناز و مختاری، محمد (1389). «تأثیر آموزش شبیهسازی و راهبردهای تفکر انتقادی بر تصمیمگیری بالینی دانشجویان اتاق عمل». مجلۀ پرستاری و مامایی تبریز، دوره 19، 5-11. مسعودی، سعیده؛ بهاری، سیفاله و بهرنگی، محمدرضا (1384). «بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب شیوههای ارزشیابی فرایند یادگیری فراگیران دورههای آموزش فنی و حرفهای کشاورزی توسط آموزشگران». فصلنامۀ علوم کشاورزی، دوره 11، شماره 2، 53-67. مهدوی، محمدرضا و امیرتیموری، محمدحسین (1390). «بررسی تأثیر استفاده از الگوی طراحی آموزشی مریل (نظریۀ نمایش اجزاء) بر میزان یادگیری و یادداری در درس زیستشناسی سال اول دبیرستان». مجلۀ روانشناسی تربیتی، شماره 20، 17-32. Aloraini, S. (2012). The impact of using multimedia on students’ academic achievement in the College of Education at King Saud University. Journal of King Saud University-Languages and Translation, 24(2), 75-82. Crawford, C. (2004). Non-linear instructional design model: eternal, synergistic design and development. British Journal of Educational Technology, 35(4), 413-420. Cannon-Diehl, M. R. (2009). Simulation in healthcare and nursing: State of the science. Critical care nursing quarterly, 32(2), 128-136. Canon-Diehl, M.R. (2009). Simulation in health care and nursing: State of the science. Critical Care Nursing Quarterly, 2, 32, 128. Goldenburg, D., Andrusyszyn, M. & Iwasiw, C. (2005). The casse for group planning in human patient simulation. Nursing Education Perspectives, 2(30), 83-8 Jeffries, P. R. (2005). A framework for designing, implementing, and evaluating: Simulations used as teaching strategies in nursing. Nursing education perspectives, 26(2), 96-103. Noone, L. (1993). Instructional design and workplace performance. Australasian Journal of Educational Technology, 9(1). Paris, S. G. & Winograd, P. (2003). The Role of Self-Regulated Learning in Contextual Teaching: Principals and Practices for Teacher Preparation. Reigeluth, C. M. (Ed.). (2013). Instructional-design theories and models: A new paradigm of instructional theory (Vol. 2). Routledge. Richey, R. C.; Morrison, G. R. & Foxon, M. (2002). Instructional design in business and industry. Trends and issues in instructional design and technology, 197-210. Santrock, J. W. (2012). Educational Psychology. New York: McGrawHill. Schunk, D. H. (1996). Goal and self-evaluative influences during children’s cognitive skill learning. American educational research journal, 33(2), 359-382. Willis, J. (1995). A recursive, reflective instructional design model based on constructivist-interpretivist theory. Educational technology, 35(6), 5-23. Wolffe, G.S., Yurcik, W., Osborne, H., Holliday, M.A. (2002). Teaching computer organization/Architecture with limited resources using simulators. SIGCSE 02 The 33rd Technical Symposium on Computer Science Education Covington, KY, USA_February 26-March ‘02, 176-180. Retrieved from: http:// simstrategies. Com/downloads/Simulation%20 Whith%20Paper2.pdf. Swain, N. K., Anderson, J.A., Korrapati, R.B. (2008). Role of simulation software in enhancing student learning in computer organization and microcontroller courses. Proceeding of the 2008 IAJC-IGME International Conference. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 907 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,076 |