تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,075 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,451 |
اثربخشی ترسیم نقشههای مفهومی گروهی بر حیطههای یادگیری دانش-آموزان در درسشیمی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 10، شهریور 1396، صفحه 65-80 اصل مقاله (238.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لیلا امیریان1؛ تقی زوار* 2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 07 مهر 1394، تاریخ بازنگری: 20 مرداد 1397، تاریخ پذیرش: 20 مرداد 1397 | ||
چکیده | ||
یکی از جنبههای کلیدی یادگیری، اکتساب و در هم تنیدن دانش جدید و قدیم است، که لازمه آن کسب فرایندها و مهارتهای نوین یادگیری است. نقشه مفهومی به عنوان یک راهبرد یادگیری، میتواند تسلط فراگیران بر پیش نیازهای مطالب درسی، که لازمه یادگیریهای بعدی او هستند را فراهم نماید. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی ترسیم نقشههای مفهومی گروهی بر حیطههای یادگیری دانشآموزان در درس شیمی بود. آزمودنیهای پژوهش 145 نفر از دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه و محتوای آموزشی مورد نظر کتاب شیمی بوده است. طرح پژوهشی بر اساس یک طرح نیمه آزمایشی با پس آزمون و گروههای مقایسه طراحی شده است. در این پژوهش آزمودنیها به روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای انتخاب و به گونهای تصادفی در دو گروه آزمایش (60 نفر) و کنترل(85 نفر) تخصیص داده شدند. در گروههای آزمایشی، نقشههای مفهومی گروهی پس از تدریس معلم، توسط آزمودنیها ترسیم شد و در گروه کنترل نیز آزمودنیها به شیوهی مرسوم به یادگیری متنهای درسی مشابه پرداختند. حیطههای یادگیری در این پژوهش براساس یک آزمون محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد ساخت نقشههای مفهومی گروهی تأثیر مثبتی بر سطوح حیطههای یادگیری( یادآوری، کاربرد و کشف و ابداع) فراگیران در درس شیمی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
نقشه مفهومی؛ حیطههای یادگیری؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Group Conceptual Maps on Students' Learning Areas in Chemistry | ||
نویسندگان [English] | ||
Leyla Amirian1؛ Dr. Taghi Zavar2 | ||
1Master of Educational Psychology, Shahid Madani University of Azarbayjan, IRAN. | ||
2Associate Professor, Department of Educational Sciences, Shahid Madani University of Azarbaijan, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
One of the key aspects of learning is the acquiring and integrating the old and new sciences which entails acquiring process and new learning skills. The concept maps as a learning strategy can provide the pupils with adequate mastering on pre requisites. This study aims to determine effectiveness of group conceptual mapping on cognitive - emotional indicators of chemistry courses. Participants include 147 first grade high school female students and the intended educational content is chemistry. The research project is designed based on a quasi-experimental plan along with post-test and comparison group. Participants are selected using single-stage cluster sampling and specified to the test group (60 individuals) and control group (87 individuals) randomly. In test group, group conceptual maps were drawn by participants after teaching, while in control group participants were learning the same contents with common methods. Cognitive and emotional indicators of the study were evaluated by a researcher designed test respectively. Results of the study show conceptual group mapping has positive effect on students’ learning areas(remembering, application, discovery and innovation) in chemistry courses. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Conceptual Maps, Learning Areas, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 242 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 288 |