تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,231,008 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,219 |
اثربخشی آموزش کنترل خشم بر میزان تاب آوری، برکیفیت زندگی و کاهش رفتار ناسازگارانه دانش آموزان | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 10، شهریور 1396، صفحه 101-122 اصل مقاله (366.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید الیاسی1؛ مهناز بیژندی2؛ قباد بیژندی* 3؛ سمیه عبدالمالکی4 | ||
1کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دبیرآموزش وپرورش کرمانشاه، ایران. | ||
2دبیر مطالعات اجتماعی مقطع متوسطه شهرستان سرپل ذهاب، ایران. | ||
3کمیته امداد امام خمینی، شهرستان سرپل ذهاب، ایران. | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران جنوب، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 03 مرداد 1397، تاریخ بازنگری: 18 مرداد 1397، تاریخ پذیرش: 23 مرداد 1397 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تعیین میزان تأثیر بررسی آموزش کنترل خشم بر میزان تاب، آوری؛ کیفیت زندگی و کاهش رفتار ناسازگارانه دانش آموزان انجام گرفته است. مطالعه به روش شبه آزمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی دانش آموزان در سال1396بودند. به روش نمونهگیری خوشه ای جند مرحله ای، تعداد60 نفر به شیوه دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند(30نفرآزمایش و 30نفرکنترل). برای گردآوری داده ها از 3 پرسشنامه استاندارد تاب آوری و پرسشنامه کیفیت زندگی و پرسشنامه رفتار ناسازگارانه استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون، تفاوت معنی دار وجود دارد(p=0.001). همچنین بین گروه ها از لحاظ خرده مقیاسهای تاب آوری، کیفیت زندگی و کاهش رفتار ناسازگارانه تفاوت معنی دار یافت شد(p<0/05). به نظر می رسد استفاده از آموزش مهارت های کنترل خشم، به خوبی توانسته است در افزایش تاب آوری ، کیفیت زندگی و کاهش رفتارهای ناسازگارانه آموزش دیدگان تأثیر گذار باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ کنترل خشم؛ تاب آوری؛ کبفیت زندگی؛ رفتارناسازگارانه؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Anger Control Training on Resilience; Quality of Life; and Reducing Student's Misbehavior | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeid Elyasi1؛ Mahnaz Bijandi2؛ Ghobad Bijandi3؛ Somayeh Abdolmaleki4 | ||
1Master of Science in Education Technology, Teacher, Education office, Kermanshah, IRAN. | ||
2Teacher, Education office, Saralpul Zahab, IRAN. | ||
3Imam Khomeini Relief Committee, Sarpol Zahab , IRAN. | ||
4Master's of science student in Psychology, Islamic Azad University, Tehran ,South Branch, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to determine the effect of anger control training on the students’ resilience, quality of life, and their misbehavior. A quasi-experimental study was conducted The statistical population of the study included all students in 1396. In a cluster sampling method, 60 individuals were selected as sample (30 test group and 30 control group). To collect data, 3 standard resiliency questionnaires and quality of life questionnaire and maladaptive behavior were used. Data were analyzed using covariance test. The findings showed a significant difference between the experimental and control groups in the post-test (p = 0.001). Also, there was a significant difference between the groups in terms of resiliency subscales, quality of life and maladaptive behavior (p <0.05). It seems that the use of anger management skills training has been effective in increasing the resilience, quality of life, and reducing the maladaptive behaviors of the trainees. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Control of Anger, Resilience, Quality of Life, Maladaptive Behavior, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 730 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 621 |