تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,541 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,632 |
آسیب شناسی دوره مهارتآموزی استخدامیهای ماده (28) از دیدگاه مهارتآموزان،مدرسان و برگزارکنندگان | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 11، آذر 1396، صفحه 31-62 اصل مقاله (2.94 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجتبی زارع خلیلی* 1؛ سهراب صادقی2؛ امین باقری کراچی3؛ علیرضا علیدادی4 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز و مهارت آموز ماده 28 | ||
2هیات علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
4گروه علوم تربیتی، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 15 تیر 1397، تاریخ بازنگری: 24 تیر 1397، تاریخ پذیرش: 25 تیر 1397 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی دوره مهارتآموزی استخدامیهای ماده (28) از دیدگاه مهارتآموزان، مدرسان و برگزارکنندگان انجام گرفت. بر این اساس از طرح پژوهش کیفی و روش مطالعه موردی کیفی استفاده گردید. مشارکتکنندگان حاضر در پژوهش شامل 20 نفر از مهارتآموزان، 11 نفر از مدرسان و 3 نفر از برگزارکنندگان دوره مهارتآموزی در دانشگاه تربیت معلم مرکز سلمان استان فارس بودند که براساس روش نمونهگیری هدفمند با معیار اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از تکنیک تحلیل مضمون بهره گرفته شد و یافته ها در قالب شبکهمضامین ارائه گردید. برای اعتباریابی دادههای کیفی از روش بازبینی مشارکتکنندهکنندگان استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن بود که دوره برگزار شده از اثربخشی لازم برخوردار نبوده است. همچنین از دیگر نتایج پژوهش میتوان به چالشها و آسیبهایی از جمله عوامل یازدهگانهای تحت عنوان(عدم کیفیت محتوا، ارتباطات اثربخش، زمانبندی نامناسب، وجود مدرسان با کیفیت، برنامهریزی مناسب، کیفیت مهارت آموزان، ارزشیابی اثربخش، وجود جو و فرهنگ قوی، هزینهها، تجهیزات و امکانات؛ عدم پاسخگویی مسئولان از دیدگاه مهارتآموزان؛ عوامل چهارگانه زمینه، درونداد، فرایند، برونداد از دیدگاه مدرسان و همچنین عوامل درونسازمانی و برون-سازمانی از دیدگاه مسئولان برگزاری دوره اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتآموزان؛ دوره مهارتآموزی؛ آسیبشناسی؛ ماده28 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Pathology of Training Courses for Employees in Ministry of Education Called ( Maddeh 28) from the Viewpoints of Students, Educators and Organizers | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Zare khalili1؛ sohrab sadeghi2؛ Dr. Amin Bagheri Kerachi3؛ Alireza Alidadi4 | ||
1PhD student of educational management | ||
2Faculty member of Shiraz Farhangian university | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, IRAN. | ||
4Department of Educational Sciences, Faculty Member of Farhangian University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted to have a pathology of the training courses for employees in ministry of education called ( maddeh 28) . Accordingly, qualitative research project and qualitative case study method were used. The research participants included 20 trainees, 11 instructors and 3 officials at Farhangian university (Salman Farsi college) who were selected through targeted sampling with Theoretical saturation criterion. The research tool was semi-structured interviews ., Continuous comparison and thematic analysis methods were used in data analysis and the findings were presented in the framework of the thematic network. Participant review was used to validate the data. The results of the study indicated that the course had not been effective. The findings which confirm the ineffectiveness of the course include: lack of quality of the content, lack of effective communication, inappropriate scheduling, lack of qualified instructors, lack of proper planning, lack of qualified students, lack of effective evaluation, failure to finance costs , lack of enough equipment and facilities; lack of proper accountability of the officials from the viewpoints of the trainees. Factors such as input, process, and output ones from the viewpoints of the instructors, as well as those such as inside or outside the organization from the perspective of the course officials were also identified. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Trainees, Training Course, pathology, Employees in Ministry of Education Called ( maddeh 28) | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 642 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 936 |