تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,231,034 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,243 |
بررسی سطح همخوانی برنامة درسی قصدشده و اجراشده دروس تربیتی دورة کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 18، شهریور 1397، صفحه 71-98 اصل مقاله (200.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
یحیی معروفی* 1؛ نعمت الله موسی پور2؛ حسین حسنی3 | ||
1دانشیار گروه برنامه درسی دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
2دانشیار برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان | ||
3دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
تاریخ دریافت: 07 دی 1396، تاریخ بازنگری: 01 مهر 1397، تاریخ پذیرش: 10 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش، بررسی وضعیت همخوانی برنامههای درسی قصدشده و اجراشده دروس تربیتی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان است. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و براساس روش گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعة آماری شامل کلیة دانشجومعلمان و استادان رشتة علوم تربیتی است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و براساس جدول کرجسی و مورگان نمونهای به حجم 30 مدرس دروس تربیتی با حداقل پنجسال سابقۀ تدریس و 220 دانشجومعلم رشتة آموزش ابتدایی از 8 پردیس دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور انتخاب شد. وضعیت برنامة درسی اجراشده با استفاده از شش پرسشنامة محققساخته و فرم سیاهۀ رفتار تدریس مدرسان بررسی شد. دادههای جمعآوریشده با کمک شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد میزان همخوانی مؤلفههای اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی-یادگیری و شیوۀ ارزشیابی برنامة درسی قصدشده با برنامة درسی اجراشده از دیدگاه استادان در حد متوسط و از دیدگاه دانشجومعلمان و نتایج حاصل از سیاهة رفتار کمتر از حد متوسط بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامة درسی قصدشده؛ برنامة درسی اجراشده؛ دروس تربیتی؛ رشتة آموزش ابتدایی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The study of congruence of intended and implemented curriculum in pedagogical courses of continuous primary education B.S at Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
Yahya Marofi1؛ Nematollah mosapour2؛ Hossain Hassani3 | ||
1Associate Professor of Educational Sciences at Bu Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
2Associate Professor of Educational Sciences at Farhangyan University, Tehran, Iran | ||
3PhD Candidate of Curriculum Studies, Bu Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this paper was the study of congruence of intended and implemented curriculum in pedagogical courses of continuous primary education B.S at Farhangian University. The research method is based on purpose applied and according to the method is descriptive survey type. The statistical population includes all students and professors of primary education at Farhangian University. Random cluster sampling was used for sampling. Accordingly, 30 educators with at least five years of teaching experience and 220 teacher-students of elementary school teaching course from 6 campuses in the country were selected in this study. Six researcher-made questionnaires and teachers' checklist were used to determine status of the curriculum implemented. Cronbach alpha coefficient was calculated for research tools. Collected data was analyzed using descriptive statistics and inferential statistics. The findings of this study showed that the level of consistency of the components of the goals, content, teaching-learning strategies and the method of evaluation of the planned curriculum with the curriculum implemented was moderate from the viewpoint of the professors and less than moderate from the viewpoint of the teacher-students and the results of the behavior list. | ||
مراجع | ||
برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته رشته آموزش ابتدایی (1395). مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی، (خاص دانشگاه فرهنگیان)، مجری: معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، نسخه بازنگری مجدد، مصوبه جلسه 869 مورخ 28/09/1394. برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق 1404، مصوب 10/6/1395. جلیلی، مهسا و نیکفرجام، حسین (1391). «بررسی وضع موجود توانایی و صلاحیتهای معلمان از دیدگاه دانشآموزان و مقایسه با وضع مطلوب از دیدگاه صاحبنظران در درس فیزیک سال چهارم دبیرستانهای شهرستان قدس»، سیزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران و سومین کنفرانس فیزیک و آزمایشگاه، دانشگاه زنجان، 3-1 شهریور. حسینپور، محمد؛ شریعتمداری، علی؛ نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم (1386). «نگرش استادان علوم تربیتی به سرفصل برنامههای تحصیلی رشته کاردانی و کارشناسی آموزش ابتدایی در آموزش عالی ایران»، مجله دانش و پزوهش در علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، شماره پانزدهم، پاییز 86، صص 95-118. دانشپژوه، زهرا و فرزاد، ولی الله (1385). «ارزشیابی مهارتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی»، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، شمارۀ 18 ، سال پنجم، 135- 170. دانشپژوه، زهرا (1382). «سنجش مهارتهای حرفهای معلمان دوره راهنمایی (علوم و ریاضی)». فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 2 (6)، 69-94. شعبانی، زهرا (1383). «بررسی تطبیقی برنامه تربیت معلم ایران و چند کشور جهان»، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 79، 121-159. صادقی، نسرین (1389). بررسی وضعیت برنامه درسی اجراشده در درس ریاضیات پایه چهارم ابتدایی، پایاننامه کارشناسی ارشد، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. عابدی، لطفعلی (1382). «تأملی بر سطوح سهگانه آرمانی، رسمی، تجربهشده برنامه درسی کاردانی تربیت معلم»، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 72 و 73، زمستان 1381 و بهار 1382، 45 تا 88. عبد پروردگاری، سارا (1392). مقایسه برنامه درسی قصدشده، اجراشده و تجربهشده درس ریاضی پایه سوم راهنمایی در آموزش و پرورش استان اصفهان شهرستان شاهین شهر در سال تحصیلی 91-92، پایاننامه کارشناسی ارشد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. فتحی واجارگاه، کورش و مؤمنی مهموئی، حسین (1387). «بررسی نقش عوامل مؤثر بر مشارکت اعضای هیأت علمی در برنامه ریزی درسی دانشگاهی». فصلنامه آموزش عالی ایران. سال اول. تابستان، شماره 1. انجمن آموزش عالی ایران و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 131-154. فتحی واجارگاه، کورش (1387). «کالبدشکافی برنامه درسی در ایران مدلی در حوزه پژوهش در ایران». قلمرو برنامه درسی در ایران وضعیت موجود و چشمانداز آینده (مجموعه مقالات انجمن مطالعات برنامه درسی ایران). تهران: سمت. فتحی واجارگاه، کوروش (1388). اصول و مفاهیم اساسی برنامهریزی درسی، تهران: بال. مجتهدی، مهین (1383). نارساییهای موجود در نظام تربیت معلم ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی. ملایینژاد، اعظم و ذکاوتی قراگوزلو، علی (1387). «بررسی تطبیقی برنامههای درسی تربیت معلم انگلستان، ژاپن، فرانسه، مالزی، ایران»، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، تابستان سال هفتم، شماره 26، 35-62. ملکی، حسن (1388). برنامهریزی درسی (راهنمای عمل). تهران: انتشارات مدرسه. ملکی، حسن (1383). برنامهریزی درسی، راهنمای عمل (تجدیدنظرشده، چاپ هشتم). مشهد: پیام اندیشه. ملکی، حسن؛ علی، دلاور؛ احمدی، غلامعلی و حاجیتبار فیروزجائی، محسن (1391). «بررسی میزان همخوانی برنامه درسی قصدشده، اجراشده و کسبشدۀ مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان»، نشریه روانشناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی) زمستان، دوره 8، شماره 26. مهرمحمدی، محمود (1373). «تأملی در ماهیت نظام متمرکز برنامهریزی درسی». فصلنامه تعلیم و تربیت، 42- 41 . صص 11، شماره 8-11. مهرمحمدی، محمود (1384). برنامه درسی، نظرگاهها، رویکردهاو چشماندازها، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. موسیپور، نعمت الله (1384). «بررسی محتوای بعضی از کتابهای درسی روشها و فنون تدریس»، نامه علوم انسانی، میانرشتهای، تابستان و پاییز ،84 شماره 12، 175 – 194. موسیپور، نعمت الله (1385). طراحی الگویی برای ارزشیابی برنامه درسی و بهکارگیری آن در ارزشیابی درس روشها و فنون تدریس دورههای تربیت دبیر دانشگاههای ایران، تهران: دانشگاه تربیت مدرس. موسی پور، نعمت الله و احمدی، آمنه (1396). طراحی کلان (معماری) برنامه درسی تربیت معلم، (برنامه درسی ملی تربیت معلم جمهوری اسلامی ایران)، مصوب شورای برنامهریزی درسی دانشگاه، کمیته اصلی عمومی گروه هماهنگی برنامهریزی تربیت معلم، ویراست نوزدهم. تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان. هومن، حیدرعلی (1383). استنباط آماری در پژوهش رفتاری. تهران: انتشارات سمت، چاپ پنجم. Akker, J. J. & H. Van den (2003). CurriculumPerspective: An Curriculum Landscape and trends. Pordvecht: Kluwev Academic Publishers. Brown, Ryan A. (2009). Curriculum Consonance and Dissonance in Technology Education Classrooms. Journal of Technology Education. Vol. 20, No. 2, spring Butler, Judy, D. (2004). The Field of curriculum; www.fieldofcurriculum. Htm. Ciscel (2003). Curriculum stocktake, New Zealand principles’ federation, Http:// www.nzpf.ac.nz/resources/ Lester Judson B. Cross, John H. Dodge, James A. Walter, Uri Haber-Schaim. PSSC Physics. 3th edition 1971. D.C. Heath. DeLuca C.; Chavez T.; Bellara A. & Cao, C. (2013). Pedagogies for preservice assessment education: Supporting teacher candidates’ assessment literacy development. Teacher Educator, 48, 128-142. Grudnoff, L. (2011). Rethinking the practicum: Limitations and possibilities. Asia Pacific Journal of Education, 39(3), 223-234. Gutierez, S. B. (2015). Collaborative professional learning through lesson study: Identifying the challenges of inquiry-based teaching. Issues in Educational Research. 25(2), 118-134. Hume, Anne & Coll, Richard (2015). Authentic Student inquiry: the mismatch between the intended curriculum and the student-experienced curriculum. Research in Science & Technological Education Vol. 28, No. 1, April, 43–62 Jitendra, Asha; KCynthia C. & Griffin, Yan Ping Xin (2010). An Evaluation of the Intended and Implemented Curricula’s Adherence to the NCTM Standards on the Mathematics Achievement of Third Grade Students: A Case Study. Journal of Curriculum Instruction, 4(2), 33-50. Koehler. M. & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education. 9(1). 60-70. Luen, Wong Kee (2008).Curriculum Gaps in Business Education: a Case Study of Stakeholders’ Perceptions.Thesis submitted for the degree of Doctor of Education at the University of Leicester. Marsh, C. &Willis, G. (2003). Curriculum: Altarnative Approaches, ongoing Issues. Merrill Prentice Hall. New Jercy: Ohio. McCormic, R. &Murphy, P. (1999). Curriculum: A focus on learning; International Companion of Education. London. Rout ledge. Prideaux, D. (2003). ABC for Learning and Teaching Medicin, Curricula design, BMJ. Vol. 326 February. Prideux, D. (2003). Curriculum design Clinical Review. Vol. 326, No. 1, PP. 268-270. Robittalle, D. F. & Maxwell, B. (1996). The conceptual framework and research Questions for TIMSS. Chapter 2 in D. F. Robittalle & R. A. Garden, 1996. Schacter, J. and Thum, Y. M. (2004). “Paying for High and Low Quality Teaching”; Economics of Education Review, Vol. 23, pp. 411- 430. Silvina, Gvirtz & Jason, Beech (2010). From the Intended to the Implemented Curriculum in Argentina: Regulation and Practice. Journal of Curriculum and Instruction, 4 (2). Waine & Bruce (2003). Definition of curriculum, faculty senate task force on curriculum. Wilson, L. (2003). Defferent Types of curriculum University of Wisconsin at Steven’s point. Research papers in Education. Vol. 15, No. 2, PP. 158-212. Zibell, Natasha (2010). Examining the alignment of the intended curriculum and performed curriculum in primary school mathematics and integrated curriculum. The University of Melbourne. Melbourne Graduate School of Education. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 834 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,441 |