تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,284 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,067 |
تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم بر اساس روش ویلیام رومی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 11، آذر 1396، صفحه 83-101 اصل مقاله (912.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا قربانی* 1؛ اعظم غلامی2؛ امین داداش زاده3 | ||
1دانشجوی مقطع کارشناسی زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
3زیست شناسی. مرکز اموزش عالی شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
تاریخ دریافت: 31 مرداد 1397، تاریخ بازنگری: 02 مهر 1397، تاریخ پذیرش: 05 مهر 1397 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم دوره دوم متوسطه سال 97-1396 از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی انجام شد. جامعه آماری پژوهش کل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم شامل متن، تصاویر و سوالات بود. در این تحقیق از نمونه گیری استفاده نشد لذا تمام صفحات کتاب مورد بررسی قرار گرفت. در تألیف این کتاب تمرین های دوره ای، فعالیت و پرسش های پایان فصل گنجتانده نشده است. لذا پرسش های داخل متن در بخش محتوا مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به یافته های تحقیق محاسبه ضریب درگیری 19/0 برای متن و ضریب درگیری 06/0 برای تصاویر، نشان می دهد هم متن کتاب و هم طراحی تصاویر آن به صورت غیرفعال است. همچنین مقایسه بین محتوای بخش جانوری و گیاهی نمایانگر آن است که هر دو بخش به صورت غیر فعال نگاشته شده اند و میزان غیر فعال بودن در مباحث جانوری بیشتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
زیست شناسی پایه دهم؛ تحلیل محتوا؛ ویلیام رومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of the Biology Textbook in Grade 10 High School Based on William Romani's Method | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohamadreza Ghorbani1؛ Dr.Azam Gholami2؛ Amin Dadashzade3 | ||
1Student of biology, farhangian univercity, tehran, IRAN. | ||
2Assistant professor, Department of Biology, Farhangian University, IRAN. | ||
3Student of biology, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted to analyze the content of the biology textbook of the high school gade 10 in the academic year 1969-97 in terms of being active and inactive based on William Rumi method. The statistical population was the entire content of biology textbook in high school grade 10 including its text, pictures and questions. In this research, sampling was not used, so all the pages of the book were examined. In the book's compilation, periodic exercises, questions at the end of the chapters are exempted. Therefore, the questions in the text were examined in the content section. According to the findings of the study, the determination of the conflictf coefficients (0.19 ),( 0.06) for the text and the images ,respectively show that both the text and the images are inactive. Also, the comparison between animal and plant chapters content indicates that both sections are written inactively and the rate of inactivness in animal subjects is higher. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Biology Textbook in Grade 10, Content Analysis, William Romney | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,979 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,644 |