تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 386 |
تعداد مقالات | 2,948 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,221,020 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,598,223 |
تعیین تأثیر آموزش راهبردهای خودگردانی بر توانایی حل مسائل غیرمعمولی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 11، آذر 1396، صفحه 121-136 اصل مقاله (553.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهران عزیزی محمودآباد* 1؛ خدیجه حسینی خواه2؛ طاهره مظفری3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان ،یران. | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، معلم ابتدایی شهرستان بویراحمد، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 11 مهر 1397، تاریخ بازنگری: 13 مهر 1397، تاریخ پذیرش: 15 مهر 1397 | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه، بررسی تأثیر آموزش راهبردهای خودگردانی بر توانایی حل مسائل غیرمعمولی در میان دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی است. این پژوهش از نوع طرح های شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل است. پس از مطالعه و طراحی آموزشی، 40 نفر از دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مشغول به تحصیل در یک آموزشگاه در سال تحصیلی 97-1396 در شهر یاسوج به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه، بهصورت تصادفی گمارده شدند. پس از انجام پیشآزمون، آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 12 جلسه (هر هفته یک جلسه) پیرامون هشت مورد از راهبردهای حل مسئله تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. مجدداً دو گروه با پسآزمون ارزیابی شدند. برای تجزیهوتحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین توانایی حل مسائل غیرمعمولی (05/0 P<) بین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد؛ لذا آموزش راهبردهای خودگردانی باعث افزایش توانایی حل مسائل غیرمعمولی در دانش آموزان شده است. به علاوه این نتایج نشان می دهد که توانایی حل مسائل غیرمعمولی در گذر زمان پایدار می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای خودگردانی؛ حل مسئله؛ مسائل غیرمعمولی؛ آموزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Determining the Effect of Self-regulation Strategy- training on the Ability of Solving Unusual Problems | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehran Azizi Mahmoudabad1؛ Khadijeh Hosseini Khah2؛ Tahereh Mozafari3 | ||
1PHD Student, University of Isfahan, IRAN. | ||
2Ph.D student in Educational Psychology, Shiraz University, IRAN. | ||
3Master Science, Clinical Psychology, Primary Teacher of Boyer Ahmad, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effect of self-regulation strategies training on the ability to solve unusual problems among elementary school students grade 5. This research is a pre-test-post-test-follow-up with control group. After studying and designing, 40 female students of fifth grade elementary school studying in a school in Yasouj city in the academic year 1397-98, were selected by random sampling method and were randomly assigned into two experimental and control groups. After the pre-test, the subjects of the experimental group were trained for 12 sessions (one session per week) around the eight problem-solving strategies, and the control group did not receive any training. Two groups were re-evaluated with post-test. For analysis of data, repeated measures were used to analyze variance. The results of repeated measure ANOVA showed that there is a significant difference in ability mean to solve unusual problems (P <0.05) between the control and experimental groups. Therefore, teaching self-regulation strategies has increased the ability to solve unusual problems in students. In addition, these results indicate that the ability to solve unusual problems over time is steady. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-regulation Strategies, Problem Solving, Unusual problem, Instruction | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 292 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 348 |