تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,753 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,906 |
اعتبارسنجی ملاک ها و شاخص های ارزیابی کیفیت معلمان مدارس دوره متوسطه کشور (مطالعه موردی استان کهگیلویه و بویراحمد) | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 12، اسفند 1396، صفحه 47-69 اصل مقاله (260.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی کشاورززاده* 1؛ محسن فرمهینی فراهانی2؛ لطف الله ساعد موچشی3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزش عالی. دانشگاه کردستان. ایران | ||
2، دانشیار دانشگاه شاهد، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی آموزش عالی. دانشگاه کردستان. ایران. | ||
تاریخ دریافت: 17 مهر 1397، تاریخ بازنگری: 15 آذر 1397، تاریخ پذیرش: 20 آذر 1397 | ||
چکیده | ||
هدف اساسی پژوهش حاضر اعتبارسنجی ملاکها و شاخصهای ارزیابی کیفیت معلمان مدارس دوره متوسطه کشور و مطالعه موردی آن در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد میباشد. به این منظور، اهم ملاکها و شاخصهای ارزیابی معلمان گرداوری و توسط کارشناسان و متخصصین اعتبارسنجی شده است. جامعه آماری، معلمان، کارشناسان آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد و متخصصین ارزیابی کیفیت دانشگاهی میباشد. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گرداوری داده، توصیفی پیمایشی میباشد. ابزار گرداوری دادههای پرسشنامه محققساخته میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی آزمون (T) تک نمونهای صورت گرفت. یافته ها حاکی از آن است که، همه ملاک ها و شاخص ها در سطح مطلوبیت خوبی ارزیابی شده، محاسبه آزمون (T) در مورد هر یک از ملاک ها و شاخص ها با درجه آزادی مشخص (299)، چون سطح معنی داری مشاهده شده (0.000=Sig) مقدار کمتر از میزان خطای مجاز (05/0) شده، پس ملاک ها و شاخص های مهم و قابل قبول در جریان ارزیابی برنامه معلمان مدارس کشور می باشد. همچنین، نتایج حاصل از اجرای چارچوب نهایی بر روی معلمین به منظور مشخص شدن وضعیت کیفیت آنها، (4.0373) ارزیابی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتبارسنجی؛ ملاک؛ شاخص؛ ارزیابی؛ کیفیت؛ معلمان؛ مدارس دوره متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Accreditation criteria and indicators for the evaluation of teachers in secondary schools country (Case Study Kohkilooyeh and Boyrahmad Province) | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Ali keshavarz zadeh1؛ Dr. Mohsen Farmahini Farahani2؛ Lotfollah Saed Moushchi3 | ||
1PhD student of higher education development planning . University of Kurdistan. IRAN. | ||
2Associate Professor of Education Department, Shahed University. IRAN. | ||
3PhD student of higher education development planning. University of Kurdistan. IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to accreditation criteria and indicators for the evaluation of teachers in secondary schools country (Case Study Kohkilooyeh and Boyrahmad). In this regard, the most important and fundamental criteria and indicators of school teacher’s assessment were collected and then the data was investigated by accreditation experts. The study statistical community at accreditation phase included 300 line and staff experts and quality assessment specialists of universities. The aim of this study is applicable and data collection method is descriptive due to the study nature. Researcher made questionnaire used as research tool. Descriptive methods and single sample t test was used to data analysis. The findings show that all of criteria and indicators were assessed in high desirable level, and by t test calculation about every criteria and indicators with specified degree of freedom (sig=0.000) value is less than the allowed error (0.05), they are important and acceptable criteria and indicators. So,The results of pilot implementation of proposed framework indicated that evaluated (4.0373). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
accreditation, criteria, indicator, evaluation, quality, Teachers, Secondary schools | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,178 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 686 |