تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,345 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,751 |
بررسی تأثیر جو سازمانی و اخلاق کاری بر رشد حرفهای دبیران | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 5، آذر 1396، صفحه 21-36 اصل مقاله (952.74 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیروس قنبری* 1؛ زهرا یاسینی2 | ||
1دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده علومانسانی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه | ||
تاریخ دریافت: 01 مهر 1396، تاریخ بازنگری: 15 آبان 1396، تاریخ پذیرش: 01 آذر 1396 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جو سازمانی و اخلاق کاری بر رشد حرفهای دبیران انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهشی، همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران دوره اول متوسطه شهرستان کبودرآهنگ به تعداد 420 نفر بود که از این تعداد، 201 نفر با استفاده از جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد جو سازمانی، اخلاق کاری و رشد حرفهای استفاده شد. پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه جوسازمانی 85/0، پرسشنامه اخلاق کاری 94/0 و پرسشنامه رشد حرفهای 84/0 به دست آمد. دادههای پژوهش پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزارهای آماری Lisrel و SPSS تحلیل شدند. نتایج الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم جو سازمانی بر رشد حرفهای دبیران (21/0) مثبت و معنیدار میباشد، همچنین اثر مستقیم اخلاق کاری بر رشد حرفهای دبیران (36/0) مثبت و معنیدار میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
جو سازمانی؛ اخلاق کاری؛ رشد حرفهای؛ دبیران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying the Effects of Organizational Climate and Work Ethics on Junior High School Teachers' Professional Development | ||
نویسندگان [English] | ||
Siroos Ghanbari1؛ Zahra Yasini2 | ||
1Associate Professor, Educational Administration, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamadan | ||
2M.A of Educational Administration, Islamic Azad University Saveh Branch | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to investigate the effects of organizational climate and work ethics on junior high school teachers' professional development. The research method was descriptive and correlational, following structural equation modeling. The statistical population included all junior high school teachers in the city of Kabudarahang (N=420), out of which 201 subjects were chosen by using Morgan table and relative stratified random sampling. The research data was collected by administering the three standard questionnaires of organizational climate, work ethics and professional development. The values of Cronbach's alpha as the reliability measure were .85, .94 and .84 for the three questionnaires of organizational climate, work ethics and professional development, respectively. The data was analyzed by using SPSS statistical software and Lisrel. The results of structural equation modeling showed that the direct effect of organizational climate on the teachers' professional development of teachers was positive and significant (i.e. .21). In addition, the direct effect of work ethics on teachers' professional development was positive and significant (i.e. .36). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
organizational climate, Work Ethics, Professional Development, Teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 238 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 316 |