تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,747 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,898 |
ارائه چارچوبی برای تربیت معلم پژوهشگر، فناور و نوآور | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 5، آذر 1396، صفحه 83-102 اصل مقاله (662.11 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرهاد سراجی1؛ زهره کرمی* 2 | ||
1دانشیار برنامهریزی درسی، دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
2عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، دکتری برنامهریزی درسی | ||
تاریخ دریافت: 01 مهر 1396، تاریخ بازنگری: 15 آبان 1396، تاریخ پذیرش: 01 آذر 1396 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، ارائه چارچوبی برای تربیت معلم پژوهشگر، فناور و نوآور است. برای این منظور از روش سندکاوی و تحلیل محتوای مقالات موجود در پایگاههای داخلی و خارجی پیرامون تربیت معلم پژوهشگر، فناور و نوآور استفاده شد. امروزه تربیت حرفه ای معلمان یکی از مهمترین نیازهای آموزش و پرورش محسوب میشود. معلم حرفه ای، معلمی است که علاوه بر مهارتهای اصلی حرفه معلمی (دانش محتوایی، و دانش و مهارت تربیتی) باید به مهارتهای پژوهش، فناوری و نوآوری نیز مجهز باشد. در عصر جدید باید مهارتهای پژوهشی، فناورانه و نوآوری به شکل تلفیق یافته در معلمان پرورش داده شود. با آموزش این مهارت ها به شکل مجزا نمی توان امید به تحول عظیم در نظام آموزش و پرورش جدید داشت. از این رو در پژوهش حاضر، به منظور تربیت معلمان پژوهشگر، فناور و نوآور، چارچوب تلفیق پژوهش، فناوری و نوآوری با دانش محتوایی و دانش و مهارت تربیتی پیشنهاد شده است. بر اساس یافته های این پژوهش، مهارت های مورد نیاز معلمان امروزی، تلفیق برجسته ای از مهارت های پژوهشی، فناورانه و نوآورانه است که باید با دانش محتوایی و مهارت های تربیتی آمیخته شوند. معلم حرفه ای امروز معلمی است که سه مهارت را در برنامة درسی به کار گیرد. لازمه به کار بستن مهارت های پژوهشی، فناورانه و نوآوری در عمل توسط معلمان آینده، تلفیق این مهارتها در برنامة درسی تربیت معلم می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت معلمان؛ پژوهشگر؛ فناور؛ نوآور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Proposed Framework for Training Teachers as Researchers, Technologists and Innovators | ||
نویسندگان [English] | ||
Farhad Seraji1؛ Zohreh Karami2 | ||
1Associate Professor of Curriculum Development in Bu- Ali Sina University, Hamedan | ||
2Faculty Member of Farhangian University, PhD of Curriculum Development | ||
چکیده [English] | ||
The study aims to propose a framework for training teachers as researchers, technologists and innovators. Therefore, the document and content analysis of the articles in domestic and foreign research databases on training teachers as researchers, technologists and innovators was used. Nowadays, the professional training of teachers is one of the most important needs of education. A professional teacher, in addition to mastery over the basic skills in teaching (i. e. content knowledge, and pedagogical knowledge and skills), is the one who should be equipped with the skills of research, technology and innovation. In the new era, research skills, technology and innovation need to be developed in teachers in an integrated and consistent form to train professional teachers. Teaching these skills separately, one cannot to hope for radical changes in the new education system. Therefore, in the present study, for training teachers as researchers, technologists and innovators, a framework of integrating research, technology and innovation with the content knowledge and pedagogical knowledge and skills is proposed. Based on the findings of this study, the skills required by today's teachers is a unique combination of research, technology and innovative skills that should be integrated with content knowledge and pedagogical skills. Today's professional teacher is one who employs the three skills into the curriculum. The requirement for applying research, technology and innovation skills in practice by future teachers is integrating this skills in the teacher education curriculum. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Training Teachers, Researchers, Technologist, Innovator | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 396 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 397 |