تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,650 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,712 |
ارزیابی کارایی درونی برنامه درسی دوره کارشناسی آموزش ریاضی از دیدگاه دانشجویان و اساتید دانشگاه فرهنگیان | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 11، شهریور 1397، صفحه 21-30 اصل مقاله (593.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباس اناری نژاد؛ محمدجواد دژکوهی* | ||
دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 10 دی 1397، تاریخ پذیرش: 15 دی 1397 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور ارزیابی کارایی درونی برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت. با استفاده از روش سرشماری تعداد 55 دانشجوی رشته ریاضی و 7 نفر از اساتید مدرس در این رشته به عنوان نمونه آماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود که روایی(به روش تحلیل گویه) و پایایی(با ضریب آلفای82/0) آن به تایید رسید. داده ها با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. طبق یافته های بدست آمده؛ کارایی درونی برنامه درسی رشته آموزش ریاضی از دیدگاه دانشجویان و اساتید این رشته قابل قبول؛ اما از سطح کفایت مطلوب پایین تر بود. بعلاوه، از منظر دانشجویان، عناصر «زمان»، «فعالیت های یادگیری» و «اهداف» به ترتیب بهترین وضعیت را نسبت به سایر عناصر برنامه درسی آموزش ریاضی دارا می باشند. در حالی که از دیدگاه استادان، عناصر «نقش استاد»، «مکان» و «فعالیت های یادگیری» به ترتیب وضعیت بهتری نسبت به سایر عناصر برنامه درسی آموزش ریاضی دارا هستند. در هر حال به نظر می رسد بازاندیشی و بازنگری در برنامه درسی دوره کارشناسی آموزش ریاضی به منظور ارتقای کیفی کارایی درونی اهمیت و ضرورت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی؛ کارایی درونی؛ برنامه درسی؛ ریاضی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ دانشجویان؛ اساتید | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessment of the internal efficiency of the bachelor's degree program in mathematical education From the perspective of students and professors of Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Abbas Anarinezhad؛ Mohammadjavad Dezhkoohi | ||
Farhangian University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
. The present study was conducted to evaluate the internal efficiency of the undergraduate curriculum of mathematics education at Farhangian University. This is a descriptive-survey study. , 55 mathematical students and 7 faculty members in this field were studied as a statistical sample. The data gathering tool was a questionnaire. Validity (by the method of cluster analysis) and reliability (with a coefficient of 0.82) were confirmed.Data were analyzed using spss software. According to the findings, the intrinsic effectiveness of the curriculum in mathematics education was acceptable from the viewpoint of students and professors of this field, but it was lower than the desirable level of adequacy. In addition, from the perspective of students, the elements of "time", "learning activities" and "goals" are in the best position compared to other elements of mathematics curriculum. While, from the viewpoint of the professors, the elements of "role of the master", "place" and "learning activities" are respectively better than other elements of the curriculum of mathematical education. However, it seems that rethinking and revising the curriculum of the masters' undergraduate degree is important and necessary in order to improve the quality of internal efficiency. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
evaluation, Internal Efficiency, curriculum, Math, University of Cultures, Students, Professors | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 249 |