تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,263,205 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,653,148 |
خوانشی از نظام آموزشی توسعه محور بر اساس دیدگاه های عقل گرایانه معتزله | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 14، شهریور 1397، صفحه 11-26 اصل مقاله (311.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
افروز فرخی* 1؛ ابوالقاسم مجتهدی زنجیر اباد2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2پژوهشگر اندیشه سیاسی | ||
تاریخ دریافت: 10 مهر 1397، تاریخ بازنگری: 17 آبان 1397، تاریخ پذیرش: 16 دی 1397 | ||
چکیده | ||
چکیده بدون تردید آموزش و نظام آموزشی از مهمترین زمینه های شکل دهی به افکار و اندیشه های اجتماعی افراد و زمینه ساز توسعه در میان جوامع بشری به شمار می رود. در این میان مکتب فکری معتزله و اندیشه های برآمده از آن از جمله مهمترین زمینه های فکری و اندیشه ای شکل دهنده در تاریخ اسلام و نظام های آموزشی منبعث از آن به شمار می رود. لیکن نظام آموزشی برآمده از اندیشه های معتزله، تحت تاثیر مهمترین مبانی فکری و اندیشه ای آن شکل گرفته و امکان توسعه ی جامعه را در قالب چنین رویکردی قابل بررسی و تبیین می نماید . بر این اساس پژوهش پیش روی به روش توصیفی-تحلیلی بر آن است تا به ارائه ی مدلی آموزشی در ایجاد تحولات اجتماعی و فرهنگی توسعه محور بپردازد. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، خرد محوری، پرهیز از جبرگرایی، شک علمی و تسامح از مهمترین مبانی اندیشه ای در تفکر معتزله و در راستای کامیابی به توسعه به شمار می رود. | ||
کلیدواژهها | ||
"مدل آموزشی"؛ "توسعه"؛ "معتزله"؛ "تحولات اجتماعی و فرهنگی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Interpretation from a Development-based educational system based on the Mu'tazilite's rationalistic views | ||
نویسندگان [English] | ||
Afrooz Farrokhi1؛ Dr. Abolghasem Mojtahedi Zanjirabad2 | ||
1Faculty Member of Farhangian University,Tehran,IRAN. | ||
2Researcher in political issues, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Undoubtedly, education and educational system are among the most important areas for shaping the thoughts and thoughts of people and creating the basis of development among human societies. Meanwhile, the Mu'tazilite school of thought and its ideas are one of the most important intellectual and thought-provoking fields in the history of Islam and its educational systems. However, the educational system based on the Mu'tazilites' ideas is shaped by the most important intellectual and intellectual foundations and the possibility of developing the society in the form of such an approach can be explained and explained. Accordingly, the present study is descriptive-analytic in order to provide an educational model for developing social and cultural developmental development. Based on the results of this research, the pivotal wisdom, the avoidance of determinism, scientific doubt and tolerance are among the most important foundations of thought in the Mu'tazilite thinking and in the direction of prosperity to development. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational Development, Mu’tazila school, Rationalism, scepsis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 294 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 412 |