تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,739 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,754 |
قدرت تبیینکنندگی هوش فرهنگی و یادگیری سازمانی برای پیشبینی مهارتهای حرفهای معلمان | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 8، شهریور 1397، صفحه 19-34 اصل مقاله (942.66 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه حسین پور1؛ سیف اله فضل الهی قمشی* 2 | ||
1کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، واحد قم، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 فروردین 1397، تاریخ بازنگری: 20 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 01 مرداد 1397 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، بررسی رابطه هوش فرهنگی و یادگیری سازمانی با مهارتهای حرفهای معلمان متوسطه بود. روش تحقیق از نظر اهداف، کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری 2018 نفر از معلمان مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 97-1396 مدارس متوسطه دولتی آموزشوپرورش استان قم بودند. نمونهآماری 252 نفر از اعضای جامعهآماری بودند که بر اساس جدول مورگان و کرجسی به شیوه تصادفی طبقه ای انتخابشدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد؛ یادگیری سازمانی تابش فرد، هوش فرهنگی ارلی و انگ و مهارتهای حرفهای حاجیزاده با پایایی 0/96، 0/92 و 0/94 بر اساس آلفای کرانباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون z فیشر نشان داد بین هوش فرهنگی و مهارتهای حرفهای به میزان (0/536=r) رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بین یادگیری سازمانی و مهارتهای حرفهای به میزان (0/969=r) رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون نیز نشان میدهد که یادگیری سازمانی با ضریب بتای 0/963 و هوش فرهنگی با ضریب بتای 0/44 پیشبینی کننده معناداری برای توسعه مهارتهای حرفهای هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای حرفهای؛ هوش فرهنگی؛ یادگیری سازمانی؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Explanatory Power of Cultural Intelligence and Organizational Learning to Predict Teachers' Professional Skills | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Hossienpour1؛ seyfollah fazlollahi2 | ||
1M. A of Education, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom. Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Education, Qom Branch, Islamic Azad university, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the relationship between cultural intelligence and organizational learning with professional skills of high school teachers. The method was applied in terms of objectives which followed a descriptive correlation design to collect the data. The statistical population consisted of 2018 state high school teachers in Qom province teaching in the second semester of the academic years of 96-97. 252 subjects were selected randomly as the sample in accordance with the Morgan and Krejsi tables. The data was collected from three standard questionnaires: Tabeshfard's Organization Learning, Early and Angle's Cultural Intelligence and Hajizadeh's Professional Skills. The reliability measures considered to be appropriate on the basis of Alpha-Cronbach's were .96, .92 and .94 for the instruments, respectively. The results showed that there was a positive and significant relationship between cultural intelligence and professional skills (r = .536), using the Pearson correlation coefficient, regression, and Fisher test. In addition, organizational learning and professional skills were found to be positively and significantly correlated (r = .969). Finally, it was revealed that organizational learning (β=.963) and cultural intelligence (β=0.44) can significantly predict significant professional skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional Skills, Cultural Intelligence, Organizational Learning, Teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 338 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 363 |