تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,370 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,391 |
رابطه هوش سیال و ویژگیهای شخصیتی با تفکر واگرا در دانشآموزان دوره ابتدایی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 15، آذر 1397، صفحه 65-79 اصل مقاله (247.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
راهب جعفری* 1؛ حسن بافنده2 | ||
1کارشناسی ارشد روان شناسی شناختی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 15 دی 1397، تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 05 اسفند 1397 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش سیال و ویژگیهای شخصیتی با تفکر واگرا در دانشآموزان دانش اموزان دوره ابتدایی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دوره ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از این جامعه به روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحلهای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 366 نفر انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای سبکهای یادگیری (کلب، 1984)، ویژگیهای شخصیتی نئو (کاستا و مککری، 2002) و آزمون ریون کودکان (1973) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده-ها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش سیال با تفکر واگر در دانشآموزان رابطه مثبت، مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین بین برونگرایی، انعطافپذیری و وظیفهشناسی با تفکر واگر رابطه مثبت مستقیم و معنادار و بین رواننژندگرایی با تفکر واگر رابطه منفی و معناداری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر واگر؛ هوش سیال؛ ویژگیهای شخصیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between fluid intelligence and personality traits with divergent thinking in elementary school students | ||
نویسندگان [English] | ||
Raheb Jafari1؛ Dr. Hasan Bafandeh2 | ||
1Shahid Madani University, IRAN. | ||
2Shahid Madani University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the relationship between fluid intelligence and personality traits with divergent thinking in elementary school students. The research method was descriptive correlational. The statistical population of all elementary school students in Tabriz city in the academic year of 2018-2019 was 366 people selected by multistage cluster sampling method and based on Karjesi and Morgan table. So, firstly, from different educational areas, 2 educational districts were randomly selected and then 4 schools were selected from each district and the students of the selected regions were studied. To collect data, the Learning Styles Questionnaire (Kalb, 1984), Neo Personality Characteristics (Kasta & McCary, 2002), and Raven Children's Test (1973) were used. Data analysis was done by Pearson correlation coefficient and regression analysis. The results of this study showed that there is a positive and significant relationship between fluid intelligence and reciprocal thinking in students. There is also a positive and significant relationship between extraversion, flexibility and conscientiousness with retrospective thinking, and there is a negative and significant relationship between neuroticism and thinking and thinking. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Perceptual thinking, fluid intelligence, Personality Traits | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,069 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,436 |