تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 411 |
تعداد مقالات | 3,175 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,515,213 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,871,653 |
طراحی و اعتباریابی مقیاس ارزیابی بهسازی حرفهای معلمان مبتنی بر درسپژوهی: یک مطالعه ترکیبی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 15، آذر 1397، صفحه 99-122 اصل مقاله (821.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عبدالخالق فلاحی* 1؛ رحمت الله مرزوقی2؛ مهدی محمدی3؛ ابوالفضل بختیاری4؛ جعفر ترک زاده3 | ||
1کادر اداری دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه شیراز, ایران. | ||
3هیات علمی دانشگاه شیراز، ایران. | ||
4عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش | ||
تاریخ دریافت: 17 دی 1397، تاریخ بازنگری: 20 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1397 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش طراحی مقیاس ارزیابی بهسازی حرفهای معلمان مبتنی بر درسپژوهی بود. این پژوهش به روش ترکیبی با راهبرد اکتشافی متوالی از نوع ابزارسازی انجام شد. در بخش کیفی با استفاده از نمونه گیری هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبههای باز با 17 نفر از اعضای هیات علمی متخصص در درسپژوهی، مدرسین درسپژوهی و معلمان مجری درسپژوهی انجام شد. داده ها به روش تحلیل مضمون در نرم افزار Nvivoتحلیل گردید و چارچوب ارزیابی بهسازی حرفهای معلمان براساس مدل درسپژوهی و در قالب شبکه مضامین تنظیم گردید و با استفاده از معیارهای اعتبارسنجی کیفی، اعتباریابی شد. بر اساس نتایج بخش کیفی پژوهش، چارچوب ارزیابی بهسازی حرفهای معلمان (مضمون فراگیر) دارای سه مضمون دانش، نگرش و مهارت (مضامین سازمان دهنده) و 51 مضمون پایه می باشد. در بخش کمی پژوهش، براساس چارچوب مذکور ابزاری تهیه و روایی و اعتبار آن در یک نمونه 30 نفره سنجیده شد. پس از تحلیل عاملی تاییدی و حذف مواردی که ارتباط مطلوبی با ملاکهای بهسازی حرفه ای نداشتند، مقیاس ارزیابی بهسازی حرفهای معلمان مبتنی بر درسپژوهی، شامل 3 ملاک(دانش، نگرش و مهارت) و 47 مولفه می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
معلمان؛ ارزیابی بهسازی حرفه ای؛ درس پژوهی؛ مطالعه روش ترکیبی؛ تحلیل مضمون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and Validating Professional ِDevelopment teachers Assessment Scale basde lesson study: A Mix metod Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Abdolkhalegh Fallahi1؛ Dr. Rahmat Allah Marzoghi2؛ Dr. Mahdi Mohammadi3؛ Dr. Abolfazl Bakhtiari4؛ Dr. Jafar Tork Zadeh3 | ||
1Farhangian university, IRAN. | ||
2Faculty member of Shiraz University | ||
3Faculty Member of Shiraz University, IRAN. | ||
4Faculty Member of Research and Educational planning Institute, Education Ministry, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was designing of teachers’professional development evaluation framework based on the lesson study. The research approach was mixed sequential exploratory strategy of instrument development. In the qualitative phase by using purposive sampling and theoretical saturation, open interviews about lesson study was done with 17 faculty members and teachers. Data were analyzed by using Nvivo content analysis software. Network themes were organized in the form of basic, organizer and global themes and the fromework evaluation of teachers’ professional designed based on lesson study was formed. By using qualitative criteria, the framework was validated. The results showed that teachers’ professional development evaluation framework has three themes like knowledge, attitude and skill(organizer themes) with 51 basic themes. Then an instrument was designed based on the evaluation framework and was measured validity and reliability in a sample of 30. After verifying the factor analysis and eliminating items that did not have a good relationship with professional improvement criteria, the professional assessment scale of the study-based teachers includes 3 criteria (knowledge, attitude and skill) and 47 components. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teachers, Professional Development Evaluation, Lesson Study, Mix Method, Theme Analysi | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 429 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 373 |