تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,145 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,667 |
بررسی موانع معلمان در ارتقای نیازهای روانشناختی اساسی دانشآموزان مقطع متوسطه اول | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 16، اسفند 1397، صفحه 81-98 اصل مقاله (884.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ژیلا حیدری1؛ محسن نظرپور* 2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان،ایران. | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 07 اسفند 1397، تاریخ بازنگری: 27 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 24 فروردین 1398 | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر با هدف بررسی موانع معلمان در ارتقای نیازهای روانشناختی اساسی دانشآموزان مقطع متوسطه اول انجام گردید. در این مطالعه با بهرهگیری از روششناسی آمیخته تبیینی -متوالی تلاش گردید فهم مناسبی از موانع به دست آید. بر همین اساس بهمنظور مشخص کردن وضعیت نیازهای روانشناختی دانشآموزان از پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی دانشآموزان در مدرسه (تیان و همکاران، 2014) استفاده شد. در بخش کیفی بر اساس شیوه نمونهگیری تصادفی ساده از بین معلمها، نمونهها انتخاب شدند. در بخش کمی 150 دانشآموز از طریق شیوه نمونهگیری تصادفی ساده پرسشنامه پاسخ دادند. در بخش کیفی نیز 15 نفر از معلمان از مدارس بخش انتخاب شدند. نتایج بهدستآمده نشان داد که میزان ارضای نیازهای روانشناختی اساسی در دانشآموزان دختر و پسر منطقه نسبتاً پایین است. علاوه بر این نتایج مصاحبهها نشان داد که فرهنگ و بافت مدرسه و سازمان، عدم توجه به انگیزش درونی دانشآموزان، دانش ناکافی معلمان در زمینه نیازها و ابهام نقش در این زمینه و انگیزش ناکافی معلمان از مهمترین عوامل بازدارنده بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
نیازهای روانشناختی اساسی؛ دبیرستان؛ موانع معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the Teachers Barriers in Improving the Basic Psychological Needs of High School Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Zhila Heidari Naghdali1؛ Mohsen Nazarpour2 | ||
1Faculty Member of Farhangian University, IRAN. | ||
2Master of General Psychology, Khalij Fars University, Bushehr, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the teachers barriers in improving the basic psychological needs of high school students. In this study, using a multi-explanatory blend methodology, an attempt was made to understand the barriers. Accordingly, a questionnaire on the basic psychological needs of students at school was used to determine the students psychological needs (Tian & et al., 2014). In the qualitative section, samples were selected based on simple random sampling method among teachers. In a quantitative section, 150 students responded using a simple random sampling questionnaire. In qualitative section, 15 teachers were selected from the schools. The results showed that the level of satisfaction of basic psychological needs in male and female students is relatively low. In addition, the results of the interviews showed that the culture and context of the school and the organization, lack of attention to the inner motivation of the students, inadequate teachers 'knowledge about the needs and ambiguity of the role in this field and inadequate teachers' motivation were the most important deterrent factors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Basic Psychological Needs, High School, Teachers Barriers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 366 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 373 |