تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,231,014 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,228 |
تحلیل محتوای مطالعات اجتماعی پایه پنجم و ششم ابتدایی بر اساس مؤلفههای آموزش شهروندی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 16، اسفند 1397، صفحه 99-111 اصل مقاله (729.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پویا نیکی1؛ سبحان مرادی1؛ سیروس زارعی1؛ مهدی بسطام کیش1؛ مهران عزیزی محمودآباد* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی،دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 30 بهمن 1397، تاریخ بازنگری: 07 فروردین 1398، تاریخ پذیرش: 24 فروردین 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی کتب مطالعات اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی از حیث میزان برخورداری از مقولههای تربیت شهروند ایرانی-اسلامی، اجتماعی– سیاسی، قانونپذیر و قانونگرا میباشد. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی برای تحلیل متن کتب و از روش آنتروپی شانون جهت تحلیل اهمیت مقولههای تربیت شهروندی استفاده شده است. برای محاسبه قابلیت اعتماد از روش کدگذاری استفاده شد. نتایج تحلیلهای انجام شده نشان میدهد همه مولفههای تربیت شهروند ایرانی-سلامی در کتب مطالعات اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و در این بین، نوعدوستی، ارزشمندی و وطن دوستی در زمره مهمترین مقولهها در این کتب محسوب میشود. همچنین نتایج حوزه تربیت شهروند جتماعی– سیاسی نشان میدهد که مؤلفههای تقویت و ترویج عواطف انسانی و سجایایی اخلاقی و اخلاق نیکو و پسندیده، مشارکت در تصمیمگیریها و اظهارنظر در مدرسه و کلاس، وجود حس همنوع دوستی در رفتار با غیر ایرانیها و نزاکت و تعامل سازنده بر جلوگیری از مجادلات به صورت مشترک در هر دو کتاب مورد تأکید قرار گرفته است؛ ولی همه مولفههای تربیت شهروند قانون پذیر و قانونگرا در کتب مذکور مورد توجه قرار نگرفته است و در این حیطه فقط تقویت روحیه حاکمیت قانون و مقررات اجتماعی در زمره مهمترین مقوله در این کتب محسوب میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ مطالعات اجتماعی؛ شهروند ایرانی- اسلامی؛ اجتماعی-سیاسی؛ قانون پذیر و قانونگرا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content analysis of fifth and sixth basic Social studies based on the basic components citizenship training | ||
نویسندگان [English] | ||
Pouya Niki1؛ Sobhan Moradi1؛ Sirous Zareei1؛ Mahdi Bastam Kish1؛ MEHRAN AZIZI MAHMOODABAD2 | ||
1Teacher, IRAN. | ||
2PHD STUDENT IN University of Isfahan | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present research is to study the social studies of the fifth and sixth grade of primary education in term of the categories of Islamic, social, legal and and low based citizenship education. In this study, quantitative content analysis method has used to analyze the text of the social studies books and Shannon entropy method was used to analyze the important of citizenship education categories. The encryption method was used to calculate reliability. The results of the analysis show that all components of iranian Islamic citizenship education were considered in the social studies books of the fifth and sixth grades. Altogether, altruism, worthiness categories in these books. Also, the results of social psychiatric education sector indicate that the components of the promotion and promotion of human emotions and ethical issues and good ethics participation in decision making and giving comment on the school and class, the existence of a sense of friendship in dealing with non- iranian and courtesy and constructive civility has been emphasized on avoiding controversy in both books. However, all components of legitimate citizenship education in this books have not been considered. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content Analysis, Social Studies, Iranian-Islamic citizen, socio-political, law-governed and law-governed | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,693 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 733 |