تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,992 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,772 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,648,237 |
بررسی اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ روش تدریس 5Eدرحیطه ی شناختی یادگیری درس زیست شناسی | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، خرداد 1398، صفحه 31-49 اصل مقاله (673.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عمران فتح الله زاده ایلوانق1؛ پرویز انصاری راد2؛ زهرا زارع* 2 | ||
1گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان تهران، تهران، ایران | ||
2گروه آموزش زیست شناسی. دانشگاه فرهنگیان تهران. تهران. ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 آبان 1397، تاریخ بازنگری: 17 اردیبهشت 1398، تاریخ پذیرش: 18 اردیبهشت 1398 | ||
چکیده | ||
روش تدریس5E با رویکرد ساختن گرایی یکی از نظریههای برگرفته از نهضت فلسفی ـ اجتماعی پست مدرنیسم در قرن بیستم است. در این روش 5 مرحله اصلی برای اجرای الگو در ساختنگرایی در نظر گرفته میشود؛ که عبارتند از درگیرکردن، کاوش، شرح و توصیف، گسترش و ارزشیابی؛ هدف این پژوهش مطالعه اثربخشی روش تدریس 5E بر حیطههای شناختی (دانش، درک و فهم، کاربرد، تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی) درس زیستشناسی است. روش این پژوهش، شبهآزمایشی در دو گروه مستقل آزمایش و گواه و اجرای پسآزمون است. جامعه ی آماری این تحقیق شامل همهی دانشآموزان پایه دهم رشته علوم تجربی دورهی متوسطه دوم مدارس پسرانه شهر خلخال در سال تحصیلی 96ـ95 میباشد. برای جمعآوری مبانی نظری و ادبیات تحقیق از روش اسنادی و برای گرداوری داده های بخش میدانی از روش پیمایش با تکنیک پرسشنامه( آزمون کتبی محقق ساخته) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی فرضیهها از نرمافزار آماری spss21 و با توجه به نرمال نبودن دادهها از آزمون ناپارامتریک من ـ ویتنی استفاده شد. یافتهها حاکی از تفاوت معنادار بین دانشآموزان گروه گواه و آزمایش از نظر یادگیری درس زیست شناسی در حیطههای شناختی با روش تدریس 5E است. این نتایج نقش و اهمیت روش تدریس 5E را در تدریس درس زیست شناسی نشان می دهد که می تواند در تدریس برخی از مباحث زیست شناسی جایگزین مناسبی برای روش سخنرانی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تدریس 5E؛ یادگیری؛ حیطهی شناختی؛ درس زیستشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The study of effectiveness of 5E Teaching method on the cognitive learning domain of Biology | ||
نویسندگان [English] | ||
Omran Fathollahzade Ilvanogh1؛ Parviz Ansari Rad2؛ Zahra Zare2 | ||
1Biology Education Department, Farhangian university, Tehran, Iran. | ||
2Biology Department, Farhangian university, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
5E teaching method or structuralism is a theory derived from philosophical social movement of postmodernism in the 20th century. This method, is considered as the major five stages to conduct structuralism pattern consisting of engagement, exploration, explanation, extension, and evaluation. The aim of this research is to determine the difference resulted by 5E teaching method in 6 dimensions of cognitive domain (knowledge, understanding, application, analysis, combination and evaluation) of learning of biology lesson. The technique used in it is qwasi- experimental (independent, two- group (experimental and control) with post-test). The statistical universe of this research consists of all ten th grade boy high school students Khalkhal during 1395-96. In order to gather theoretical bases and the literature of this research, documental technique as well as other related studies were used while questionnaire technique (researcher-made written test) was employed to evaluate hypotheses. Regarding the abnormality of data, the non-parametric test of Mann-Whithney was uses and to analyze and evaluate the hypotheses the spss-21 statistical software was employed. The results showed, there is a meaningful difference between the control and experimental groups in this regard, by using 5E method. These results show the role and importance of employing 5E in teaching. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
E5 teaching method, learning, cognitive domain, Biology lesson | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 751 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,124 |