تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,706 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,773 |
بررسی فاصلۀ موجود بین کتابهای فارسی دورۀ پیشدبستانی و اول دبستان از لحاظ محتوا و شیوۀ آموزش زبان فارسی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 1، تیر 1398، صفحه 26-53 اصل مقاله (675.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناصر محمدی1؛ سید محمد علی میر جلیلی* 2؛ سمانه رحیمی اسطرخی3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور واحد تفت، ایران | ||
2استادیار دانشگاه فرهنگیان | ||
3دانشآموختۀ کارشناسیارشد برنامهریزی درسی دانشگاه پیام نور تفت، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 بهمن 1397، تاریخ بازنگری: 10 اردیبهشت 1398، تاریخ پذیرش: 15 خرداد 1398 | ||
چکیده | ||
آموزش و پرورش با سه رکن اساسی شناخته میشود: معلم، دانشآموز و کتاب درسی. محتوای کتاب درسی، محور اصلی و نقشۀ راه دستیابی به اهداف خرد و کلان آموزش و پروش در هر جامعهای محسوب میشود. از بین مقاطع تحصیلی، مقطع ابتدایی بهعنوان سرآغاز شکلگیری شخصیت و آموزش، پایهایترین سالهای تعلیم و تعلم و از میان کتب درسی، کتاب فارسی، بهعنوان آموزشدهندۀ زبان رسمی و ملی جامعۀ ما، مهمترین کتاب بهشمار میآیند. از اینرو، هدف اصلی این تحقیق، تحلیل محتوای کتابهای فارسی پیشدبستانی و اول ابتدایی و مقایسة ایندو بودهاست. روش این تحقیق، تحلیل محتوای کیفی-صوری است و تمامی محتوای کتابهای یادشده (تصاویر، واژهها، مطالب) بهعنوان نمونۀ آماری و واحد تحلیل در نظرگرفتهشدهاند. نتایج تحقیق نشانداد که در دورۀ پیشدبستانی و پایۀ اول ابتدایی از بین مفاهیم محوری، خانواده (روابط خانوادگی، اعضای آن و...) در رتبۀ اول و سپس بهترتیب، آداب معاشرت (دوستان، معلم، افراد مختلف)، شناخت محیط اطراف (جانوران، گیاهان و دیگر عناصر محیطی)، بهداشت سلامتی و بالاخره امنیت و رفتارهای ایمن، دارای بیشترین ضریب تأثیر هستند. در بین مهارتهای اجتماعی، روابط بین فردی، احترام، ادب و اخلاقیات، مراقبت از حیوانات و گیاهان، رفتارها و مراقبتهای بهداشتی ومرتبط با سلامتی، بهترتیب از اهمیت بالاتری برخوردارند. از بین مهارتهای چهارگانه (شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن) وجه غالب در دورۀ پیشدبستانی، بر شنیدن و گفتن و تصویرخوانی است؛ ولی در سال اول ابتدایی، مهارتهای خواندن و نوشتن نیز به آن اضافه شدهاست. در مجموع، هماهنگی بالایی بین کتاب فارسی دورۀ پیشدبستانی و اول ابتدایی وجود دارد؛ اما غفلت از مهارتهای نوین، مانند سواد رسانهای، فضای مجازی، آداب ترافیک و شهرنشینی در هر دو کتاب مشهود است. | ||
کلیدواژهها | ||
کتاب درسی فارسی؛ تحلیل محتوا؛ پیشدبستانی؛ اول ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification of the Gap between Preschool and Elementary School Persian Textbooks in terms of Content and Methods of Persian Language Teaching | ||
نویسندگان [English] | ||
Naser Mohammadi1؛ seyyed mohammad ali Mirjalili2؛ Samane Rahimi starkhi3 | ||
1Assistant professsor,Department of Educational Sciences, Payam noor, Taft | ||
2assistant professor, farhangian university | ||
3Graduate Student, Program Planning, Payam Noor University Taft, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Education is characterized by three pillars: teacher, student and textbook. The content of the textbook is considered as the main axis and a roadmap for achieving the goals of micro and macro education in any society. Among the educational levels, the elementary level as the beginning of the formation of personality and education, the most basic years of teaching and learning from the textbooks, the Persian Book, as the teacher of the mother tongue and the dominant language of our society, is the most important book. . Therefore, the main purpose of this study was to analyze the content of the first Persian and primary school books and compare these two. The method of this research is qualitative-formal content analysis and all the content (images, words, contents) of these books are considered as statistical sample and analysis unit. The results of the research showed that in both periods (preschool and primary), among the key concepts, family (family relations, its members ...) in the first rank and then, respectively, the traditions of socialization (friends, teachers, different people) ; Identification of the environment (animals, plants and other environmental elements); health and safety; and finally, safety and security behaviors have had the highest impact factor. In Bin, social skills, interpersonal relationships, respect, literacy and ethics; animal and plant care, health behaviors, and health and health related issues have been more important respectively. Among the four skills (reading, writing, speaking and listening), the dominant aspect of the preschool course was to say and hear, plus a picture, but in the first year of primary, reading and writing skills have also been added. In general, there is a high degree of coordination between pre-primary and elementary one in Persian, but the neglect of modern skills such as media literacy, cyberspace, traffic traditions and urbanization is evident in both books. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Textbook, Content Analysis, Preschool, first grade | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 229 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 243 |