تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 411 |
تعداد مقالات | 3,175 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,515,153 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,871,286 |
بررسی موسیقی کناری در اشعار فارسی اول ابتدایی از حیث معیارهای ادبیات کودک | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، تیر 1398، صفحه 79-94 اصل مقاله (551.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمد علی نوری* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 اسفند 1397، تاریخ بازنگری: 19 اردیبهشت 1398، تاریخ پذیرش: 19 خرداد 1398 | ||
چکیده | ||
اگر بخواهیم عناصر ششگانۀ شعر (زبان، عاطفه، موسیقی، پیام، ساختمان و تخیل) را برای سرودههای مخصوص کودک و نوجوان اولویتبندی کنیم، بیگمان عنصر موسیقی رتبة اول را حایز خواهد شد؛ چراکه عنصر یادشده اثرگذارترین عنصر بر روان کودک و نوجوان است. برگشت قافیه در شعر، گوش کودک و نوجوان را تحریک میکند و باعث التذاذ او میشود. برای او شعر بودن کلام با قافیهداشتن مشخص میشود. ردیف هم در افزایش موسیقی شعر کودک و نوجوان تأثیر فوقالعادهای دارد. این پژوهش بر آن است موسیقی کناری را در کتاب فارسی اول دبستان که از حیث آشنایی رسمی کودک با عالم شعر و شاعری اهمیت زیادی دارد، بررسی کند و به محاسن و معایب بهکارگیری موسیقی کناری (قافیه و ردیف) در این کتاب بپردازد. روش پژوهش حاضر تحلیلی است و نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که اشعار این کتاب از حیث انتخاب بعضی از قافیههای غنی، انتخاب ردیف ترکیبی و تخفیفی، نوآوری در آوردن ردیف، آوردن قافیة محجوب، تکرار در محل قافیه و آوردن قافیة بدیعی، دارای حسن است و بهدلیل انتخاب بعضی از قافیههای فقیر و عدم انتخاب واژههای قافیهای که واجد بداهت و تازگی باشند، کاستی و عیب دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
موسیقی کناری؛ قافیه؛ ردیف؛ اشعار فارسی اول دبستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study on the Side Music in Poems of Elementary School Farsi Textbook Grade One according to the Standards of Child Literature | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad Ali Noori Khoshroodbari | ||
Assistant Professor, Department of Persian Language and Literatuer, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
If we want to rank the six factors in child and teenagers’ poem (language, emotion, music, message structure and imagination), music will certainly be the first, because among the above mentioned factors, it is the most effective on child and teenager’s soul. Repeating the rhyme in a poem sensitizes their ears and makes them enjoy it. Having a rhyme is a factor for them for a speech to be a poem. Rows also have a great effect on increasing the music of child & teenager’s poem. This research aims to study the side music in Farsi book in the first grade elementary school which is important regarding the familiarity of child with poem & poetry at this level. it aims to study the advantages and disadvantages of using side music (rhyme and rows) in this book. This research is written by analyzing and investigating the poem of this book. It concluded that the book has some advantages according to choosing some rich rhymes and combinational and contraction rows, innovation in using rows , using Mahjoob: rhyme, repetition in the place of rhyme and using rhetoric rhyme. It has also some shortcomings for choosing some poor rhymes and not using rhyme words with novelty. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
side music, rhyme, row, elementary Persian textbook | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 306 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 615 |