تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,510 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,213 |
ارزیابی میزان ارتباط محتوای درسی کتاب های علوم تجربی مقطع ابتدایی با گرایش های مختلف علوم پایه | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 18، شهریور 1398، صفحه 31-45 اصل مقاله (608.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حسین فراست* | ||
استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 03 تیر 1398، تاریخ بازنگری: 18 تیر 1398، تاریخ پذیرش: 11 مرداد 1398 | ||
چکیده | ||
پژوهـش حاضـر بـا هـدف تحلیـل محتـوای کتابهـای درسـی علوم تجربی ابتدایی از لحاظ ارتباط با گرایش های مختلف علوم پایه انجــام شــده اســت. روش تحقیــق توصیفـی و از نـوع تحلیـل محتواسـت. جامعه آمـاری مشـتمل بـر تمـام کتابهـای درسـی علوم تجربی دوره اول و دوم ابتدایی بـود و کل جامعه آمـاری بـرای نمونــه در نظــر گرفتــه شــده اســت. در ایــن تحقیــق علاوه بر آمار توصیفی، از روش تحلیــل محتــوای آنتروپــی شــانون برای ارزیابی چهار گرایش علوم پایه شامل فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی اســتفاده شــده است. واحــد تحلیــل متــن، موضوعات تصویــری و نوشتاری بــوده و پایایــی ابــزار پژوهـش تأییـد شـده اسـت. نتایج تجزیه و تحلیل شانون نشان می دهد از مجمـوع 1682 واحـد ثبت شـده بـرای موضوعات تصویری، بالاترین بار اطلاعاتی مربوط به گرایش زیست شناسی (0.99) و از مجموع 5940 واحد ثبت شده برای موضوعات نوشتاری، بالاترین بار اطلاعاتی مربوط به گرایش زیست شناسی و زمین شناسی (0.96) بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
"کتاب های درسی علوم تجربی"؛ "مقطع ابتدایی"؛ "گرایش های علوم پایه"؛ "آنتروپی شانون" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating the relevance of the content of the experimental science textbooks of the primary schools with different orientations of the basic sciences | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Hossein Farasat | ||
Assistant Professor, Department of Science, Farhangian University,IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The general purpose of this study was to analyze the content of elementary science textbooks in terms of relation with different orientations in basic sciences. The research method is descriptive and of content analysis type. The statistical society consisted of all science textbooks in the first and second primary courses and the entire statistical society was considered as an example. In this research, addition to analyzing the data at the descriptive statistics level, Shannon entropy content analysis method was used to evaluate four fundamental sciences trends including physics, chemistry, biology and geology. The unit of text analysis is visual and written subjects and the reliability of the research tool has been confirmed. The results of the Shannon analysis show that of a total of 1,628 units recorded for visual subjects, the highest information load related to biology (0.99) and of 5940 recorded items for written subjects, the highest information load was on biology and geology tendencies (0.96). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Experimental sciences textbooks, Primary schools, Shannon Entropy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 426 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 462 |