تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,774 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,955 |
پیشبینی هوش اجتماعی بر اساس سبک مطالعه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر شیراز | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 18، شهریور 1398، صفحه 91-105 اصل مقاله (199.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد باصری1؛ محمدرضا رستگار2؛ احسان طالبی* 3؛ مصطفی مزارعی3 | ||
1کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، پرسنل دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 18 تیر 1398، تاریخ بازنگری: 25 مرداد 1398، تاریخ پذیرش: 27 مرداد 1398 | ||
چکیده | ||
این پژوهش به دنبال بررسی پیشبینی هوش اجتماعی بر اساس سبک مطالعه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوم شهر شیراز بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر شیراز که در سال تحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری پژوهش حاضر متشکل از 200 نفر بود که نمونهگیری در این پژوهش بهصورت خوشهای چندمرحلهای انجام شد. به این صورت که از بین چهار ناحیه آموزشوپرورش شهر شیراز، ناحیه 2 و 4 بهصورت تصادفی انتخاب شدند و از هر ناحیه دو دبیرستان متوسطه دوم پسرانه و دو دبیرستان متوسطه دوم دخترانه بهصورت تصادفی انتخاب شد و از هر مدرسه یک کلاس بهصورت تصادفی انتخاب شد و پرسشنامههای هوش اجتماعی ترومسو، عملکرد تحصیلی فام و تیلور و پرسشنامه سبکهای مطالعه مارتون و سلجو روی آنان اجرا شد و دادهها با استفاده از رگرسیون به روش همزمان و گامبهگام تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که سبک مطالعه با سطوح هوش اجتماعی رابطه مثبتی دارد. همچنین ابعاد علاقهمند بودن به موضوعات، پیشرفت و موفقیت و نظارت بر اثربخشی با میزان سطوح هوش اجتماعی رایطه مثتی دارد. میزان عملکرد تحصیلی با سطوح هوش اجتماعی رابطه مثبت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش اجتماعی؛ سبک مطالعه؛ عملکرد تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Prediction of Social Intelligence Based on Study Style and Academic Performance of Secondary Secondary School Students in Shiraz | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Baseri1؛ Mohammadreza rastegar2؛ ehsan talebi3؛ mostafa mazarei3 | ||
1Farhangian University, IRAN. | ||
2Master of Educational Research, Farhangian University, IRAN. | ||
3Farhangian University,IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to investigate the prediction of social intelligence based on the study style and academic performance of secondary school students in Shiraz. The statistical population of this study included all high school students of second year of Shiraz who were studying in the academic year 1398-1397. The statistical sample of this study consisted of 200 people who were selected through multi-stage cluster sampling. Two schools were randomly selected from four educational districts of Shiraz, two boys 'high schools and two girls' high schools were randomly selected from each district, and one class was randomly selected from each school. Tromso's social intelligence questionnaires, Pham's and Taylor's academic performance questionnaires, and Marton's and Seljo's study styles questionnaires were administered to them. The data were analyzed using regression and stepwise method. The results showed that study style had a positive relationship with social intelligence levels. The dimensions of being interested in topics, progress and success, and monitoring effectiveness are positively correlated with levels of social intelligence. Academic performance is positively correlated with levels of social intelligence. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social intelligence, study style, Academic Performance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 347 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 540 |