تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,777 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,972 |
الگوی سازمان یادگیرنده برای دورة ابتدایی آموزشوپرورش شهر تهران | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 20، شهریور 1398، صفحه 99-126 اصل مقاله (461.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ندا فدایی1؛ عباس خورشیدی* 2؛ کوروش فتحی واجارگاه3؛ لطف اله عباسی سروک4 | ||
1دانشآموختة دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، تهران، ایران. | ||
3استاد،گروه آموزش عالی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران | ||
4استاد یار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز،ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 شهریور 1398، تاریخ پذیرش: 23 شهریور 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی سازمان یادگیرنده برای دورة ابتدایی آموزشوپرورش شهر تهران است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، ازنظر دادهها آمیختة اکتشافی (کیفی-کمّی)، ازنظر ماهیت و نوع مطالعه در بعد کیفی دادهبنیاد و در بعد کمّی پیمایشی مقطعی است. جامعة آماری پژوهش حاضر را در بعد کیفی 30 نفر از متخصصان دانشگاهی و خبرگان آموزشی و در بعد کمّی همة مدیران دورة ابتدایی آموزشوپرورش شهر تهران به تعداد 175 نفر تشکیل میدهد. بر این اساس در بعد کیفی به روش نمونهگیری هدفمند ازنوع گلولهبرفی، حجم نمونة پژوهش 30 نفر خبرة این حوزه و در بعد کمّی به روش نمونهگیری تصادفی تعداد 120 نفر مدیر حجم نمونه پژوهش حاضر را تشکیل میدهد. اعتبار و روایی این مهم به مدد خبرگان تأیید شد. ابزار سنجش پژوهش حاضر در بعد کیفی یک فرم مصاحبة نیمهساختاریافته است که با کدگذاری باز و کدگذاری محوری تدوین شده است؛ فرم مزبور به کمک مصاحبه و با فن دلفی به کمک خبرگان از طریق کدگذاری انتخابی نهایی شد. ابزار پژوهش در بعد کمّی، پرسشنامة 140 سؤالی است که از تبدیل فرم مصاحبة اشباعشدة خبرگان و از طریق وزن و پیوستار به شاخصها تدوین شد. اعتبار پرسشنامة مذکور از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و برابر 93/. شد و روایی آن با روایی محتوایی و تأییدی به دست آمد که مقدار آن نسبتاً بالا بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها در بعد کیفی مشتمل بر سه مرحلة کدگذاری باز- محوری-انتخابی انجام شده که پس از اشباع نظری خبرگان الگوی مزبور دارای 5 بعد 19 مؤلفه و 140 شاخص شده است. در بعد کمّی آزمون تحلیل عامل تأییدی انجام شده که مشتمل بر 5 بعد 19مؤلفه و 132 شاخص شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی سازمان یادگیرنده؛ بعد فردی؛ بعد گروهی؛ بعد مدیریتی؛ بعد سازمانی؛ بعد محیطی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Modeling the Learning Organization for Elementary Education in Tehran, Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
neda fadaei1؛ abbas khorshidi2؛ kourosh fathi3؛ lotfollah abbasi servak4 | ||
1azad university of tehran | ||
3Professor, Department of Higher Education, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
4Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Education and Psychology, Islamic Azad University, Tehran Branch, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research aims at modeling a learning organization for elementary school students in Tehran, Iran. The present study is applied in terms of purpose; it is exploratory (qualitative-quantitative) in terms of data; indeed, it is data-based in qualitative define and cross-sectional in quantitative part. The statistical population of the present study consists of 30 academic specialists and educational experts in the qualitative dimension and 175 managers in the quantitative dimension. The 30 samples selected through snowball sampling in qualitative dimension and 120 samples selected randomly in quantitative dimension. The validity and reliability were confirmed by experts. In qualitative dimension, the measuring tool was a semi-structured interview compiled by open coding and axial coding chosen through coding by experts and Delfi method. In qualitative dimension, the measuring tool was a 140-item questionnaire which was developed by converting the saturated interview form of experts through giving weight to the indicators. The validity of the questionnaire was confirmed through Cronbach's alpha (= 0.93); its validity was also obtained through content validity which was relatively high. In qualitative dimension, the data analysis was carried out in three stages of open-axis-selective coding. After expert confirmation, this pattern obtained 5 dimensions, 19 components, and 140 indicators. In qualitative dimension, confirmatory factor analysis was performed consisting of 5 dimensions, 19 components and 132 indicators. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Learning Organization, individual dimension, Group Dimension, Management Dimension, Organizational Dimension, Environmental Dimension | ||
مراجع | ||
استراوس، آنسلم و کربین، جولیت. (1394). مبانی پژوهشی کیفی، متون و مراحل تولید نظریة زمینهای. ترجمة ابراهیم افشار، تهران: نشر نی.(تاریخ چاپ به زبان اصلی،2015) استراوس، آنسلم و کوربین، جولیت. (1385). اصول روش تحقیق کیفی: نظریة مبنایی؛ رویهها و شیوهها. ترجمة بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. توکلی، علیرضا؛ صالح درجانی؛ سکینه، فرجی، وجیهه و فلاح، آیناز. (۱۳۹۶). «تبدیل مدرسه به سازمان یادگیرنده»، چهارمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، گرجستان -شهر تفلیس، آکادمی بینالمللی علوم گرجستان. کولز، مارکو و استول، لوییس. (1396). آنچه که مدرسه را به یک سازمان یادگیرنده تبدیل میکند، ترجمة عباس خورشیدی، ندا فدایی و حمید علی اکبری، تهران:انتشارات جهاد دانشگاهی. (تاریخ چاپ به زبان اصلی 2016). سنگه، پیتر و دیگران. (1395). رقص تغییر، چالشهای تغییر پایدار در سازمان یادگیرنده، ترجمة علینقی مشایخی، حسین اکبری و مسعود سلطانی، تهران، نشر آتنا. سنگه، پیتر. (1385). پنجمین فرمان خلق سازمان یادگیرنده، ترجمه: حافظ کمال هدایت و محمدروشن، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی. (تاریخ چاپ به زبان اصلی، 2005) وزارت آموزش وپرورش. (1390). سند تحول بنیادین آموزشوپرورش،تهران:انتشارات آموزش وپرورششورای عالی آموزشوپرورش. مارکوارت، مایکل. (1385). ایجاد سازمان یادگیرنده (توسعة پنجگانة یادگیری سازمانی)، تهران، مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران. (تاریخ چاپ به زبان اصلی، 2006). هومن، حیدرعلی. (1393). شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: انتشارات سمت. هومن، حیدرعلی. (1380). تحلیل دادههای چند متغیری در پژوهش رفتاری. تهران. نشر پارسا. 1-Albinsson, G., & Arnesson, K. (2012). Team Learning Activities: Reciprocal Learning through the Development of a Mediating Tool for Sustainable Learning. The Learning Organization. The International Jounal of Critical Studies in OrganizationalLearning, 19 (6): 456–467.
2- Amundsdotter, E. (2010). Att framkalla och förändra ordningen [To Provoke and Change the Order]. Stockholm: Gestalthuset Förlag.
3-Bennet, D. (1997). IPT Learning Campus: Gaining Acquisition Results through IPTs, Alexandria. VA: Bellwether Learning Center.
4-Bennet, A., & Bennet, D. (2004), Organizational Survival in the New World: The Intelligent Complex Adaptive System, Elsevier, Boston, MA. Bennet, A. and Bennet, D. (2007a), Knowledge Mobilization in the Social Sciences and Humanities: Moving from Research to Action, MQI Press, Frost, WV.
5- Bennet, A., & Bennet, D. (2007b). The Knowledge and Knowing of Spiritual Learning. VINE, 37 (2): 150-68.
Bennet, A. & Bennet, D. (2007c). CONTEXT: the Shared Knowledge Enigma. VINE, 3 (1): 27-40. [V1]
6-Berkowitz, R., Bowen, G., Benbenishty, R., & Powers, J. D. (2013). A Cross-Cultural Validity Study of the School Success Profile Learning Organization Measure in Israel. Children & Schools, 35 (3): 137-146.
7-Bui. H., & Baruch, Y. (2010). Creating Learning Organizations: a Systems Perspective. The Learning Organization, 17 (3): 208 – 227.
8-Cojiperz, R., Sirisuthi, C., Ampai, A. S., & Sripathar, S. (2012). The Development of Learning Organization Model for Private Vocational Schools. European Journal of Social Sciences, 30 (4): 586-596.
9-Folan, C. M., Lyles, M. A. (1985). Organizational Learning. Academy of management review, 10.
10. Scott, R. W. (1992). Organization: Rational, Natural, and Open System. Trentice-Hall, Inc, 2th edition.
11- Seaborne, W. (2003). An Examination of the Relationship between Leadrship Style and Empowerment. PhD, Regent University.
12-Senge, M. P. (1999). The Fifth Discipling: the Art and Practice of the Leraning Organization. New York Doublenday /currency
13-Stoll, J. & Dilloway. (1992). Discussion Group Report: the Learning Organization. Southern Methodist University School of Managemen.
14-Smith, A. D., & Rupp, W. T. (2002). Communication and Loyalty among Knowledge Workers: a Resource of the Film Theory View. Journal of Knowledge Management, ABI/INFORM Global
15-Scold, M. (1999). Organizational Learning & the Learning Organization. SAGE Publications.
16-Schlicher, G. M. (1992). When Organization Dare: the Dynamics of Individual Empowerment in the Work Place. APh. D. Dissertation, Univresity of Michig.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 577 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 418 |