تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,262,077 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,652,047 |
تبیین رابطة سرمایة فکری با اثربخشی معلمان؛ مطالعه با تمرکز بر مدارس ابتدایی شهر بهارستان تهران | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 9، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 20، شهریور 1398، صفحه 199-218 اصل مقاله (147.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین مهدیزاده* 1؛ علیرضا عراقیه1؛ لیلا عارف2 | ||
1عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 شهریور 1398، تاریخ پذیرش: 24 شهریور 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطة سرمایة فکری با اثربخشی معلمان است. این پژوهش از نوع کاربردی و از لحاظ داده کمّی و از نظر روش اجرا توصیفی-همبستگی است. جامعة آماری پژوهش از معلمان مرد و زن شاغل در مقطع ابتدایی آموزشوپرورش شهر بهارستان تهران بهتعداد ۸۱۷ نفر تشکیل شده است. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و حجم نمونه ۲۶۱ نفر بوده و از دو ابزار برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. پرسشنامة اول پرسشنامة سرمایة فکری بنتیس (1998) با ۴۲ گویه و پرسشنامة دوم، پرسشنامة اثربخشی پارسونز (1969) با ۲۸ گویه بوده است. روش آماری، آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بود که یافتههای پژوهش نشان داد بین سرمایة فکری و اثربخشی معلمان مقطع ابتدایی، رابطة معناداری با شدت زیاد وجود دارد. معلمان که سرمایة انسانی سازمان آموزشوپرورش شناخته میشوند، بهبود زمینههای افزایش سرمایة انسانی ازجمله بهبود کیفیت آموزشی، سطح تحصیلات و ارائة خدمات را مسئولان آموزشوپرورش باید در اولویت قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایة فکری؛ اثربخشی؛ شهر بهارستان تهران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the Possible Relationship between Intellectual Capital and the Teachers' Organizational Effectiveness – A Case Study of Baharestan Elementry Schools, Tehran, Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Hossein Mahdizade1؛ Alireza Iraqiyya1؛ Leila Aref2 | ||
1Faculty Member, Department of Educational Sciences, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran | ||
2MS degree, Department of Educational Sciences, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims to explore the possible relationship between intellectual capital and the teachers' organizational effectiveness. This applied research enjoys a descriptive-correlation approach to gather quantitative data. The study sample includes 261 primary school teachers of Bahersatn County, Tehran, Iran selected among 817 teachers. In order to collect data, twoquestionnaires were used to survey the samples including 160 female and 101 maleteachers. The first questionnaire was Bontis Intellectual Capital (1998) including 42 questions; and the second questionnairewas Parsons Organizational Effectiveness (1969) including 28 questions. Data were analyzed through Spearman's Rank Correlation Coefficient. The results showed that there is a significant relationship between teachers' intellectual capital and organizational effectiveness in elementary schools. Teachers are the human capital of Ministry of Education. Therefore, the quality of education and services should improve in order to train good students who can be the human capital of the society. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Intellectual Capital, Organizational Effectiveness, Baharestan | ||
مراجع | ||
احمدیان، مجید و قربانی، رحیم. (1392). «بررسی رابطة بین سرمایة فکری و عملکرد سازمانی: مورد مطالعه وزارت امور اقتصاد و دارایی»، مجلة اقتصادی، سال سیزدهم، شمارههای 11 و 12، بهمن و اسفند، صص 111-130. اکرامی، محمود. (1392)، «تبیین مؤلفههای سرمایة فکری در دانشگاه؛ مورد مطالعه: دانشگاه پیام نور»، فصلنامة علمی-پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، سال دوم، شمارة ششم. امیری، حسن؛ میرهاشمی، مالک و پارسامعین، کوروش. (1390). «ارتباط ویژگیهای شغل و نقشهای شغلی با تحلیل رفتگی شغلی». فصلنامة تازههای روانشناسی سازمانی، سال دوم، شمارة هفتم، 53-69. باهر، حسین. (1382). «مدیریت تغییر و تحول»، مجلة مدیریت، شمارة 75و76 ، صص 38-37. بیکزاده، جعفر و پورمحمدی، فریده. (1389). «سرمایة فکری در سازمانهای هزارة سوم». فصلنامة عصر کیفیت، شمارة 18، صص 65-68. جهانگیر، مصطفی، امینالتجار، حسین و فروتن، مرضیه. (۱۳۹۴). مباحث کاربردی رفتار سازمانی. نشر مرندیز. دستگیر، محسن و محمدی کامران. (1388). «سرمایة فکری؛ گنج تمامنشدنی سازمان»، ماهنامة تدبیر، شمارة 214، اسفند، صص 28-34. صیادی، سعید؛ چمنیفرد، راحله و نیکپور، امین. (1394). «نقش میانجی رضایت شغلی کارکنان در رابطه بین سرمایة فکری و بهرهوری نیروی انسانی؛ مورد مطالعه: بانک تجارت منطقة شمال غرب شهر تهران». فصلنامة مدیریت بهرهوری، سال نهم، شمارة 34، صص 27-44. عباسی، طیبه؛ هاشمی، محمد؛ آرمینه، احمدرضا و ختیاری، مهدیه. (1393). «تبیین رابطة بین سرمایة فکری و بهرهوری نیروی انسانی با تأکید بر یادگیری سازمانی»، فصلنامة مدیریت دولتی، 6، ش 4، صص 791-817. علاقهبند، علی. (1378). «سلامت سازمانی مدرسه»، فصلنامة مدیریت در آموزشوپرورش، شمارة 21، ص 14. کریمزاده، مجید. (1378). «تعهد سازمانی»، نشریة انجمن مدیریت ایران، شمارة 39. مورهد وگریفین. (1395). رفتارسازمانی. (چاپ پانزدهم) ترجمة الوانی، سیدمهدی و معمارزاده، غلامرضا. تهران: انتشارات مروارید. ناظم، فتاح و صادقی ام البنین. (1394). «ارائة الگوی ساختاری بهرهوری براساس سرمایة اجتماعی و سرمایة فکری در آموزشوپرورش»، فصلنامة علمیپژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال ششم، شمارة 2، صص 147-164. نامدار زنگنه، سودابه. (1392). «بررسی نقش سرمایة فکری و زیرمجموعههای آن بر اثربخشی مبتنی بر تقلید صرف و تقلید نوآورانه در پروژههای انتقال تکنولوژی»، فصلنامة علمیپژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال پنجم، شمارة 9: صص 65-84. نمازی، محمد؛ فروغی، داریوش و فرزادی، سعید. (1393). «بدهیهای فکری: مفهومی نوین در تقابل با سرمایههای فکری»، فصلنامة علمیپژوهشی حسابداری مدیریت، سال هفتم، شمارة 23. نورعلیزاده، رحمان و رضایی، علیمحمد. (1393). «سرمایة فکری در سازمان». نشریة تخصصی مدیریت، سال سوم، شمارة 30، مرداد، صص 36-42. هوی، میسکل. (1992). تئوری، تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی. جلد 2.(1371)، ترجمة میرمحمد سیدعباسزاده، چاپ اول، ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه. References
Hoy, W. K. & Woolfolk, A. E. (1989). Teachers' Sense of Efficacy and the Organizational Health of Schools. Elementary School Journal, 4: 355-372.
Huang, C. F. & Hsueh, S.L. (2007). A Study on the Relationship between Intellectual Capital and Business Performance in the Engineering Consulting Industry: A Path Analysis. Journal of Civil Engineering andManagement, 4: 265-271.
Longo, M. & Mura, M. (2011). The Effect of Intellectual Capital on Employees' Satisfaction and Retention. Journal Information and Management, 48 (7): 278-287.
McGill, T. P. (2006). Harnessig Intellectual Capital: A Study of Organizational Knowledge Transfer. Ph.D. Dissertation, Touro Uiversity.
Meyerson, P. D. (2013). Impact of Employee Empowerment on Service Quality –an Emperical Analysis of the Nigerian Banking Industry. British Journal of Marketing Studies, 1 (4): 32-40.
Thibodeaux, M. S. & Favilla, E. (1996). Organizational Effectiveness and Commitment through Strategic Management. Industrial management & Data systems, 96 (5): 21-5.
Zerenler, M., Hasiloglu, B. & Sezgin, M. (2008). Intellectual Capital and Innovation Performance: Empirical Evidence in the Turkish Automotive Supplier. Journal of technology management, 3 (4):31-40.
Zheng, W., Yang, B. & McLean, N, G. (2010). Linking organizational culture, structure, strategy and organizational effectiveness: mediating role of knowledge management. Journal of Business Research. 63 (7): 763-771. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 604 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 391 |