تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,490 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,588 |
نقش میانجی فرسودگی تحصیلی و تابآوری تحصیلی در رابطة بین سرزندگی تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 11، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 20، شهریور 1398، صفحه 237-262 اصل مقاله (197.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نسرین اوضاعی* 1؛ احسان عظیم پور2؛ محمد رضا امام جمعه3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3دانشیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 24 شهریور 1398، تاریخ پذیرش: 24 شهریور 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهگری فرسودگی تحصیلی و تابآوری تحصیلی در رابطة بین سرزندگی تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه بوده است. روش اجرای این پژوهش ازنوع توصیفی (غیرآزمایشی) بوده و طرح پژوهش ازنوع طرحهای همبستگی (تحلیل مسیر) است. جامعة آماری این پژوهش شامل همة دانشآموزان پسر دورة متوسطة منطقة ساوجبلاغ از توابع شهرستان کرج در سال تحصیلی 96- 97 به تعداد کل 4570 نفر است. نمونة آماری این پژوهش نیز براساس جدول کرجسی و مورگان (1970) شامل 354 نفر تعیین شد که بهشیوة نمونهگیری تصادفی-خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة سرزندگی تحصیلی مارش و مارتین (2006)، پرسشنامة کیفیت زندگی در مدرسه از باتن و ویلیامز (1981)، پرسشنامة فرسودگی تحصیلی برسو، سالونووا و اسچیوفیلی (2007) و پرسشنامة تابآوری تحصیلی (ARI) ساموئلز (2004) استفاده شده است. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بررسی شده است. دادهها با روش آماری معادلات ساختاری (SEM) تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهد متغیرهای سرزندگی تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و تابآوری تحصیلی بر کیفیت زندگی در مدرسه تأثیرگذاری مستقیمی دارند. همچنین میتوان گفت متغیرهای فرسودگی و تابآوری تحصیلی نقش واسطه را بین متغیرهای سرزندگی تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه دانشآموزان ایفا کردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرسودگی تحصیلی؛ تابآوری تحصیلی؛ سرزندگی تحصیلی؛ کیفیت زندگی در مدرسه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Roles of Academic Burnout and Academic Resilience as Mediators in the Relationship between Academic Vitality and Quality of Life in School | ||
نویسندگان [English] | ||
nasrin ozayi1؛ ehsan azimpoor2؛ Mohamad Reza Emamjomeh3 | ||
1PhD Student in Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran. (Responsible Author). | ||
2PhD Student in Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran. | ||
3Associate Professor of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This study aims at examining the roles of academic burnout and academic resilience as mediators in the relationship between academic vitality and quality of life in schools.This descriptive research enjoyed a correlation methods of assessment (path analysis). The 354 samples were selected among 4570 high school students in Savojbolagh County, Karj, Iran in the academic year of 2017-2018. These samples were chosen based on Korjesi and Morgan table (1970) through randomly-multi clustering sampling. Data were collected using Marsh and Martin Lifelong Learning Questionnaire (2006), the Button and Williams's Quality of Life at Schools Questionnaire (1981), Bressu, Salonova and Schiofili's Educational Burnout Questionnaire (2007) and Samuels'Academic Resilience (2004). The reliability of the questionnaires was assessed using Cronbach's Alpha Test. Data were analyzed through Structural Equation Method (SEM). The results showed that academic vitality, academic burnout and educational resilience had a direct effect on the quality of life at the school. It can also be concluded that the variables of academic burnout and academic resilience played as a mediator among the academic vitality and quality of life in the schools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic burnout, Academic resilience, Academic Vitality, Quality of Life in School | ||
مراجع | ||
ابراهیمیقوام، صغری و عزیزی ابرقویی، محسن. (1389). رابطة بین خودکارامدی و کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی. اسلامی، محمدعلی؛ سعدیچور، اسماعیل و درتاج، فرزانه. (1390). بررسی رابطة بین هوش معنوی و سلامت جسمانی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی. امیری، مجید. (2015). «تدوین الگوی ساختاری فشارآورهای تحصیلی بر تابآوری، انگیزش و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر»، کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد انسانی، ترکیه. باوری، هانیه؛ درتاج ، فریبرز و اسدزاده، حسن. (1395). «بررسی اثربخشی آموزش بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دورة دوم متوسطه». پژوهش در نظام های آموزشی، 19(35)، 33-21. بخشی، نگین و فولادچنگ، محبوبه. (1397). «رابطۀ جوّ مدرسه و تابآوری تحصیلی: نقش واسطهای سرزندگی تحصیلی». مجلة مطالعات روانشناسی تربیتی، 15(30)، 51-80.. بهروزی، بهروز؛ شهنیییلاق، منیجه و پورسید، سیدمهدی. (1391). «رابطةکمالگرایی، استرس ادراکشده و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی». راهبرد فرهنگ، 5 (20)، 102-83. پورعبدل، سعید؛ صبحی قراملکی فناصر و عباسی، مسلم. (1394). «مقایسة اهمال کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص». مجلة ناتوانی های یادگیری، 4(3)، 22-38. پورعبدل، سعید؛ صبحی قرملکی، ناصر و عباسی، مسلم. (1394). «مقایسة اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص». مجلة ناتوانیهای یادگیری، 4(3)، 38-22. حافظی، فریبا؛ احدی، حسن؛ عنایتی، میرصلاح الدین و نجاریان، بهمن (1386). «رابطة علّی استرس چالش، استرس مانع پیشرفت، فرسودگی و انگیزش یادگیری با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد شهر اهواز». دانش و پژوهش در روانشناسی. 9(32)، 166-145. حق رنجبر، فرخ؛ کاکاوند، علیرضا؛ برجعلی، احمد و برماس، حامد. (1390). «تابآوری و کیفیت زندگی مادران دارای فرزندان کمتوان ذهنی». فصلنامة سلامت و روانشناسی، 1(1)، 189-179. خانی، محمدحسین و مرادیانی گیزهرود، سیده خدیجه. (1393). «تأثیر امنیت در مدرسه بر تابآوری: نقش واسطهای عزت نفس و حل مسئله»، فصلنامة اندیشههای نوین تربیتی، دانشگاه الزهرا، 10(3)، 122-103. دهقانیزاده، حسین و حسینچاری، مسعود. (1391). «سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطهای خودکارآمدی». مطالعاتآموزشویادگیری، 4(2)، 47-21. سامانی، سیامک؛ جوکار، بهرام و صحراگرد، نرگس. (1386). «تابآوری، سلامت روانی و رضایتمندی از زندگی». مجلة روانپزشکیوروانشناسیبالینیایران، 13(6)، 295-290. سلطانیشال، رضا؛ کارشکنی، حسین؛ آقامحمدیان شعرباف، حمیدرضا؛ عبدخدایی، محمدرضا و بافنده، حسین. (1390). «بررسی روایی و پایایی پرسشنامة کیفیت زندگی مدرسهای در مدارس شهر مشهد». علوم پزشکی دانشگاه کرمان، 19(1). 93-79. سواری، کریم و بلشیده، کیومرث. (1389). «بررسی ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان مقطع دبیرستان شهر اهواز». مجلة دستاوردهای روانشناختی. 4(1)102-89. شریفی، کبیر و سعیدی، حمیدرضا. (1394). «پیشبینی بهزیستی روانشناختی براساس جهتگیری زندگی و خوشبینی». مجلة رویش روانشناسی، 4(1)58-41. عیسیزادگان، علی؛ میکائیلی منیع، فرزانه، مروئی میلان، فیروز. (1393). «رابطة بین امید، خوشبینی و معنای تحصیل با عملکرد تحصیلی دانشآموزان پیشدانشگاهی»، مجلة روانشناسی مدرسه، 3(2)152-137. قاسم، مرضیه و حسینچاری، مسعود. (1391). «تابآوری روانشناختی و انگیزش درون-بیرونی: نقش اسطهای خودکارآمدی». روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 9(33)، 71-61. قدمپور، عزتاله؛ فرهادی، علی، نقی بیرانوند، فاطمه (1395). «تعیین رابطة بین فرسودگی تحصیلی با اشتیاق و عملکرد تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه لرستان»، مجلة پژوهش در آموزش پزشکی، 8(2)، 68-60. کارشکی، حسین؛ مومنی مهموئی، حسین و قریشی، بهجت. (1391). «رابطة انگیزش تحصیلی و کیفیت زندگی دانشآموزان مشمول ارزشیابی توصیفی با ارزشیابی سنتی». فصلنامة پژوهش در برنامهریزی درسی، 11(40)، 114-104 کریمیانپور، غفار؛ زاهد بابلان، عادل و دشتی، ادریس. (1396). «نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودپندارة تحصیلی در اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان پایة پنجم و ششم ابتدایی شهرستان ثلاث باباجانی»، مجلة رویکردهای نوین آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، 12(2)، 91-75. محمودی، زهرا، ابوالمعالی، خدیجه. (1394). «تأثیر آموزش مهارتهای تابآوری بر کاهش فرسودگی تحصیلی دختران دانشآموز مقطع دبیرستان»، اولین همایش ملی علمیپژوهشی روانشناسی، علوم تربیتی و آسیبشناسی. میکائیلی، نیلوفر؛ رجبی، سعید، عباسی، مسلم و خدیجه زمانلو. (1393). «بررسی ارتباط تنظیم هیجان و عواطف مثبت و منفی با عملکرد و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان». فصلنامة روانشناسی تربیتی، 32(10)، 53-31. نعامی، عبدالرضا. (1388). «رابطة بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران». مجلة مطالعات روانشناختی، 5(3)، 134-117. یعقوبی، ابوالقاسم و بختیاری، مریم. (1395). «تأثیر آموزش تابآوری بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر». پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(13)،16-7. Agha Yousefi, A., Shaghaghi, F., Dehestani, M., & Barghi Irani, Z. (2012). The Relationship between Quality of Life (QOL) and Psychological Capital with Illness Perception in MS Patients. Quarterly Journal of Health Psychology, 1 (1): 32-45.
Anderson, L. W., & Bourke, S. F. (2013). Assessing Affective Characteristics in the Schools. Routledge.
Ainley, J., & Bourke, S. (1992). Quality of School Life and Intentions for Futher Education: The Case of a Rural High School. Paper presented at annual conference of AARE. Adelaide.
Ainley, J., Foreman, J., & Sheret, M. (1991). High School Factors that Influence Students to Remain in School. The Journal of Educational Research, 85 (2): 69-80.
Ashnani, E. M., & Mostolizade, Z. (2014). The Role of School Factors in Strengthen Vitality and Happiness (mirthfulness) of Isfahan Primary Schoolstudents. Kuwait Chapter of the Arabian Journal of Business andManagement Review, 3 (12): 232.
Breso, E., Salanova, M., & Schoufeli, B. (2007). In Search of the Third Dimension of Burnout. Applied Psychology, 56 (3): 460-472.
Bresó, E., Salanova, M., & Schaufeli, W. B. (2007). In Search of the “Third Dimension” of Burnout: Efficacy or Inefficacy? Applied Psychology, 56 (3): 460-478.
Bruce. S. P. (2009). Recognizing Stress and Avoiding Burnout. Currents in Pharmacy Teaching & Learning, 1 (1): 57-64.
Collie, R. J., Martin, A. J., Malmberg, L. E., Hall, J., & Ginns, P. (2015). Academic Buoyancy, Student's Achievement, and the Linking Role of Control: A Cross-Lagged Analysis of High School Students. British Journal of Educational Psychology, 85 (1): 113-130.
Comerford, J., Batteson, T., & Tormey, R. (2015). Academic Buoyancy in Second Level Schools: Insights from Ireland. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197: 98-103.
David. A. P. (2010). Examining the Relationship of Personality and Burnout in College Students: The Role of Academic Motivation. Educational Measurement and Evaluation Review, 1: 90-104.
Duijn, M., Rosenstiel, I. V., Schats, W., Smallenbroek, C., & Dahmen, R. (2011). Vitality and Health: A Lifestyle Programme for Employees. European Journal of Integrative Medicine, 3: 97-10.
Friborg, O., Hjemdal, O., Rosenvinge, J. H., Martinussen, M., Aslaksen, P. M., & Flaten, M. A. (2006). Resilience as a Moderator of Pain and Stress. Journal of psychosomatic research, 61 (2): 213-219.
Freudenberger, H. J. (1974). Staff Burn‐Out. Journal of social issues, 30 (1): 159-165.
Ghasemi, N., Kajbaf, M. B., & Rabiei, M. (2011). The Effectiveness of Quality of Lifetherapy (QOLT) on Subjective Well–Being (SWB) and Mental Health. Journal of Clinical Psychology, 3 (2): 23-34.
Gonzalez, R., & Padilla, A. M. (1997). The Academic Resilience of Mexican American High School Students. Hispanic. Journal of Behavioral Sciences, 19:301−317.
Green glass, E. R., Burke, R. J., & Fiksenbaum, L. (2001). Workload and Burnout in Nurses. Journal of Community and Applied Social Behavior and Personality, 11: 211-215.
Haghranjbar F., Kakavand A., Borjali A., Bermas H. (2011). Resilience and Quality of Life for Mothers with Mentally Retarded Children. Quarterly Journal of Health and Psychology, 1 (1): 178-87 (Full Text in Persian).
Ho, M. Y., Cheung, F. M., & Cheung, S. F. (2010). The Role of Meaning in Life and Optimism in Promoting Well-Being. Personality and individual differences, 48 (5): 658-663.
Kaplan, A., & Flum, H. (2010). Achievement Goal Orientations and Identity Formation Styles. Educational Research Review, 5(1): 50-67.
Kashdan, T. B. (2002). Social Anxiety Dimensions, Neuroticism, and the Contours of Positive Psychological Functioning. Cognitive therapy and Research, 26 (6): 789- 810.
Kuh, G. D. Kinzie, J., Schuh, J. H., & Whitt, E. J. (2011). Student Success in College: Creating Conditions that Matter. John Wiley & Sons.
Li, Y., Ren, Z., Ren, F., Zhu, Q., Liu, Y., & Zhang, S. (2016). On the Relationship of Extraversion, Vitality and Meaning in Life among Chinese College Students. Advances in Psychology, 6 (1): 85-90.
Lee, J. E. C., Sudom, K. A., & Zamorski, M. A. (2013). Longitudinal Analysis of Psychological Resilience and Mental Health in Canadian Military Personnel Returning from Overseas Deployment Higher-order model of resilience in the Canadian Forces. Journal of Occupational Health Psychology, 18 (3): 327. 337
Letzring, T. D., Block, J., & Funder, D. C. (2005). Ego-Control and Ego-Resiliency: Generalization of Self-Report Scales Based on Personality Descriptions from Acquaintances, Clinicians, and the Self. Journal of Research in Personality, 39 (4): 395-422.
Li, Y., Ren, Z., Ren, F., Zhu, Q., Liu, Y., & Zhang, S. (2013). On the Relationship of Extraversion, Vitality and Meaning in Life among Chinese college Students. Advances in Psychology, 6 (1): 85-90
Malmberg, L. E., Hall, J., & Martin, A. J. (2013). Academic Buoyancy in Secondary School: Exploring Patterns of Convergence in Mathematics, Science. English and Physical Education. Learning and Individual Differences, 23: 262-266.
Martin, A. J. (2014). Academic Buoyancy and Academic Outcomes: Towards a Further Understanding of Students with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD), Students without ADHD, and Academic Buoyancy itself. British Journal of Educational Psychology, 84 (1): 86-107.
Martin, A. J., Colmar, S. H., Davey, L. A., and Marsh, H. W. (2010). Longitudinal Modelling of Academic Buoyancy and Motivation: Do the 5Cs hold up over time? British Journal of Educational Psychology, 80 (3): 473-496.
Martin, A. J., Ginns, P., Papworth, B., and Nejad, H. (2013). The Role of Academic Buoyancy in Aboriginal/Indigenous Students’ Educational Intentions: Sowing the Early Seeds of Success for Post-School Education and Training. Seeding Success in Indigenous Australian Higher, 14: 57-79.
Martin, A. J. (2013). Academic Buoyancy and Academic Resilience: Exploring Everyday’and ‘Classic’ Resilience in the Face of Academic Adversity. School Psychology International, 34 (5): 488-500.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2006). Academic Resilience and its Psychologicaland Educational Correlates: Aconstruct Validity Approach. Psychology in the Schools, 43: 267−282.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008a). Academic Buoyancy: Towards an Understanding of Students’ Everyday Academic Resilience. Journal of School Psychology, 46: 53-83.
Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job Burnout. Annual Review of psychology, 52: 397-422.
Mathur, R., & Sharma, R. (2015). Academic Stress in Relation with Optimism and Resilience. International Research Journal of Interdisciplinary & Multidisiplinary Studies, 1 (7): 129-134.
Miller, S., Connolly, P., and Maguire, LK. (2013). Wellbeing, Academic Buoyancy and Educational Achievement in Primary School Students. International Journal of Educational Research, 62: 239-248
Mikaeili, N., Afrooz, G., & Gholiezadeh, L. (2013). The Relationship of Self-Concept and Academic Burnout with Academic Performance of Girl Students. Journal of school psychology, 1 (4): 90-103. (Persian).
Mega, C., Ronconi, L., & De Beni, R. (2014). What Makes a Good Student? How Emotions, Self-Regulated Learning, and Motivation Contribute to Academic Achievement. Journal of Educational Psychology, 106 (1): 121.
Modin, B., stberg, V., Toivanen, S., & Sandell, K. (2011). Psychosocial Working Conditions, School Sense of Coherence and Subjective Health. A Multilevel Analysis of Ninth Grade Pupils in the Stockholm Area. Journal of Adolescence, 34: 129–139.
Muñoz-Cantero, J. M., Losada-Puente, L., & Almeida, L. S. (2017). Quality of Life, Adolescence and Inclusive Schools: Comparing Regular and Special Needs Students. Bordón. Revista de pedagogía, 69 (1): 139-154.
Mok, M., & Flynn, M. (1998). Effect of Catholic School Culture on Students’ Achievement In the Higher School Certificate Examination: A multilevel Path Analysis. Educational Psychology, 18: 409–32.
Nguyen, T. D., & Nguyen, T. T. M. (2012). Psychological Capital, Quality of Work Life, and Quality of Life of Marketers: Evidence from Vietnam. Journal of Macromarketing, 32(1): 87-95.
Nawaz, A., Malik, J. A., & Batool, A. (2014). Relationship between Resilience and Quality of Life in Diabetics. J Coll Physicians Surg Pak, 24 (9): 670-5.
Overstreet, S., & Braun, S. (1999). A Preliminary Examination of the Relationship between Exposure to Community Violence and Academic Functioning. School Psychology Quarterly, 14: 380−396.
Parker, P. D., & Salmela-Aro, K. (2011). Developmental Processes in School Burnout: A Comparison of Major Developmental Models. Learning and Individual Differences, 21 (2): 244-248.
Pang Sun-Keung, N. (1999). Students' Perceptions of Quality of School Life in Hong Kong Primary Schools. Educational Research Journal, 14 (1): 49-71.
Putwain, D. W., & Daly, A. L. (2013). Do Clusters of Test Anxiety and Academic Buoyancy Differentially Predict Academic Performance? Learning and Individual Differences, 27: 157-162.
Putwain, D. W., Daly, A. L., Chamberlain, S., & Sadreddini, S. (2015). Academically Buoyant Students are Less Anxious about and Perform Better in High‐Stakes Examinations. British Journal of Educational Psychology, 85 (3): 247-263.
Qinyi, T., & Jiali, Y. (2012). An Analysis of the Reasons on Learning Burnout of Junior High School Students from the Perspective of Cultural Capital Theory: a Case Study of Mengzhe Town in Xishuangbanna, China. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46: 3727-3731.
Rísquez, M. I. R., Garcia, C. C., & Tebar, E. D. L. A. S. (2015). Resilience and Burnout Syndrome in Nursing Students and its Relationship with Sociodemographic Variables and Interpersonal Relationship. International Journal of Psychological Research, 5 (1): 88-95.
Salmela-Aro, K., & Tynkkynen, L. (2012). Gendered Pathways in School Burnout among Adolescents. Journal of Adolescence, 35 (4): 929-939.
Sarah, M., Paul, C., & Lisa, K. (2013). Well-Being, Academic Buoyancy and Educational Achievement in Primary School Student. International Journal of Educational Research, (62): 239-248.
Salmela-Aro. K, & Naatanen, P. (2005). Nuorten koulupumus- menetelmaAdolesencenta school burnout method. Helsinki, Finland, Edita.
Samuels, W. E. (2004). Development of a Non-Intellective Measure of Academic Success: Towards the Quantification of Resilience.
Salanova, M., Schaufeli, W., Martínez, I., & Bresó, E. (2009). How Obstacles and Facilitators Predict Academic Performance: The Mediating Role of Study Burnout and Engagement. Anxiety, stress & coping, 23 (1): 53-70.
Sand, G., & Miyazaki, A. D. (2000). The Impact of Social Support on Salesperson Burnout and Burnout Components. Psychology & Marketing, 17(1): 13-26.
Schraml, K., Perski, A., Grossi, G., & Simonsson-Sarnecki, M. (2011). Stress Symptoms among Adolescents: The Role of Subjective Psychosocial Conditions, Lifestyle, and Self-Esteem. Journal of Adolescence, 34 (5): 987-996.
Solberg, P. A., Hopkins, W. G., Ommundsen, Y., & Halvari, H. (2012). Effects of Three Training Types on Vitality among Older Adults: A Self-Determination Theory Perspective. Psychology of Sport and Exercise, 13 (4): 407-417.
Tuominen-Soini, H., & Salmela-Aro, K. (2014). Schoolwork Engagement and Burnout among Finnish High School Students and Young Adults: Profiles, Progressions, and Educational Outcomes. Developmental psychology, 50 (3): 649.
Toghyani, M., Kalantari, M., Amiri, S., & Molavi, H. (2011). The Effectiveness of Quality of Life Therapy on Subjective Well-Being of Male Adolescents. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 30: 1752-1757.
Tol, W. A., Song, S., & Jordans, M. J. (2013). Annual Research Review: Resilience and Mental Health in Children and Adolescents Living in Areas of Armed Conflict–a Systematic Review of Findings in Low‐and Middle‐Income Countries. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54 (4): 445-460.
Uludağ, O., & Yaratan, H. (2010). The Effect of Burnout on Engagement: An Empirical Study on Tourism Students. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 9 (1): 13-23.
Victoriano, J. (2016). An Investigation of the Generalizability of Buoyancy from Academics to Athletics. MA Thesis, Agricultural and Mechanical College: Louisiana State University, p: 18.
Wimberly‚ D. (2010). Quality of Life Trends in the Sothern black belt‚ 1980-2008: A Research Note. Journal of Rural Social Sciences‚ 25 (1): 103-118.
Williams, T., & Batten, M. (1981). The Quality of School Life. (ACER Research Monograph No.12). Hawthorn, Victoria: ACER
Zellars, K. L., Perrewe, P. L., & Hochwarter, W. A. (2000). Burnout in Health Care: The Role of the Five Factors of Personality. Journal of Applied Social Psychology, 30 (8): 1570-1598.
Zhang, Y., Gan, Y., & Cham, H. (2007). Perfectionism, Academic Burnout and Engagement among Chinese College Students: A Structural Equation Modeling Analysis. Personality and Individual Differences, 43 (6): 1529-1540. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,418 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 796 |