تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,992 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,740 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,648,203 |
بررسی نقش جوّ آموزش سازمانی و فرهنگ سازمانی بر یادگیری غیررسمی معلمان شهر جاسک | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 12، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 20، شهریور 1398، صفحه 263-283 اصل مقاله (152.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عبدالحمید آسماندره1؛ ابوالفضل قاسم زاده* 2؛ روح الله مهدیون3 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
2دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
3استادیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 شهریور 1398، تاریخ پذیرش: 24 شهریور 1398 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش جوّ آموزش سازمانی و فرهنگ سازمانی با یادگیری غیررسمی معلمان انجام شده است. روش پژوهش، از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش، همة معلمان ابتدایی شهر جاسک در سال تحصیلی 94-95 به تعداد 449 نفر است که 251 نفر معلم با روش نمونهگیری تصادفی طبقة نسبتی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری و از طریق روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهد جوّ آموزش سازمانی (17/ 0=r) و فرهنگ سازمانی (28/0=r) با یادگیری غیررسمی دارای رابطة مثبت و معناداری هستند. بین ابعاد جوّ آموزشی با بعد حمایت شغلی (18/0=r) و بعد حمایت سازمانی (23/0=r) و بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی، مشارکت سازمانی (21/0=r)، یکپارچگی (35/0=r)، انعطافپذیری (20/0=r) و مدیریتی (23/0=r) با یادگیری غیررسمی در سطح 01/0 رابطة معناداری هست. از بین ابعاد جوّ آموزش سازمانی، تنها بعد حمایت سازمانی با 05/0=B و نیز از مؤلفههای فرهنگ سازمانی، مؤلفة ثبات و یکپارچگی با 11/0=B توانِ پیشبینی یادگیری غیررسمی را داشتند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بهبود و توسعة جوّ آموزشی و فرهنگ سازمانی همراه با افزایش و ارتقای یادگیری غیررسمی معلمان خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
جوّ آموزش سازمانی؛ فرهنگ سازمانی؛ معلم؛ یادگیری غیررسمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the Role of Organizational Training Climate and Organizational Culture on the Teachers' Informal Learning in Jask City | ||
نویسندگان [English] | ||
hamid Asemandareh1؛ Abolfazl Ghasemzadeh2؛ Abolfazl Ghasemzadeh3 | ||
1MS of Educational Management, Department of Educational Sciences, Azerbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran. | ||
2Associate Professor of Educational Management, Department of Educational Sciences, Azerbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran | ||
3Assistant Professor of Educational Management, Department of Educational Sciences, Azerbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This study aims at investigating the role of Organizational Culture and Organizational Training Climate on teachers' informal learning. The research enjoys a correlation method. The 251 samples were selected randomly among 449 teachers in Jask City (in academic year of 2015-2016). Data were collected using a questionnaire and analyzed through Pearson Correlation and Multiple Regression. The results showed that the Organizational Training Climate (r = 0.17) and Organizational Culture (r = 0.28) had a positive and significant relationship with informal learning. There was also a significant relationship between Training Climate and job support (r = 0.18) and organizational support (r = 0.23). This significant relationship was also clear among organizational culture, organizational participation (r = 0.21), integrity (r = 0.35), flexibility (r = 0.20) and management (r = 0.23) components with informal learning at the level of 01.0. The organizational support (of Organizational Training Climate) with B = 0.05 and the component of stability and integration (of Organization Culture) with B=0.11 had the ability to anticipate the informal learning. Therefore, it can be concluded that the improvement and development of Training Climate and Organizational Culture can influence the teachers' informal learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Organizational Training Climate, Organizational culture, Teacher, Informal Learning | ||
مراجع | ||
آئینی، جواد. (1389). تأثیر فرهنگ یادگیری سازمانی بر تعهد سازمانی، رضایت شغلی و قصد ترک خدمت کارکنان شرکت گاز استان چهارمحالوبختیاری. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان. امینالرعایا، سعیده؛ احمدی، غالمرضا و نادی، محمدعلی. (1388). «بررسی رابطة بین مؤلفههای سازمان یادگیرنده با یادگیری غیررسمی در دبیرستانهای دخترانة شهر اصفهان». فصلنامة رهبری و مدیریت آموزشی، سال سوم، شمارة 4، 91-73. برازنده، امین؛ آتشپور، سیدحمید؛ گلپرور، محسن و دیباچی، سیدمیثم. (1390). «بررسی نقش جوّ آموزشی در بسترسازی تفکر سیستمی در سازمان». اولین کنفرانس ملی رویکرد سیستمی در ایران. مرکز استراتژی و توسعة علوم شیراز. ترکزاده، جعفر و محترم، معصوم. (1390). «پیشبینی تعهد سازمانی دانشجویان بر اساس ادراک آنها از جوّ آموزشی دانشگاه». فصلنامة انجمن آموزش عالی ایران، سال چهارم، شمارة 2. حبیبی، حمدالله؛ پرداختچی، محمدحسن؛ ابوالقاسمی، محمود و قهرمانی محمد. (1389). «بررسی جوّ یادگیریمحور مدرسه و ارتباط آن با اثربخشی مدرسه». فصلنامة پژوهشهای آموزش و یادگیری، سال بیستم، شمارة 3. حسینپور، داود، اصغریاقدم، بهرام و محجوب، علی. (1394). «تأثیر فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و خالقیت دبیران». فصلنامة رسالت مدیریت آموزشی، سال چهارم، شمارة 11و12. حسینی کلیبی، سید علیرضا (1391). رابطة بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با سالمت سازمانی پرستاران مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشکدة علوم تربیتی و روان شناسی. حقپرست لاتی، طیبه (1392). «تأثیر دورة آموزش و پژوهش در عمل در بهبود فرایند یاددهی-یادگیری معلمان دورة ابتدایی شهر تهران». فصلنامة علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال پنجم، شمارة1، صص 220-210. خفاجه، فرامرز. (139). تأثیر فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی معلمان با میانجیگری مدیریت دانش. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی. رحیمنیا، فریبرز و علیزاده، مسعود. (1388). «بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد»، مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، دورة دهم، شمارة 1، 170-147. زمانی مقدم، افسانه و سعیدی، مهدیه. (1392). «شناسایی فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد». مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، دورة دهم، شمارۀ 1، 170-140. سیادت، سیدعلی و گودرزی، اکرم. (1384). «بررسی رابطة بین جوّ سازمانی با ویژگیهای شخصیتی مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان». فصلنامة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال دوازدهم، شمارة 4، 120- 110. صادقی، عباس و فتحی، بهمن. (1390). «بررسی رابطة جوّ سازمانی و رضایت شغلی معلمان در شهرستان ماسال در استان گیلان». پژوهشنامة علوم انسانی و اجتماعی، سال دوم شمارة 5. فغانی، مریم، جویباری، لیال، ثناگو، اکرم و منصوریان، آزادرضا. (1392). «بررسی دیدگاه دانشجویان در خصوص جوّ آموزشی (DREEM) در دانشگاه علوم پزشکی گلستان». فصلنامة توسعة آموزش در علوم پزشکی، دورة 6، شمارة 12،.43 -50 قلتاش، عباس؛ صالحی، مسلم؛ جاودانی، مریم و سینا، حمید. (1390). «رابطة فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با مدیریت دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی». فصلنامة نوآوریهای مدیریت آموزشی (اندیشههای تازه در علوم تربیتی)، دورة 7، شمارة 1، 69-85. کارشکی، حسین. (1388). «نقش خودتنظیمی در یادگیری غیررسمی». مجموعه مقالات اولین همایش آموزش و یادگیری غیررسمی. دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد. کریمی، یوسف. (1394). روانشناسی تربیتی. چ18، تهران: نشر ارسباران. گودرزوند، مهرداد؛ نجبایی، سید صدرا و هاشمی، سیده. (189). «رابطة بین مدیریت دانش و شاخصهای فرهنگ سازمانی دنیسون». فصلنامة کار و جامعه، شمارة 122. گریفین، ریکی و مورهد، گرگوری. (1394) رفتار سازمانی. ترجمة سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، بیست و پنجم، تهران: نشر مروارید. مقیمی، محمد. (1387). سازمان و مدیریت (رویکردی پژوهشی)، چاپ پنجم، تهران: نشر ترمه. نجفی، تکتم؛ آتشی، سیدحسین و جعفری، علیرضا. (1391). «بررسی و مقایسة وضعیت یادگیری رسمی و غیررسمی و منابع آن در دانشجویان، مطالعة موردی-دانشگاه افسری امام علی». فصلنامة علمیپژوهشی مدیریت نظامی، سال دوازدهم، شمارة .48 هاشمی، شهناز. (1389). «مدیران برای معلمان خود کدام را انتخاب کنند: آموزش رسمی یا غیررسمی». مجلة رشد مدیریت مدرسه، دورة نهم، شمارة 1. یارمحمدزاده، پیمان و رجاییپور، سعید. (1391).رفتار سازمانی و مدیریت آموزشی. تبریز: دانشگاه تبریز؛ دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
References
Bell, S. J., Mengüç, B. & Widing II, R. E. (2010). Salesperson learning, organizational learning, and retail store performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 38(2): 187-201.
Conlon, T. J. (2004). A review of informal learning literature, theory and implications for practice in developing global professional competence. Journal of European industrial training, 28(2/3/4): 283-295.
Cummings, T. G. & Worlery, C. G. (2005). Organizational Development and Change. (5 thed). St. Paul, MN: West.
Ellinger, A. D. (2005). Contextual factors influencing informal learning in a workplace setting: The case of “reinventing itself company”. Human resource development quarterly, 16(3):, 389-415.
Eric. W. Macintosh, & Doherty, A. (2010). The influence of organizational culture on job.
Florence. (2006). Entrepreneurial learning exprence in small and medium – size enterprises in Hong Kong. Washington: George Washington.
Genn, J. M. (2001). AMEE Medical Education Guide No. 23 (Part 1): Curriculum, environment, climate, quality and change in medical education–a unifying perspective. Medical teacher, 23(4): 337-344.
Hoy, W. K. & Miskel, C. G. (2008). Educational Administration–Theory, Research and Practice.
Kolb, D. A. (2014). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. FTpress.
Lohman, M. C. &Woolf, N. H. (2001). Self-initiated learning activities of experienced public school teachers: methods, sources, and relevant organizational influences. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 71: 61-76.
Lohman, M. C. (2005). A survey of factors influencing the engagement of two professional groups in informal workplace learning activities. Human Resource Development Quarterly, 16(4): 501-527.
-------------------- (2006). Factors influencing teachers' engagement in informal learning activities. Journal of workplace learning, 18(3): 141-156.
Laiken, M. E. (2003). Models of Organizational Learning: Paradoxes and Best Practices in the Post Industrial Workplace.
Marshall, M. L. (2012). Examining School Climate: Defining Factors and Educational Influences [white paper, election version]”, Retrieved (month date, year) from Georgia State University Center for School Safety School Climate and Classroom Management. http://education.gsu.edu/schoolsafety.
Mobley, W. H., Wang, L., & Fang, K. (2005). Organizational culture: Measuring and developing it in your organization. Harvard Business Review China, 3: 128-139.
Sambrook, S. (2005). Factors influencing the context and process of work-related learning: Synthesizing findings from two research projects. Human Resource Development International, 8(1): 101-119.
Somprach, K. O., Prasertcharoensuk, T. & Ngang, T. K. (2015). The Impact of Organizational Culture on Teacher Learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 18: 1038-1044.
Svensson, L., Ellström, P. E. & Åberg, C. (2004). Integrating formal and informal learning at work. Journal of Workplace Learning, 16(8): 479-491.
Talja, Sanna (2007). The role of formal and informal learning. Journal of workplacelearning , 19: 469-481.
Tracey, J. B. & Tews, M. J. (2005). Construct validity of a general training climate scale. Organizational Research Methods, 8(4): 353-374.
Varma, R., Tiyagi, E. & Gupta, J. K. (2005). Determining the quality of educational climate across multiple undergraduate teaching sites using the DREEM inventory. BMC medical education, 5(1), 8.
Yang, B. & Lu, D. R. (2001). Predicting academic performance in management education: An empirical investigation of MBA success. Journal of Education for Business, 77(1): 15-20.
Yilmaz, C. & Ergun, E. (2008). Organizational culture and firm effectiveness: An examination of relative effects of culture traits and the balanced culture hypothesis in an emerging economy. Journal of world business, 43(3): 290-306. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 714 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 462 |