تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,262,262 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,652,210 |
ارزیابی محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی از نظر میزان توجه به مؤلفههای مهارتهای اجتماعی بر اساس تکنیک آنتروپی شانون | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 9، دوره 1، شماره 1، آبان 1398، صفحه 127-138 اصل مقاله (3.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پویا نیکی* ؛ مهران عزیزی محمودآباد؛ سید برزو جمالیان زاده | ||
تاریخ دریافت: 02 اسفند 1397، تاریخ بازنگری: 30 شهریور 1398، تاریخ پذیرش: 30 شهریور 1398 | ||
چکیده | ||
کسب مهارتهای اجتماعی یکی از اثرگذارترین راهبردها در دستیابی کودکان و نوجوانان در ایجاد رابطه با همسالان و بهبود یادگیری در محیطهای آموزشی است. هدف پژوهش حاضر بررسی کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی از حیث میزان برخورداری از مقولههای مهارتهای اجتماعی میباشد. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی برای تحلیل متن کتاب مطالعات اجتماعی و از روش آنتروپی شانون جهت تحلیل اهمیت مقولههای مهارتهای اجتماعی و مولفههای آن استفاده شده است. تحلیلهای انجام شده پیرامون کتب مطالعات اجتماعی نشان میدهد همه مقولههای مهارتهای اجتماعی (مهارت ارتباطی، مهارت گروهی و مهارت جرأت ورزی) در کتب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی مورد توجه قرار گرفته است و توزیع و حضور مولفههای مهارت های اجتماعی به ترتیب به مهارت دلیل آوردن، مهارت کارگروهی، مهارت بازخورد، مهارت شنود موثر، مهارت سازشی، مهارت بیان احساسات و در نهایت به مهارت کلامی پرداخته شده است و مهارتهای دوستیابی، مهارت «نه گفتن» و مهارت انتقادپذیر بودن در کتاب درسی جایگاهی ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعات اجتماعی؛ مهارت های اجتماعی؛ آنتروپی شانون؛ پنجم ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Assessment of 5th Grade of Elementary Social Studies Book Regarding Social Skills Components Based on Shannon’s Entropy Technique | ||
نویسندگان [English] | ||
Pouya Niki؛ Mehran Azizi Mahmoodabad؛ Seyyed Borzou Jamalianzadeh | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,218 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 775 |