تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,264,493 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,654,331 |
شناسایی چرایی رفتار سکوت کلاسی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر خرم آباد: رویکرد پدیدارشناختی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 6، مهر 1397، صفحه 44-61 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شجاع عربان* 1؛ سعید رومانی2؛ اسفندیار سپهوند2 | ||
1استادیار دانشگاه فرهنگیان | ||
2مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 08 آذر 1398، تاریخ پذیرش: 08 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
شناخت عواملی که سبب سکوت و کنارهگیری دانشآموزان دورة ابتدایی در فعالیتهای کلاس درس میشود، بهدلیل تأثیر انکارناپذیر آن بر عملکرد تحصیلی و همچنین رشد مهارتهای اجتماعی و ارتباطی در آنان اهمیت بسیاری دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تجارب معلمان درزمینة عواملی است که باعث گرایش هرچهبیشتر دانشآموزان دورة ابتدایی به سکوت و کنارگیری آنان در فعالیتهای موجود در کلاس درس و راهکارهای معلمان در این زمینه بودهاست. جامعة آماری پژوهش، شامل همة معلمان مشغول به خدمت در دورة ابتدایی شهر خرمآباد بوده که نمونة پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و همچنین شباع نظری تعداد 10 نفر انتخاب شدهاند. اطلاعات با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته و روش کدگذاری و استخراج مضمونهای اصلی و فرعی تحلیل شدهاست. یافتههای حاصل از پژوهش نشان میدهد مهارتهای اجتماعی، ضعفهای شخصیتی، ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای جسمی، عوامل خانوادگی، گروه همسالان و همینطور معلمان از عوامل تأثیرگذار در گرایش دانشآموزان به سکوت در کلاس درس هستند. همچنین، براساس مصاحبه با معلمان میتوان براساس فعالیتهایی در داخل و خارج از کلاس درس گرایش دانشآموزان را جهت کنارهگیری و سکوت در تکالیف آموزشی کاهش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار سکوت کلاسی؛ ویژگیهای شخصیتی و جسمی؛ رویکرد پدیدارشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying Classroom Silence in Primary School Students in Khorramabad: A Phenomenological Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
shoja araban1؛ saeed romain2؛ Esfandiar sepahvand2 | ||
چکیده [English] | ||
Understanding the factors that lead to silence and abandonment of elementary students in classroom activities is of great importance due to its undeniable impact on curriculum performance as well as the development of social and communication skills. The purpose of the present study was to examine the teachers' experiences regarding the factors that led to the tendency of primary school students to remain silent and abandonment from class activities as well as the strategies they are proposing in this regard. The population of the study consisted of all teachers in the elementary school in Khorramabad city. The sample was selected using purposeful sampling method and theoretical saturation. The data were analyzed using semi-structured interviews and coding and extraction of main and minor themes. The findings of this study showed that social skills, personality weaknesses, personality traits, physical characteristics, family factors and teachers are factors influencing the students' tendency to remain silent in the classroom. Also, according to interviews conducted by teachers, it is possible to reduce the tendency of students to silence in teaching assignments based on activities inside and outside the classroom. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Classroom Silence Behavior, Personality and Physical Features, phenomenological approach | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 535 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 441 |