تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,332 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,344 |
تعیین ابعاد و مؤلفه های هویت حرفه ای معلم تراز جمهوری اسلامی ایران | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 6، مهر 1397، صفحه 62-85 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
اسد حجازی* | ||
استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 03 آبان 1397، تاریخ بازنگری: 25 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 25 خرداد 1398 | ||
چکیده | ||
نظام تعلیم و تربیت کشورمان نخستین اقدامات تحول بنیادین آموزشوپرورش را در زیر نظام منابع انسانی؛ دوره ابتدایی و تربیتمعلم برداشته است، لیکن تربیتمعلم در جمهوری اسلامی ایران بیش و کم فاقد الگویی جامع برای تربیت کردن معلمان دوره ابتدایی در تراز ج.ا.ا است. این پژوهش باهدف شناسایی و تعیین ابعاد و مؤلفههای هویت حرفهای معلمان ابتدایی انجام شد. روش پژوهش تحلیلی- توصیفی است. پژوهش، ازنظر طرح، جزء پژوهشهای کیفی و از منظر راهبرد، جزء پژوهشهای مطالعه موردی کیفی است. جامعه آماری مقالات، کتاب و اسناد بالادستی در دسترس مرتبط با هویت حرفهای معلمان است که با بهکارگیری رویکرد کیفی فرا ترکیب و استفاده از ابزار تحلیل محتوا به مطالعه، بررسی و تحلیل نتایج و یافتههای پژوهشگران قبلی پرداخته است و با انجام دادن گامهای هفتگانه ساندلوسکی و باروسو (2006) و ارزیابی روایی و پایایی آن، الگوی پیشنهادی ارائه شد. سرانجام یافته اصلی پژوهش، طراحی الگو هویت حرفهای معلمان ابتدایی، با 6 مضمون فراگیر 1) شخصی 2) حرفهای 3) فرهنگی اجتماعی 4) هنری 5) زمینهای و 6) سیاسی اقتصادی؛ و 14 مضمون سازمان دهنده و 100 مضمون کلیدی شناسایی شد. یافتههای این مطالعه میتواند در سیاستگذاری درزمینه ارتقای هویت حرفهای معلمان موردتوجه برنامهریزان و مدیران آموزشوپرورش قرار گیرد. این پژوهش همچنین، تلویحات و پیشنهادهایی برای مدیران و تصمیم سازان و همچنین پژوهشگران مطرح کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت حرفه ای؛ طراحی الگو؛ ابعاد و مولفه ها؛ فرا ترکیب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Determining the dimensions and components of the identity of primary teachers of the Islamic Republic of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
asad hejazi | ||
Assistant Professor , Faculty of Educational Management University, farhangian | ||
چکیده [English] | ||
The system of education in our country, Has been raised the first steps towards the fundamental transformation of education under the human resources system of elementary education and teacher education. But, Teacher Training in the Islamic Republic of Iran is less and less lacking in a comprehensive model for educating elementary school teachers at the level of the Islamic Republic of Iran. This research was conducted with the aim of identifying and determining the dimensions and components of the professional identity of elementary teachers. The research method is analytical-descriptive. The statistical community of the articles, books and upstream documents available is related to the professional identity of the teachers. Therefore, the researcher, after reviewing the article, upstream books and documents related to the professional identity of teachers, using the high-quality qualitative approach to studying, analyzing and analyzing the results and findings of previous researchers, has been carried out by taking Seven Steps of Sandlowski and Barroso And assessment of its validity and reliability, the proposed model was presented. Finally, the main findings of the research, design of the professional identity model of elementary teachers, with 6 general themes: 1) personal 2) professional 3) cultural-social 4) artistic 5) ground and 6) economic political; and 14 organizing themes and 100 key themes were identified. The findings of this study can be considered by policy makers and educational managers in policy making to enhance the professional identity of teachers.The research has raised implications and suggestions for managers, decision-makers, and researchers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional identity, Pattern Design, Education, Elementary Teachers, Meta-Synthesis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,036 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 972 |